Miljørapport

Sammenfattende redegørelse

Lov om miljøvurdering

I henhold til miljøvurderingslovens § 13 skal myndigheden ved den endelige vedtagelse af et planforslag, der er omfattet af kravet om miljøvurdering, udarbejde en sammenfattende redegørelse.

Den sammenfattende redegørelse, skal belyse følgende emner:

  • hvordan miljøhensyn er integreret i planerne, og
  • hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen, er taget i betragtning,
  • hvorfor den vedtagne planer er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der også har været behandlet, og
  • hvorledes myndigheden vil overvåge de væsentlige indvirkninger, som planerne vil have på miljøet.

Miljørapportens  "ikke-tekniske resumé" med supplerende bemærkninger, er indsat i det følgende og indeholder redegørelse for hvordan miljøhensyn er integeret i planen, hvorfor den vedtagne plan er valgt på baggrund af de rimelige altertiver og hvordan Horsens Kommune vil overvåge de væsentlige indvirkninger, som planen kan få på miljøet.

I afsnittet herunder er der redegjort for hvordan de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen er taget i betragtning.

Udtalelse fra offentligheden, indkommet i forbindelse med høringen af lokalplanforslaget og miljørapporten

Planforslaget og den tilhørende miljørapport har være fremlagt i offentlig høring i perioden den 28. april 2022 til den 30. maj 2022.

Der er i forbindelse med høringen indkommet to høringssvar - et fra en beboer i lokalområdet omkring Husodde og et fra Husodde Citycamping.

Den ene høringssvar er rettet mod planlægningen i sin helhed og dens påvirkning på natur, øget belasting og slidtage af området. På den baggrund foreslår beboeren, at Multihuset flyttes til Boller Nederskov på sydsiden af fjorden, således at miljøbelastningen af områderne fordeles ligeligt mellem Boller, Langelinie og Husodde.

Det andet høringssvar peger på dels en reduktion af planområdet, så Multihuset ikke gør unødig indgreb i campingpladsens areal, dels en justering af et byggefelter og dels opsætning af hegn i skel for at minimere gener.

Begge høringssvar peger på udfordringer med trafik og parkering herunder også til cykler.

Høringssvarene giver anledning til reduktion af lokalplanens afgrænsning, justering af byggefelt, opsætning af hegn og bestemmelser om cykelparkering.

Horsens City Camping har en ønske om en flydende trampolin i fjorden, forbedringer af badebro og ændring af eksisterende aftaler med Horsens Kommune om drift af toilet og vedligehold af vej med et konkret forslag til opdeling af vejen. Ønskerne er konkret vurderet og medfører ikke ændringer i lokalplanen.

Flytning af planområdet til anlæg ved Boller Nederskov

Horsens Kommune etablerer en ny badebro i forlængelse af Boller Mole, så den bliver tilgængelig for badegæster. Der er kun adgang til broen for gående, og parkering foregår ved Boller Slotsvej. Bollerskov optager arealet langs kysten og er omfattet af fredsskovspligt. Der er derfor ikke mulighed for at opføre  ny bebyggelse i området til aktiviteter på vandet. Stedets eksisterende bebyggelse er ejet af naturstyrelsen og reserveret til tjenestebolig. Afstanden til parkeringsarealer ved Boller Slotsvej  på ca. 350 meter og de vanskelige stiforhold vanskeliggør transport af redningsbåd, som skal understøtte aktiviteterne på vandet. 

Trafikbelastning og parkering

Multihuset understøtter funktioner, som allerede er i området i dag. Vinterbaderne har aktiviteter i området i sæsonen fra oktober til marts, mens Horsens Kite og surfklub bruger stedet fra marts til udgangen af oktober. I sommerugerne har klubben ikke aktiviteter i området, men enkeltpersoner kan søge stedet, hvis vindforholdende er optimale.

Brugere af planområdet parkerer i dag på p-arealet ved Husoddevej men overvejende i vinter-, forårs- og efterårsperioden. Over sommerperioden og når vejret er til badning er p-arealerne fyldt op med badegæster uafhængigt af planområdets anvendelse. P-pladsen er allerede optimeret gennem omlægning og Husoddevej er suppleret med parallel-parkering. Derudover findes der ledige parkeringsmuligheder ved vendepladserne på Husoddevej og øst for Elbækskovvej, men også langs Elbækskovvej. 

Husoddevej er planlagt opgraderet, mens Husoddestien er opgraderet med grus og belysning, og der er mulighed for at gå og cykle til og fra strandarealerne.

Anvendelsen afledt af lokalplanens funktioner medfører derfor ikke øget trafik og dermed ikke krav om supplerende parkeringspladser, men lokalplanen suppleres med en bestemmelse, som stiller krav om cykelparkering til multihusets brugere.

Horsens Kommune følger løbende trafikken i området og undersøger fremadrettet, om parkerings- og cykelforholdene på stedet kan optimeres.

Ikke teknisk resumé fra miljørapporten med supplerende bemærkninger

Miljøvurderingen omfatter Forslag til lokalplan 354, Rekreative formål, Husodde Strand, Stensballe, Horsens.

Miljøvurderingen er gennemført efter Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), da planlægningen er omfattet lovens § 8, stk. 2 nr. 2.

Sammenfatningen i dette afsnit er et resumé af miljørapportens vurdering af de enkelte emner vedrørende:

  • Landskab og visuel påvirkning
  • Oversvømmelse, erosion og klima

Alternativ

Kommuneplan 2021 – 2033 fastlægger en anvendelse til rekreative formål på Husodde Strand med en placering i tilknytning til eksisterende vejanlæg og parkeringsplads. En ny bygning skal delvist erstatte to containere, hvor grej opbevares.

Det er ikke muligt at placere et lignende anlæg ud fra en fysisk og funktionel begrundelse på andre lokaliteter i området og langs fjordens kyster, da der ikke er både vejadgang, parkeringsmuligheder, byggemuligheder og adgang til vand samtidig. Derudover er der langs kysten både strandeng og overdrevsarealer, som er beskyttet af naturbeskyttelsesloven.

Miljøpåvirkningerne vurderet ud af et 0-alternativ. 0-alternativet svarer til den situation, hvor planerne ikke gennemføres og er grundlaget for at sammenligne planernes påvirkning af omgivelserne med et sandsynligt fremtidigt alternativ. Vurderingen i forhold til 0-alternativet indgår i redegørelsen for de enkelte emner.

Landskab og visuel påvirkning

Inden for et areal, som i Kommuneplan 2021 – 2033 er bestemt til rekreative formål gennemføres en planlægning for et multihus. Multihuset har et omfang på 255 m2, opføres i maks. 1 etage og en højde på 4 meter. Den visuelle påvirkning af kystlandskabet er undersøgt gennem visualiseringer.

Fotostandpunkter er fastlagt i et samarbejde mellem Horsens Kommune, Ginnerup Arkitekter og landinspektørfirmaet LandPlan. Det er vuderet, at den visuelle påvirkning ikke kan opleves fra den sydlige side af Horsens Fjord, som har en afstand på ca. 2 km fra planområdet. Fire fotostandpunkter er valgt for at kunne belyse bebyggelsen påvirkning på omgivelserne, på kystlandskabet og på selve kysten.

 Fotostandpunkterne er fastlagt fra:

  • Badebroen ud for campingpladsen,
  • høfden øst for badebroen,
  • kystlandskabet øst for planområdet og
  • kystlandskabet vest for planområdet

Visualiseringerne viser, at det kommende multihus ikke ændrer på oplevelsen af et åbent kystladskab med fri og uhindret adgang.

Set fra kysten indgår bebyggelsen som en del at den naturlige rytme mellem natur, camping og småbygninger, som findes langs fjordkysten. Herfra strækker multihuset sig lavt i landskabet, og kystforlandet er åbent.

Bebyggelsen opføres inden for kystnærhedszonen. Multihuset understøtter aktiviteter, som allerede foregår i området i dag og drager fordel af nærhed til eksisterende udgangsvej, parkeringsfaciliteter og badebroer.

En justering af byggefelter, så bebyggelsen ikke gør unødig indgreb i campingpladsens areal og nemmere kan indpasse i den eksisterende beplantning, har ingen betydning for oplevelsen af kystlandskabet.

Vurdering af 0-alternativet - Landskab og Visuel påvirkning

0-alternativet svarer til den situation, hvor planerne ikke gennemføres og er grundlaget for at sammenligne planernes påvirkning af omgivelserne med et sandsynligt fremtidigt alternativ. Dette alternativ er den eksisterende situation med den naturlige udvikling der vil ske i området.

Ved at fastholde 0 atlernativet, hvor bebyggelsen ikke opføres, kan man forvente et øget behov for opsætning af containere og dermed ansøgninger om dispensation fra strandbeskyttelseslinjen. Kysten vil fortsat kunne holdes åben. Containere i større omfang vil dominere kyststrækningen og ikke indpasse sig i som en del af den naturlige rytmik langs kysten. Signaturerne af Elbæk skov vil også fortsat kunne opleves fra kysten ved opsætning af enkeltstående containere.

Vurderingerne giver ikke anledning til overvågning.

Oversvømmelse, erosion og klima

Området omkring planområdet er udpeget til område med risioko for oversvømmelse og udfordringer med erosion af kysten.

På den korte bane stiller lokalplanen krav om klimatilpasning for at imødegå hændelser, som kan ramme ormådet i de kommende år. Bebyggelsen opføres derfor hævet over terræn og mindst i den anbefalede kote 2.6 DVR90. En hævet bebyggelse er robust overfor havvandsstigninger og hindrer ikke passage af vand fra baglandet i perioder, hvor ekstrem regn er en udfordring. Ved korrekt vedligehold vil Multihuset på Husodde have en lang levetid.

På lang sigte, vil der være behov for at afveje en samlet klimaløsning også for Husodde Camping. Kystdirektoratets slutrapport for strategistrækningen, som planområdet er en del af, anbefaler en lokal beskyttelse mod oversvømmelse de steder, hvor risikoen er højest.  Det kan være gennem etablering af ringdiger, objektbeskyttelse af de sårbare elementer eller lignende løsningsforslag. Overvejelserne skal ses i lyset af beliggenheden tæt på et Natura 2000-område, hvorfor der ved valg af den endelige løsning og placering skal tages højde for påvirkningen af området.

Den nordligste centrale del og østlige del af campingpladsen kan være udfordret. Ud for og omkring campingpladsen er der plads til en digeløsning, f.eks. gennem en minimal hævning af adgangsvej. Den skal suppleres med en landskabelig tilpasning gennem bearbejdning af terrænet på udsatte dele af campingpladsen. Horsens kommune vurdrer, at det er muligt at udvikle en løsning, som tager udgangspunkt i de stedelige forhold og muligheder.

Kysterne ud for Husodde er udfordret af erosion. For at forebygge erossion og at sikre den rekreative benyttelse har Horsens Kommune det seneste år gennemført en kystbeskyttelse af den centrale og kystnære del af Husodde strand med en opgradering af en eksisterende høfde og forlægning af en anden eksisterende høfde længere mod øst. Opgraderingen er foretaget, således at borgerne fortsat har adgang til området.

Stranden mellem og omkring høfderne bliver sandfodret efter behov med rent sand, som svarer til det materiale, som forekommer naturligt på stræknignen og med respekt for beskyttet natur og klitdannelser i kanten af strandengsarealet.

Hosens Kommune følger løbende kontrol med kystbeskyttelsen og oplever, at opgraderinger og forlægning af høfder har en positiv effekt på områdets attraktion og rekreative anvendelser. Høfdernes levetid er 25 år. Viden om anlæggets og metodens effekt vil give viden om mulighederne i den fremtidige forebyggelse af erosion på kyststrækningen syd øst for planområdet.

Vurdering af 0-alternativet - oversvømmelse, erosion og klima

Realiseres multihuset ikke, sker der ingen væsentlige ændringer i 0-alternativt eller dets sandsynlige udvikling.

Overvågning

I første kvartal hvert år gennemfører Horsens Kommune en opfølgning på sandfordring herunder mængde og tidspunktet samt indsamler viden om forekomst og grovhed af sediment på grundlag en sigteanalyse.

Horsens Kommune undersøger også, om den hårde kystbeskyttelse med ny høfde ved Husodde har en positiv effekt på strandarealerne vest for planområdet.

Overvågningen vil indgå dels som viden om kystdynamikken i området herunder også viden om retninger for sedimentransporter. Samlet set vil overvågningen understøtte kommende prioriteringer af forslag til og udstrækning af kystbeskyttelse i området øst for campingpladsen.

Horsens Kommune følger løbende trafikken i området og undersøger fremadrettet, om parkeringsforholdene på stedet kan optimeres.

Internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse visse arter

Natura 2000

Lokalplanområdet ligger ca. 2,7 km fra nærmeste Natura 2000 område, som er Natura 2000 område nr. 56 (Habitatområde H52, Horsens Fjord, havet øst for og Endelave, fuglebeskyttelsesområde F36, Horsens Fjord og Endelave og Ramsar-område R13, Horsens Fjord og Endelave).

Udpegningsgrundlaget for området fremgår af Miljøstyrelsens hjemmeside:

https://mst.dk/natur-vand/natur/natura-2000/natura-2000-omraaderne/udpegningsgrundlag/

Alene på baggrund af den store afstand til det internationale naturbeskyttelsesområde og projektets beskedne omfang er det Horsens Kommunes vurdering, at det kan udelukkes, at projektet kan skade arter eller naturtyper, som udgør udpegningsgrundlaget for Natura 2000-området. Der er vedtaget en Natura 2000-plan for det internationale naturbeskyttelsesområde og projektet vurderes at være foreneligt med planens bevaringsmålsætninger.

Bilag IV-arter

En række arter af planter og dyr, de såkaldte bilag IV-arter, er omfattet af en særlig streng beskyttelse i alle EU-medlemsstater herunder Danmark. Det gælder for dyrearterne, at der er et generelt forbud mod at beskadige eller ødelægge yngle- og rasteområder i deres naturlige udbredelsesområde, mens der for plantearterne er forbud mod at ødelægge dem. Forbuddet gælder uanset om disse dyr og planter findes indenfor eller udenfor beskyttede naturområder.

Horsens Kommune har kendskab til, at der omkring lokalplansområdet lever følgende bilag IV arter; odder, stor vandsalamander, arter af flagermus, grøn mosaikguldsmed.  

Horsens Kommune besigtiger løbende området, som i dag slået græsplæne samt mindre bevoksning bestående af spredt beplantning af buske. Lokalplanområdet vurderes ikke at have nogen værdi som yngle- eller rasteområde for nogen af bilag IV-arterne. Stor vandsalamander og grøn mosaikguldsmed er tilknyttet vandhuller og et område bestående af plænegræs og spredt beplantning af buske udgør ikke et potentielt yngle- og rasteområde for disse arter. Odder yngler- og raster i og langs vandhuller, søer, vandløb og fjorde. Et område bestående af plænegræs og buskbeplantning op mod en campingplads har derfor ikke værdi som yngle- og rasteområde for odderen, da odderen anvender uforstyrrede områder i umiddelbar tilknytning til vandløb, vandhuller, søer og fjorde, hvor der er mulighed for at søge skjul.

Arter af flagermus yngler og raster i ældre træer med hulheder, bygninger mm. Arealet bestående af plænegræs og lav beplantning af buske udgør derfor ikke et potentielt yngle- eller rasteområde for arter af flagermus.

Samlet vurdering vedr. udpegningsgrundlag og bilag IV arter

Horsens Kommune vurderer således, at projektet kan realiseres uden at: 

  • skade arter eller naturtyper som indgår i udpegningsgrundlaget for Natura 2000-områder
  • indskrænke eller forringe egnede yngle- eller rastesteder for bilag IV-arter i området

 Miljørapporten kan læses her.