Lokalplanens indhold

Lokalplanen giver mulighed for blandede byfunktioner med erhverv, boliger og fællesfunktioner for beboerne.

Bebyggelsens materialer skal primært være rødt teglstensmurværk eller træ, for at indpasse sig i områdets farve og skala. Der tillades mørke tage, selvom området primært består af røde tage, for at skabe variation og for at kun nedskalere det nye byggeri ved at trække tagets materiale med ned over den øverste etage. Ved at tagmateriale og facademateriale kan være i det samme metal, vil bebyggelsens skala virke mindre. Ved at benytte metaltage, kan der laves integrerede kviste og samme materiale og detaljering i alt fra vinduer og døre, til altaner. 

Delområde 1 - Karréhuset

Inden for delområde 1 - Karréhuset skal bebyggelse være 2,5-4 etager, som karrébebyggelse med sadeltage. Byggeri skal variere i højde og må maksimalt have en facadelængde på 20 m, før der sker en forskydning i facaden.

3,5 etage betyder, at man har et byggeri med 3 hele etager og en udnyttet tagetage med trempel og tagkvist, hvilket jf. bygningsreglementet er 4 etager. De halve etager, der fastsættes med lokalplanen, er for at sikre en varieret højde på bebyggelsen, ved at udnytte tagetagen. Se desuden kortbilag 8, Højder.

Der skal etableres felter med facadebeplantning, for at skabe en variation i facaden og skabe et grønt område.

Byggeriet skal primært bestå af teglstensmurværk, men med mulighed for at opdele facader i nuancer, fugefarver, samt sektioner i træ, men det er ikke et krav.

Der skal etableres indgange fra gadesiden, så der skabes liv i gadeplan. For at sikre en god overgang mellem bebyggelse og gaden, skal der etableres kantzoner, som vist på kortbilag 4, Illustrationsplanen.

Der skal etableres erhverv/butik/udadvendt funktion på hjørnet af Karréhuset.

På bagsiden af gårdrummet, skal der etableres opholdsmuligheder for beboerne inden for området. Der kan etableres et orangeri og et cykelskur i gårdrummet. Gårdrummet skal fremstå grønt, og der skal etableres regnbede, som vist på kortbilag 4, Illustrationsplanen. 

Der skal sikres stiforbindelse igennem området, og der skal derfor etableres en portåbning, så der fortsat sikres en passage som i dag. Lokalplanen omfatter en mindre del af matr. nr. 731b, Horsens Bygrunde, for at sikre en gennemgående sti gennem området. Stien er allerede tinglyst på grunden, og der ændres derfor ikke på de eksisterende forhold inden for den grund.

Delområde 2 - Kvartershuset

Kvartershuset er et 2-3 etagers byggeri med fladt grønt sedumtag. Bygningen indeholder alt fra udadvendte funktioner som café, beboerhus, behandlerum, gæsteværelser, samt boliger.  

Området indeholder en pladsdannelse, som de udadvendte funktioner i både Karré- og Kvartershuset vender ud i mod. I fremtiden vil pladsen ligge ned til en å jf. Udviklingsplanen for Åkvarteret, og her vil skabes en vigtig forbindelse på tværs mellem parkeringshuset i Sundhedshuset og Horsens Midtby. Det er i lokalplanen et krav, at der etableres en udadvendt funktion i form af erhverv/butik/fælleslokaler i stueplan ud mod pladsen og ned mod den fremtidige å mod syd.

Byggeriet tænkt opført i samme materialer som Karréhuset, men det er med lokalplanen også muligt at opføre byggeriet i træ og metal og ikke kun røde tegl og metal.

Der arbejdes med kantzoner omkring byggeriet, med grønne arealer, vandhåndtering på terræn, samt belægning på pladsen, som er et reserveret areal til fremtidigt ophold. Der kan etableres en tagterrasse på taget.

Inden for området tillades der kantparkering langs veje, og der gives plads til at der eksempelvis kan etableres en delebilsordning eller handicapparkering. Zonen til kantparkering skal også benyttes til vejtræer og nedgravede affaldsstationer. Vejen ensrettes mod øst og nord, for at undgå gennemkørende og unødig trafik, og at vejen primært er for renovation, varelevering og områdets beboere at komme rundt. Vejen mod syd fungerer primært som adgangsvej til transformerstationen.

Udearealer

Områdets udearealer består af private gårdrum, altaner, pladsdannelse for offentligheden, terrasser og grønne kantzoner langs bygninger.

Der er i dag en del enkeltstående træer inden for området. De fleste træer er yngre træer, men i det yderste nordlige hjørne findes et større markant træ op til stien, som skal bevares. Træet ligger ud til gårdrummet ved det nye Karréhus, og er rumdannende for de fælles opholdsarealer for bebyggelsens beboere. Lokalplanen fastsætter bestemmelser for etablering af nye træer, som placeres hensigtsmæssigt efter de nye funktioner i området.

Det eksisterende markante træ op til stien mod nord bevares.

Vandhåndtering

Området skal håndtere hverdagsregn inden for egen grund, og befæstes arealet mere end 0,5, skal der etableres intern forsinkelse af vandet, i form af regnbede. Regnbede til hverdagsregn skal i sit omfang være, som vist i strukturen på kortbilag 4, Illustrationsplanen.

Ekstremregn skal tilbageholdes inden for egen grund, hvilket kan ske i gårdrummet ved Karréhuset og på pladsen. Det er undersøgt, at det kan lade sig gøre at løse vandhåndtering, og at ekstremregn der falder i området i dag, ikke kommer til at skade eksisterende byggeri eller kommende byggeri, jf. kortbilag 7, Vandhåndtering.

Visualisering der viser, hvordan byggeriet kan komme til at se ud.

Etageantal der tillades med lokalplanen, samt fordelingen mellem boliger og udadvendte funktioner.

Interiør fra Kvartershuset med kig ud til pladsen mod øst og karréhuset på den modsatte side af gaderummet mod nord.