Kommuneplanen

Kommuneplanen er en samlet plan for den fysiske udvikling i Horsens Kommune - både i byerne og i det åbne land. Kommuneplanen gælder som udgangspunkt i 12 år, men skal revideres hvert fjerde år.

Kommuneplanen indeholder:

  • En hovedstruktur, der fastlægger de overordnede mål for udviklingen og arealanvendelsen i kommunen,
  • Retningslinjer for arealanvendelsen, og
  • Rammer for lokalplanlægningen

En lokalplan skal være i overensstemmelse med kommuneplanen. Hvis der er uoverensstemmelse, kan lokalplanen kun gennemføres, hvis byrådets vedtager et tillæg til kommuneplanen, der muliggør lokalplanens indhold.

 

Lokalplanens indhold er i overensstemmelse med kommuneplanens hovedstruktur, retningslinjer og rammebestemmelser:

Hovedstruktur

Lokalplanen understøtter kommuneplanens hovedstruktur om byudvikling, byfortætning og vækst.

Retningslinjer

Forhold til relevante retningslinjer:

Risiko for oversvømmelse eller erosion

8.2.1 Ved planlægning for byggeri, vejanlæg eller tekniske anlæg indenfor et risikoområde, skal der i planlægningen indgå, hvordan oversvømmelsesrisikoen håndteres lokalt.

8.2.3 Ved etablering af nyt byggeri i et risikoområde skal det nye byggeri, herunder især kælderen, sikres mod oversvømmelse.

Byggeriet ligger i oversvømmelsestruet areal. Der er vedtaget en udviklingsplan for området som peger på en å og sluse som sikring mod oversvømmelse. Lokalplanen fastsætter en gulvkote på minimum 1,8 DVR90.

Desuden har Byrådet forpligtet sig til at lave en sikring i kote 2,6 DVR90, svarende til en 100 års stormflodshændelse i 2110, som vil beskytte området.

Klimatilpasning

8.1.4 Ved byvækst, byomdannelse og ændret anvendelse eller disponering af et område skal befæstelsesgraden, der er angivet i spildevandsplanen overholdes. Overskrides befæstelsesgraden skal det overskydende regnvand håndteres på grunden ved nedsivning eller fordampning, eller alternativt forsinkes og eventuelt renses inden det ledes til recipient.

8.1.5 Ved ændret arealanvendelse, bygge- og anlægsarbejder herunder terrænregulering i oversvømmelsestruede områder skal bygherre redegøre for hvordan oversvømmelsesrisikoen håndteres lokalt og at oversvømmelsesrisikoen ikke forøges eller medfører oversvømmelse andre steder. Oversvømmelsestruede områder og hovedstrømningslinjer er udpeget på kort.

Der er udarbejdet en vandhåndteringsrapport, der viser hvorledes hverdagsregn og ekstrem regn kan håndteres. Hverdagsregn kan håndteres inden for området og det der befæstes mere end de 0,5 som lokalplanen fastsætter som maksimal befæstelse, kan tilbageholdes, på terræn, inden for området.

Ved at hæve terrænet vil man afskære en strømningsvej og lukke et areal som bruges til at opstuve ekstremregn. En del at ekstremregn kan tilbageholdes inden for området, men der er udarbejdet en rapport som viser at det resterende volumen som tilbageholdes inden for området i dag, kan opstuve sig på vejarealer op til lokalplanområdet, uden at skade naboejendomme i området. Vandhåndteringsrapporten peger derfor på at en løsning ved at hæve terrænet inden for området kan lade sig gøre, uden at skade omkringliggende områder, jf. kommuneplanens retningslinjer.

Støjbelastede arealer

8.3.2. Indenfor de støjbelastede arealer kan der ikke udlægges områder til støjfølsom anvendelse (som f.eks. boliger), før det er dokumenteret, at det samlede støjniveau er acceptabelt.

Dele af området er omfattet af støjbelastede arealer. Med udviklingsplanen peges det på at kilden til støj ”Niels Gyldings Gade” lukkes og omdannes til et rekreativt areal med en å. Indtil dette sker skal støjgrænser overholdes inden for området, og en støjrapport viser at det er nødvendigt med tiltag for sikre enkelte boliger mod støj. Lokalplanen skal fastsætte bestemmelser for, at støjkrav skal være overholdt før ny bebyggelse må tages i brug. En støjrapport viser at dette kan lade sig gøre, ved at etablere lydruder og lignende mindre byggetekniske tiltag i de påvirkede boliger.

En støjrapport viser at der kan sikres støjgrænser inden for Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for udendørs opholdsarealer. Der kan sikres primære opholdsarealer i gårdrummet med orangeriet, uden støj. Altaner der ikke kan overholde krav, bliver sekundære opholdsarealer.

Byfortætning

Området er udpeget til byfortætning. Projektet er byfortætning i den eksisterende by Horsens, i overensstemmelse med udviklingsplanen for Åkvarteret og kommuneplanens retningslinjer.

1.4.1. Fortætning skal blandt andet ske ved huludfyldning i husrækken/karréen langs gader og pladser.

Projektet er en afslutning af den eksisterende karré i området, og lever dermed op til retningslinjen.

1.4.4. Der skal ved fortætning som udgangspunkt kræves parkering i konstruktion, så der frigives arealer fra terrænparkering til ny bebyggelse.

Der tillades ikke parkering inden for området, ud over kantparkering langs veje. Der fastsættes bestemmelser omkring minimum antal parkeringsplads jf. parkeringsnorm, som skal ske i nærhed til området ved tinglysning. Der indsættes en bestemmelse omkring at etableres en delbilsordning, kan 1 parkeringsplads tælle for 4 parkeringspladser i regnskabet.

1.4.5. Byfortætningen skal tilpasses i den omkringliggende bebyggelse i karakter og skala.

Dette er indarbejdet i projektet med bebyggelse i 2-4 etager, og varierende højde.

1.4.6. Fortætning må ikke ske på bekostning af grønne rum, friarealer og forbindelser for bløde trafikanter.

Eksisterende forbindelser fastholdes, mens at det kun er parkeringsarealer der omdannes til bebyggelse, friarealer og grønne rum.

Rammer

Området er omfattet af kommuneplanramme 10CE01. Lokalplanen er i overensstemmelse med kommuneplanens rammer. 

Kort der viser at området er omfattet af kommuneplanramme 10CE01.

Kort over retningslinjerne i forhold til oversvømmelse fra nedbør og havvand.

Kort over retningslinjerne i forhold til støj.