Kommuneplanen

Kommuneplanen er en samlet plan for den fysiske udvikling i Horsens Kommune - både i byerne og i det åbne land. Kommuneplanen gælder som udgangspunkt i 12 år, men skal revideres hvert fjerde år.

Kommuneplanen indeholder:

  • En hovedstruktur, der fastlægger de overordnede mål for udviklingen og arealanvendelsen i kommunen,
  • Retningslinjer for arealanvendelsen, og
  • Rammer for lokalplanlægningen

En lokalplan skal være i overensstemmelse med kommuneplanen. Hvis der er uoverensstemmelse, kan lokalplanen kun gennemføres, hvis byrådets vedtager et tillæg til kommuneplanen, der muliggør lokalplanens indhold.

Lokalplanens indhold er i overensstemmelse med kommuneplanens hovedstruktur, retningslinjer og rammebestemmelser:

Hovedstruktur

Lokalplanen er i overensstemmelse med kommuneplanens hovedstruktur. 

Hovedstrukturen er et overordnet billede af, hvordan Horsens Kommune skal udvikles frem mod 2050. Den er blevet til igennem workshop og temamøder, og er dermed politikere og planlæggers fælles billede byens udvikling. 

Med lokalplanen bliver der mulighed for at opføre en døgninstitution/botilbud, der kan tilbyde 15 nye bopladser, og der med er lokalplanen med til at nuancere bosætningsmulighederne inden for Horsens by. 

Retningslinjer

1.7 Byudvikling og Kystnærhedszonen

Lokalplanområdet er beliggende inden for den bynære del af kystnærhedszonen.

”Udvikling i kystnærhedszonen skal ske på baggrund af helhedsplanlægning, der sikrer afvejningen mellem beskyttelse og benyttelse af de værdifulde kystlandskaber og identificerer de dele af kystnærhedszonen, der kan rumme en bymæssig og rekreativ udvikling.”

​Lokalplanområdet ligger relativt højt i landskabet på den nordlige fjordside, omgivet af beplantningen fra Lunden og dermed også bag eksisterende, mere synlig og kystnær bebyggelse. Fjorden ligger som minimum mellem 850-1.065m fra lokalplanområdet.

Ny bebyggelse kommer således ikke til at have synlig indvirkning på kystlandskabet set fra hav-/fjordsiden. Lokalplanen er i overensstemmelse med kommuneplanens retningslinje og de interesser, der er for planlægningen inden for kystnærhedszonen. Se mere om dette under afsnittet om 'Kystnærhedszonen'.  

3.5 Landskab
Lokalplanområdet ligger inden for landskabsområdet "Horsens Bylandskab", men er hverken en del af større sammenhængende el. bevaringsværdige landskaber. 

”De blå og grønne strukturer, der tilsammen udgør landskaberne, udgør vores fælles arv – både for nutidens og fremtidens generationer. Derfor skal vi værne om og passe på de blå og grønne strukturer, herunder landskaberne.”

Lokalplanområdet ligger inden for byzonen i landskabsområdet Horsens Bylandskab. Der sker med realiseringen af lokalplanen derfor ikke væsentlige ændringer i det eksisterende bylandskab. Område støder op til Lunden og det er derfor vigtigt at bevare så mange af de store, karakteristiske løvfældende træer som muligt. Derudover arbejder lokalplanen med Landskabsplanens anbefalinger til byvækst inden for kystnærhedszonen og Horsens Bylandskab. Derfor skal det sikres, at bebyggelsen ikke medfører en visuel påvirkning af kystlandskabet, bebyggelse skal være lavt og materialer skal tilpasses jordfarveskalaen.

Lokalplanen er, med bestemmelser om ovenstående, i overensstemmelse med kommuneplanens retningslinje for landskabet. 

8.2 Risikoområder og kendte oversvømmelser
Den sydligste spids af lokalplanområdet berører et område, der i Kommuneplan 2021-2033 er udpeget som et risikoområde med prioritet A. 

”8.2.2 Bygninger og anlæg der etableres inden for et risikoområde skal placeres under hensynstagen til sandsynligheden for oversvømmelse. 

Det er områder, hvor kommunen på baggrund af risikokortlægningen har en begrundet formodning om, at der kan forekomme væsentligt oversvømmelse i forbindelse med ekstreme nedbørshændelser, afstrømningshændelser eller stormflod og som kan forårsage store værditab. De primære udfordringer i Horsens Kommune er oversvømmelser i forbindelse med; stormflod, ekstrem regn og ved stor afstrømning i vandløbene.

Risikoområder kategoriseres som prioritet A, når risikoen for oversvømmelse er belyst og at der er vist flere kilder til oversvømmelse, og at der er funktioner og lignende med høj samfundsinteresse inden for området. "

Lokalplanområdets sydlige spids berører risikoområdet 'Horsens By', der er kategoriseret som prioritet A, dvs. at er der høj risiko for, og flere kilder til, oversvømmelse som eksempelvis stormflod og ekstrem regn. Risikoområdet og prioriteringen gælder primært for Horsens Midtby. Lokalplanområdet ligger for højt i landskabet til, at oversvømmelse fra stormflod udgør en reel risiko. 

Bebyggelse placeres nord for risikoområdet, så det planlagte er i overensstemmelse med kommuneplanens retningslinje for risiko-områder. Lokalplanområdet er ikke belastet af risiko for oversvømmelse fra nedbør, dog skal der udarbejdes en vandhåndteringsplan jf. retningslinje 8.1 Klimatilpasning i forbindelse med lokalplanlægningen. Vandhåndteringens planen viser, at det er muligt at håndtere regnvand inden for området uden at det gør skade på bygninger og infrastrukturanlæg i op- og nedstrøms-liggende områder i forhold til lokalplanen.

Se vandhåndteringsplanen som kortbilag 7 til denne lokalplan.  

8.3 Støjbelastede arealer
Lokalplanområdet berører et areal, der i kommuneplanens retningslinje udpeges som et støjbelastet areal.

"8.3.2. Indenfor de støjbelastede arealer kan der ikke udlægges områder til støjfølsom anvendelse (som f.eks. boliger), før det er dokumenteret, at det samlede støjniveau er acceptabelt.

Ved udlæg af områder til støjfølsom anvendelse inden for de støjbelastede arealer skal det ved udformning i kommuneplanrammer og lokalplanbestemmelser sikres, at retningslinjerne overholdes. Dette gælder såvel boligområder som rekreative områder og støjfølsomme erhvervs- og centerområder som f.eks. undervisningslokaler, hoteller, kontorer og institutioner.

I forbindelse med udlæggene til støjfølsom anvendelse tages der stilling til behovet for støjafskærmning og zoneopdeling af områderne med henblik på at sikre acceptable støjforhold."

Lokalplanen fastlægger en byggelinje 3m fra det nordlige matrikelskel. Dermed sikres det, at der ikke planlægges for eller opføres bebyggelse til støjfølsom anvendelse, hvor dette kan være generet af støj fra trafik over Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for facader og udendørs opholdsarealer. Se mere om dette under afsnittet 'Støj fra Trafik'.

Lokalplanen er dermed i overensstemmelse med kommuneplanens retningslinje. 

Rammer

Lokalplanområdet er omfattet af kommuneplanrammen, 10BE01. Derudover grænser området på den østlige side op til en rekreativ kommuneplanramme, 10RE03.

  • Blandet bolig og erhverv, 10BE01.
    Rammen fastsætter områdets anvendelse til erhvervs- og boligformål, etagebyggeri, åben- og tæt-lav samt med tilhørende kollektive anlæg, herunder institutioner og lignende offentlige formål. 
    Bebyggelsesprocenten er fastsat til 90%, med maksimalt 4 etager med en maksimal højde på 16m.
    Ved byggeri skal bebyggelsen tilpasses den omgivende bebyggelse med hensyn til højde, dybde, etageantal, tagform, materialevalg, farver m.v.

    Der planlægges for offentlige formål i form af en døgninstitution/botilbud med tilhørende fælles faciliteter. Bebyggelsen opføres i henholdsvis én og to etager således, at det tilpasses den omkringliggende bebyggelse i skala, udtryk og materialer. Derudover vil der inden for området blive etableret parkeringsmuligheder for beboere og personale, samt regnvandshåndtering som en integreret del af gårdrummet.
    Lokalplanforslaget er i overensstemmelse med kommuneplanrammen, 10BE01.
  • Rekreativ ramme, 10RE03.
    Rammen fastsætter områdets anvendelse til fritidsformål og rekreation. Der kan inden for rammen etableres bypark med tilhørende bygningsmæssige faciliteter.
    Bebyggelsesprocenten er fastsat til 10%, maksimalt 2 etager af maksimalt 10m.

    Lokalplanområdet ligger lige op til, men overlapper ikke med rammen. Der er i forbindelse med lokalplanlægningen en stiforbindelse, at trampestis-lignende karakter, fra lokalplanområdet ud til Lunden. Der kan eventuelt kigges på, på sigt, at opgradere stien til en mere formel og tilgængelig gangforbindelse fra lokalplanområdet ud til Lunden. Det planlagte har ikke en væsentlig indflydelse på den rekreative ramme.
    Lokalplanforslaget er i overensstemmelse med kommuneplanrammen, 10RE03.

Kort over lokalplanområdet i forhold til udpegningen af landskabsområder i retningslinjen, 3.5 Landskab.

Kort over lokaplanområdet i forhold til kommuneplanens retningslinje, 8.1 Klimatilpasning.

Kort over lokalplanområdet i forhold til kommuneplanens rammer.