Lokalplanområdet er i et vist omfang påvirket af erhvervshavnens virksomheder og aktiviteter. Rambøll har i 2015 kortlagt støj-, støv- og lugtpåvirkninger fra virksomheder og aktiviteter på ydhavnen. Mange virksomheder på havnen har en miljøgodkendelse, der fastlægger
grænser for hvor meget de må støje, lugte og støve.
Støv og lugt kan lejlighedsvis forekomme fra flere af virksomhederne, men det vurderes ikke at være et væsentligt problem i forhold til lokalplanområdet.
Eventuelle problemer fra aktiviteter vil blive reguleret i forbindelse med virksomhedernes miljøgodkendelser eller ved påbud efter Miljøbeskyttelsesloven.
Miljøgodkendelserne kan revideres løbende, når de anses for ikke længere at være tidssvarende. I denne forbindelse sker der løbende et samarbejde med virksomhederne i forhold til dæmpning af deres miljøpåvirkning, ligesom Horsens Erhvervshavn til stadighed arbejder med at dæmpe miljøpåvirkningen fra havnens aktiviteter, som især er losning og lastning samt renholdelse af kajarealerne. Det sker dels med anvendelse af ny teknologi og nyt materiel, og dels ved at flytte støjende og generende funktioner fysisk og tidsmæssigt.
Støjforhold
Rambøll har i 2015 kortlagt støjpåvirkninger fra virksomheder og aktiviteter på Sydhavnen og har udarbejdet en støjmodel til vurdering af virksomhedsstøj i Nordhavnen.
Støjmodellen er en beregning ud fra virksomhedernes støjvilkår, hvor støjudbredelsen er beregnet i dag- og natperiode ud fra en fuld udnyttelse op til de fastsatte grænseværdier i miljøgodkendelserne, dvs. virksomhedernes støjmæssige råderum uanset om det i øjeblikket udnyttes.
Med planerne for Nordhavnen antages området samlet set i forhold til virksomhedsstøj at skulle sættes til 55/45/40 dB henholdsvis dag/aften/nat som gældende for blandede bolig- og erhvervsområder, hvortil det aktuelle planområde indgår i sammen med fremtidige omgivende anvendelser. For lystbådehavn, kontorer og visse offentlige formål antages normalt en grænseværdi på 55 dB døgnet rundt.
Kortlægningen viser, at de fleste af virksomhedernes støjmæssige råderum i miljøgodkendelserne kan udnyttes fuldt ud uden at overskride grænseværdier for Nordhavnen – både i forhold til dagperiodens grænse på 55 dB og natperiodens grænse på 40 dB.
For virksomhederne Stena, Marius Pedersen, Bradals, Industriskrot og Noah konkluderes det, at disse virksomheder enten på grundlag af støjberegninger i forbindelse med udstedelse af miljøgodkendelserne eller på grundlag af konkret vurdering af afstand og støjvilkår, vurderes at overholde de fastsatte grænseværdier ved Nordhavnen.
Derudover er to virksomheder, BG Stone og Guldager Energi, ikke miljøgodkendelsespligtige, så her er det forudsat, at virksomhederne overholder de gældende vejledende grænseværdier i forhold til naboområderne på Nordhavnen.
Hornsyld Købmandsgård overskrider grænseværdier for dag- og natperioden på de indre arealer ved havnetrekanten, hvor støjniveauet på et mindre areal er 0-5 dB over grænseværdien for henholdsvis dag og nat, men ikke på det aktuelle planområde.
Colas overskrider grænseværdien for natperioden i den vestlige del af Nordhavnen med 0-5 dB. Dette skyldes alene drift i tidsrummet kl 07-07, og berører ikke eller kun i meget begrænset omfang det aktuelle planområde, jf. støjudbredelseskort nedenfor. Det skal bemærkes, at der ikke er indregnet effekten af eksisterende mellemliggende bygninger, som vil afskærme støjudbredelse fra de to virksomheder i forhold til det aktuelle planområde.
Den primære kilde til støjbelastning på Nordhavnen og det aktuelle planområde er virksomheder og aktiviteter med lastning og losning på erhvervshavnens nordlige kaj. Specielt lastning af skrot er meget støjbelastende. Støjbelastningerne afhænger meget af, på hvilke tidspunkter aktiviteterne foregår. For almindelige laste- og losseaktiviteter (andet end skrot) er forholdene uproblematiske for planområdet inden for dagperioden, mens der ved aktivitet i øvrige tidsrum forekommer overskridelser af støjgrænsen. Støjudbredelsen på Nordhavnen varierer lidt fra hvilken kajplads, der benyttes til losseaktiviteter, men generelt vil støjniveauet ligge 0-10 dB over grænseværdien for natten, hvilket også vurderes at være tilfældet i forhold til det aktuelle planområde ved losning fra kajpladser umiddelbart syd for.
Horsens Havn har iværksat en lang række tiltag for at reducere støj i losning:
- Ændring af operationsinstruks, så der ikke skrabes i bunden af skibene ved losning.
- Opmærksomhed på, at ral ikke slippes højere oppe end højst nødvendigt og at man undgår at
køre på kanter. - Kranmotoren er blevet isoleret for at reducere støjen.
- Åbningshastigheden for grabben er reduceret for at undgå at det støjer når grabben åbnes
helt. - Havnen er ved at etablere forsøg med at montere nylon/gummiklodser på grabben, så der ikke
skrabes jern mod jern, når skibet skal tømmes helt.
Området kan også være støjbelastet i tilfælde af, at der udenfor dagperioden på hverdage ligger skib med hjælpemotor i drift i venteposition ved kaj på Sydhavnen. For at sikre overholdelse af grænseværdierne ved nye boliger i første række mod vandet, kan det være nødvendigt at overveje placeringen af sove- og opholdsrum i bebyggelsen og/eller at sikre overholdelse af indendørs støjniveau på 43/33/28 dB. Da overskridelsen af grænseværdien er om natten, hvor altaner normalt ikke benyttes, og da soverum normalt ikke placeres mod syd og vest, vurderes overskridelsen ikke at være et reelt problem. Forskellige vinduestyper kan dæmpe støjniveauet med 30-50 dB indendørs. Bagvedliggende boliger vurderes langt overvejende at være skærmet af de foranliggende bygninger. For overskridelser i perioden kl. 06-07 kan kommunen vurdere, om det er relevant for den enkelte virksomhed og aktivitet at rykke grænsen mellem nat- og dagperiode i blandede byområder som Nordhavnen.
Det vurderes ligeledes som muligt at sikre boliger adgang til velbeliggende opholdsarealer, der er afskærmet i forhold til støj fx på terræn eller plint beliggende mellem eller bag bygningerne. Ellers kan støjen nedbringes vha. støjdæmpende foranstaltninger som fx støjskærme. Hvis grænseværdier for støj skal sikres på altaner, er det sandsynligt at placeringen og udformningen af altanerne skal bearbejdes og vurderes nærmere - afhængigt af beliggenheden i forhold til de støjende virksomheder og aktiviteter. Der er flere muligheder for at afskærme altaner helt eller delvist, jf. illustrationerne herunder.
Den endelige udformning af bebyggelsen og sikring af støjkravene sker i forbindelse med byggetilladelsen i overensstemmelse med lokalplanens forudsætning for ibrugtagning i § 11.2 og §§ 11.7-11.9. Ved at afskærme bebyggelsen i forhold til de beregnede nuværende maksimale støjbelastninger fra virksomheder og aktiviteter på erhvervshavnen ses der således ikke være umiddelbare indskrænkninger for driften af havnen.