Støj fra trafik

VVM - "Udbygning af E45 Vejle-Skanderborg"

Foruden Kommuneplanens udlæg til støjbelastet arealer, er der i forbindelse med udarbejdelse af nærværende lokalplan kendskab til, at der foreligger en VVM-undersøgelse for “Udbygning af E45 Vejle-Skanderborg”. I denne er der lavet fremskrivninger af støjen fra motorvejen, i hhv. basisåret 2018 og frem til 2040, med og uden realiseringen af motorvejsprojektet. Fremskrivningerne af støjen viser, at selv uden udvidelsen af motorvejen, vil de forventede ændringer i trafikken alene være nok til, at støjen vil registreres inden for lokalplanområdet.

Der kan læses mere om støj og Udbygning af E45 Vejle-Skanderborg og støjen her.

Horsens Kommune anbefaler derfor, at der i forbindelse med projekteringen af de nye boliger på Vestervej, tages højde for den forventede, fremtidige støj fra E45 inden for lokalplanområdet ved at tænke f.eks. ekstra facadeisolering eller særligt lydisolerede vinduer ind i projektet og derigennem fremtidssikre projektet.

Miljøstyrelsens støjmåling fra 2017

VVM'en for udbygningen af E45 mellem Vejle og Skanderborg henviser til støjmålinger fr Miljøstyrelsen, der er offentligt tilgængelige på MiljøGIS. Her er vejstøj målt for både almindelige og større veje i henholdsvis 1,5m og 4m højde.
Målingerne for større veje 1,5m viser, at der ligger støjkonturer ind over ejendommen ved Vestervej 11 i et støj interval mellem 55-60 dB. Dette betyder, at der kan være risiko for, at der opleves støj på ejendommen over Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj på udendørs opholdsarealer, der er sat til 58dB. 

I forbindelse med lokalplanlægningen for området skal det dokumenteres, at støjfølsom anvendelse, som f.eks. boliger, kan udlægges således, at facader og de dertilhørende udendørs opholdsarealer ikke oplever støj over de vejledende grænseværdier. 

Derfor har bygherre i forbindelse med lokalplanlægningen udarbejdet en støjrapport, der dokumentere det aktuelle støjniveau på ejendommens udendørs opholdsarealer samt fremsætter anbefalede løsninger og evt. afværgeforanstaltninger som skal etableres, før ny bebyggelse tages i brug.

Sammenfatning af støjrapporten

Støjrapporten dokumenterer, at der er lavet beregninger af støjen fra hhv. E45 og Vestervej. Beregningerne viser, at støjbidrag til projektområdet kan deles, således at den nordlige del af grunden påvirkes primært at støj fra Vestervej, mens det er motorvejen, der er med til at bidrage til støjniveauet på den øvrige del af grunden.

Resultaterne udtrykkes ved Lden som er en støjindikator, der vægter støjen forskelligt i forhold til hvilket tidspunkt i døgnet støjen optræder. I aftentimerne (kl. 19-22) tillægges +5 dB til støjen og i nattetimerne (kl. 22-07) tillægges +10 dB. 

Ved at foretage beregningerne med to støjskærme, ved de to boliger tættest på Vestervej, som lydabsorberende, tætte skærme i 1,8m højde, er konklusionen af støjrapporten, at Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for trafikstøj på facader og udendørs opholdsarealer, kan overholdes inden for projektområdet. 

Støjen kan evt. reduceres ved at sætte yderligere støjskærme op ved og mellem bebyggelsens terrasser.

Vejdirektoratet har i høring af udkastet til screeningsafgørelsen anmodet om at støjrapporten suppleres med en eftervisning af at motorvejsudvidelsen ikke på sigt vil medføre, at der bliver behov for yderligere støjafskærmning mellem motorvejen og lokalplanområdet - se kort. 

Kort udtræk af støjkonturer fra fremskrivningen af støj fra E45 både med og uden udbygningen af motorvejen. Kortene er hentet fra Vejdirektoratets hjemmeside. Du kan selv læse mere om projektet og VVM'en her!

Kort der viser støjkonturerne fra målingen af vejstøj fra "Større veje, 1,5m" af Miljøstyrelsen fra 2017.

Kort der viser støjudbredelsen i lokalplanområdet dels fra E45 alene samt den samlede støjudbredelse med Vestervej.