Miljøvurdering

Planforslaget er omfattet af Lov om miljøvurdering. Loven medfører, at der skal foretages miljøvurdering af planer og programmer, hvis gennemførelse kan få væsentlig indvirkning på miljøet.

Horsens Kommune har foretaget en screening af områderne efter kriterierne i loven og vurderet, at planforslaget ikke vil påvirke miljøet væsentligt, hvorfor det ikke er nødvendigt at foretage en miljøvurdering af lokalplanen. Vurderingen af, at planforslaget ikke er omfattet af lovens krav om, at der skal foretages en miljøvurdering er en endelig afgørelse, der kan påklages til Planklagenævnet.

Afgørelse og begrundelse

Horsens Kommune har i henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) gennemført en screening for, om planens påvirkning af miljøet har en karakter og et omfang, der kræver en miljøvurdering.

Planen er screenet i forhold til den biologiske mangfoldighed, befolkning, menneskers sundhed, fauna, flora, jordbund, vand, luft, klimatiske faktorer, materielle goder, landskab, kulturarv, herunder kirker og arkitektonisk og arkæologisk arv.

1. Som hovedhensyn for afgørelsen har Horsens Kommune vurderet planens mulige påvirkning ud fra parametrene:

  • Udledning til vandmiljøet (søer og vandløb)
  • Landbrugsområde
  • Nye arealer til byudvikling inddrages, herunder arealforbrug
  • Større sammenhængende landskaber
  • Nedbør i forhold til klima samt oversvømmelsesrisiko

2. faglig begrundelse i forhold til hovedhensyn

Udledning til vandmiljøet

Nebel er planlagt spildevandskloakeret. Byen skal derfor på et tidspunkt kloakeres. Spildevand skal ledes til rensning på Horsens renseanlæg og regn- og overfladevand skal håndteres på egen grund.

Ved byggemodning af den del af matr.nr. 6a Nebel By, Nebel der inddrages i denne lokalplan, er det vigtigt at være opmærksom på at dette område skal spildevandskloakeres og regnvand skal håndteres på egen grund.

Landbrugsområde

Lokalplanen fastholder området i landzone og planen giver mulighed for etablering af nye boliger som delvis huludfyldning.

Inden for den viste lokalplanafgrænsning er der registreret et erhvervsmæssigt husdyrbrug (svin), som har en nyere tilladelse til husdyrproduktion. Kommunen har ikke kendskab til at produktionen ophører. Der skal derfor tages stilling til dette i forbindelse med lokalplanen.

  1. Svineproduktionen afgiver lugt. Det er i 2020 beregnet at lugtgeneafstanden i forhold til enkeltliggende boliger uden landbrugspligt er ca. 123 meter, for samlet bebyggelse 220 meter og for byzone 322 meter. Ved huludfyldelse med flere boliger vil der komme flere boliger i den samlede bebyggelse og dermed potentielt flere boliger inden for et område med generende lugt.
  2. Det eksisterende husdyrbrug kan begrænse kommunens mulighed for at planlægge for nye områder til boliger, kontorer mv., hvis den beregnede lugtudbredelse fra husdyrbruget rækker ind i det område man ønsker at planlægge for. Kravet fremgår af planlovens § 15b, hvoraf det fremgår at en lokalplan må kun udlægge arealer, der er belastet af lugt fra husdyrbrug til boliger, institutioner, kontorer, rekreative formål m.v., hvis lokalplanen med bestemmelser om bebyggelsens højde og placering kan sikre den fremtidige anvendelse mod en sådan forurening. Placeringen af boligerne har derfor betydning.
  3. Det vurderes at gyllebeholderen på anlægget ejendommen Nordre Strandvej 63 er i brug (registreret under Nordre Strandvej 60), der skal dog ikke regnes lugt fra denne, men der skal kunne køres til den, og når beholderen omrøres vil der kunne opstå generende lugt.
  4. Det eksisterende husdyrbrug kan blive begrænset i sine eventuelle udvidelsesmuligheder, hvis området bliver registreret som fremtidig byzoneområde. Kravet fremgår af husdyrbruglovens § 6 stk. 1 jf. § 31 i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen, og gælder for eksisterende eller ifølge kommuneplanens rammedel fremtidigt byzone- eller sommerhusområde. Det er udpegningen som byzone, og ikke anvendelsen af byzoneområdet, som har betydning for beskyttelsesniveauet, og der er ikke mulighed for at se bort fra beskyttelsen. Hvis området udlægges som et område i landzone kan dette også medføre begrænsninger for husdyrbruget, så hvis der lokalplanlægges for boligformål, blandet bolig- og erhvervsformål eller til offentlige formål med henblik på beboelse, institutioner, rekreative formål og lign (husdyrbruglovens § 6 stk. 2).

Herunder ses ejendomme uden landbrugspligt, hvide felter

Det fremgår at der er 9 ejendomme uden landbrugspligt (dvs. der er en samlet bebyggelse i husdyrbruglovens forståelse) og 7 med landbrugspligt. Ejendomme uden landbrugspligt er ikke omfattet af husdyrbruglovens beskyttelsesniveau

Herunder er lugtudbredelsen vist i forhold til samlet bebyggelse (230 meter)

Bemærk der er tale om en vejledende afstand, idet der ikke er foretaget en ny beregning, og da lugtudbredelsen ikke er cirkulær, idet det oftest blæser fra vest.

Herunder er lugtudbredelsen vist i forhold til samlet bebyggelse (230 meter)

Bemærk der er tale om en vejledende afstand, idet der ikke er foretaget en ny beregning, og da lugtudbredelsen ikke er cirkulær, idet det oftes blæser fra vest.

Herunder er lugtudbredelsen vist i forhold til byzone (322 meter)

Området ligger uden for kommuneplanens udpegninger som områder til store husdyrbrug og uden for særligt værdifulde landbrugsarealer, og dermed skal dette ikke iagttages. Som det fremgår herunder indgår størstedelen af arealerne i området i dag i landbrugsmæssig drift, herunder også arealer tæt på beboelserne.

Nye arealer til byudvikling inddrages, herunder arealforbrug

Der udlægges i lokalplanen et begrænset areal med mulighed for opførelse af nye boliger, som enten åben-lav eller tæt-lav.

Bestemmelser i lokalplanen vil regulere omfanget af blandt andet udstykningsmulighederne og bebyggelsens omfang, placering og udseende m.v.

Større sammenhængende landskaber

En del af lokalplanområdet er udpeget som større sammenhængende landskab.

Inden for de udpegede større sammenhængende landskaber med særlige udsigter, skal der tages særligt hensyn til markante udsigter og kig i landskabet ved etablering af bebyggelse, vejanlæg, tekniske anlæg og lignende, så de ikke forringer oplevelsesværdien.

Lokalplanen er en bevarende lokalplan der som udgangspunkt har til formål at bevare de eksisterende forhold. De udviklingsmuligheder lokalplanen giver skal tage de nødvendige hensyn til udpegningen, herunder bygningstypologi, placering, bygningshøjder, materiale- og farvevalg.

Nedbør i forhold til klima samt oversvømmelsesrisiko

Hovedstrømningslinjer skal opretholdes.

Der er en lavning, på ca. 400 m3. Lavnings-volumen skal opretholdes og såfremt at lavninger planeres ud skal der etableres erstatnings-lavning med tilsvarende bruttovolumen og placering så lavningen opsamler tilsvarende mængde regnvand som volumen der fjernes.

Forvaltningsmæssig afgørelse:

Horsens Kommune har vurderet, at lokalplanen ikke er omfattet af krav om miljøvurdering, idet den ikke antages at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. Afgørelsen heraf er truffet med hjemmel i miljøvurderingslovens § 10.