Tilladelser fra andre myndigheder

Skovbyggelinje

Langs det vestlige skel af lokalplanområdet er der 2018 plantet 5 ha ny fredskov. Skoven er lokalt blevet navngivet "Bryggerskoven" igennem en konkurrence, afholdt af Gedved Lokalråd blandet byens borger. Dermed ligger hele lokalplanområdet inden for skovbyggelinjen fra Bryggerskoven.

Dette betyder, at realiseringen af lokalplanen forudsætter, at skovbyggelinjen reduceres af Miljøstyrelsen el. at der inden for lokalplanområdet gives en dispensation fra denne jf. Naturbeskyttelsesloven §17, stk. 1. Almindelig praksis i forbindelse med reducering af skovbyggelinjen ved Miljøstyrelsen er, at denne kan reduceres ned til en afstand på 30 meter fra skovbrynet. Denne minimumsafstand holdes af hensyn til følgende:

  • sikre skovbrynene som værdifulde levesteder for plante- og dyreliv,
  • den opvoksende skovs skyggevirkninger på byggeriet,
  • skovens interesser, hvilket f.eks. kan være, at træer væltet af storm ikke kommer til at beskadige bygninger.

Som udgangspunkt er det de samme hensyn, Kommunen tager i forbindelse med at give dispensationer fra skovbyggelinjer. Undtagelsesvist kan der gives dispensation til planer og projekter, hvor nybyggeri kommer nærmere skovbrynet end 30m, hvis der gives politisk tilsagn til dette fra berørte politiske udvalg og Byrådet i forbindelse med den endelige vedtagelse af den pågældende lokalplan.

Nærværende lokalplan fremsætter bebyggelse tættere på skovbryn end 30m, og der ønskes derfor at gøre brug af den undtagelsesvise dispensation fra skovbyggelinjen.

Projektets grundsten er nærhed og sammenspil med naturen, hvorfor den skovnære placering er helt essentiel for oplevelsen og karakteren af området, når dette fremstår som et færdigt og modnet boligfællesskab. Det er forhåbningen, at projektet kan være med til at skabe en sammenfletning af by og skovlandskabet. Dette sikres igennem en graduering af træer og buskes højde og tæthed, når de plantes ud i områdets grønne kiler. Derudover bliver de grønne kile udlagt med vilde, hjemmehørende frøblandinger. Dette giver mulighed for at inviterer til at skovbrynenes dyreliv, summen og aktiviteter kan brede sig ud i kilerne i de stille timer, og bliver til større herlighedsværdi for områdets beboer.

Projektet kan således også være med til at fungere som et forgangs-projekt, der viser vejen for, hvordan man fremadrettet kan lave byudvikling og vækst, uden at det bliver på bekostning af dyrebar natur, eller omvendt, hvordan naturen kan inddrages i projekter til at give værdi og mulighed for at støtte op om områdernes biodiversitet.

Trafikregulering

Der kan ikke uden samtykke fra politiet gives tilladelse til udførelse af vejanlæg m.m., Der kan have væsentlig betydning for færdslens sikkerhed og afvikling (se Færdselslovens § 100).

Museumsloven

Museum Horsens har foretaget arkivalsk kontrol af området. Det er tidligere delvist forundersøgt samt bebygget. Risikoen for at påtræffe jordfaste fortidsminder vurderes til at være lille.

Museumsloven er fortsat gældende. 

I henhold til Museumslovens § 27, stk. 2 og 3 Skal anlæg og byggeri standses, hvis der under jordarbejde findes grave, gravpladser, bopladser, ruiner eller andre jordfaste fortidsminder, og Horsens Museum skal underrettes om fundet.

Servitutter

Ejere og bygherrer må selv sikre sig overblik over tinglyste servitutter, der har betydning for bygge og anlægsarbejder. Man skal være opmærksom på, at ikke alle rør, kabler eller ledninger er tinglyst. Derfor bør relevante forsyningsselskaber høres, inden jordarbejder påbegyndes. Det kan fx dreje sig om elkabler, telefon-, tele- og tv-kabler, vandledninger, fjernvarmeledninger, gasledninger og spildevandsledninger. Kommunen kan være behjælpelig med at oplyse, hvilke forsyningsselskaber, der dækker det pågældende område.