Tilladelser fra andre myndigheder

Skovbyggelinje 

Projektområdet ligger inden for 300 meter et fredskovsareal omkring Elbæk Skovvej. Skoven er offentligt ejet og er i  sig selv mere end 20 meter bredt, 40 meter langt og ½ha stort, og det udløser derfor en skovbyggelinje.

Da denne lokalplan regulerer et mindre område, er det vurderet, at skovbyggelinjen ikke skal reduceres, men at der kan søges om dispensation hos kommunen. Realiseringen af lokalplanen forudsætter derfor, at Horsens Kommune giver en dispensation fra skovbyggelinjen.

Trafikregulering

Der kan ikke uden samtykke fra politiet gives tilladelse til udførelse af vejanlæg m.m., Der kan have væsentlig betydning for færdselssikkerhed og - afvikling (se Færdselslovens § 100).

Museumsloven

Der kan være risiko for at påtræffe skjulte, jordfaste fortidsminder ved anlægsarbejde, hvorfor det anbefales at tage kontakt til Museum Horsens med henblik på aftale om forundersøgelse eller overvågning. Museumsloven er gældende for hele projektet.

Horsens Museum skal derudover kontaktes, inden anlægsarbejdet påbegyndes, så museet har mulighed for at vurdere, om der er skjulte fortidsminder ved at foretage arkæologiske prøvegravninger. Der skal derfor afsættes tid til, at museet kan nå at foretage disse undersøgelser, inden jordarbejde påbegyndes.

Forekommer der under jordarbejdet fund af fortidsminder som genstand, grave, gravpladser, bopladser, ruiner eller andre jordfaste fortidsminder, skal arbejdet standses og Museum Horsens orienteres jf museumsloven § 27 stk. 2. 

 Servitutter

Ejere og bygherrer må selv sikre sig overblik over tinglyste servitutter, der har betydning for bygge og anlægsarbejder. Man skal være opmærksom på, at ikke alle rør, kabler eller ledninger er tinglyst.

Derfor bør relevante forsyningsselskaber høres, inden jordarbejder påbegyndes. Det kan fx dreje sig om elkabler, telefon-, tele- og tv-kabler, vandledninger, fjernvarmeledninger, gasledninger og spildevandsledninger. Kommunen kan være behjælpelig med at oplyse, hvilke forsyningsselskaber, der dækker det pågældende område.

Strandbeskyttelseslinje 

Planområdet ligger indenfor strandbeskyttelseslinjen, og realisering af lokalplanen forudsætter en dispensation fra Lov om naturbeskyttelse. Kystdirektoratet er myndighed.

Danmarks strande og kyster er unikke, og mange rekreative interesser knytter sig dertil. Nogle steder rummer kysterne dyre- og planteliv, der skal tages hensyn til. 

Kystområderne i Danmark er beskyttet i medfør af naturbeskyttelseslovens bestemmelser om strandbeskyttelse og klitfredning. Formålet med beskyttelsen er at bevare de åbne kyster og de landskabelige, naturmæssige og rekreative værdier, der er knyttet til kysterne. 

Naturbeskyttelseslovens § 15 stk. 1 fastlægger, at strandbeskyttede arealer er forbudszoner, hvor der som hovedregel ikke må foretages ændringer af den eksisterende tilstand.

Det betyder, at man ikke må bygge eller indrette sig ligeså frit, som andre steder i landet. 

Ifølge naturbeskyttelseslovens § 65 b, stk. 5, kan Kystdirektoratet gøre en undtagelse til placering af mindre faciliteter langs stranden for klubber, foreninger og institutioner som f.eks. omklædningsfaciliteter, skure til opbevaring af udstyr, bålhytter, shelters og lign., på betingelse af at de nævnte faciliteter opføres i tilknytning til eksisterende anlæg som for eksempel en parkeringsplads eller vejnedkørsel, og at arealet er omfattet af en lokalplan, der giver mulighed for opførelse af et nærmere bestemt antal bygninger og anlæg.

Der skal tages hensyn til de kystlandskabelige forhold på stedet, hvorved det sikres, at anlæggene indpasses  arkitektonisk i forhold til placering, størrelse og antal i kystlandskabet.

Ved afgørelse om, hvorvidt der kan meddeles dispensation, foretager Kystdirektoratet en samlet og konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde. En række hensyn indgår i vurderingen, herunder påvirkningen af kystlandskabet, naturen og rekreative interesser.

Dispensation søges på virk.dk. Dispensation

Inden du går i gang med at søge om dispensation til, skal du have relevant materiale klar:

Som standard er følgende nødvendigt:

  • Et kort, der viser placeringen af det ansøgte og eventuelt arbejdsareal.
  • Fuldmagt eller anden dokumentation for råderet fra ejer(e), hvis du ikke selv er (ene)ejer af det ansøgte anlæg, bygning eller areal.
  • Skitse, illustration, visualisering eller eventuelt beskrivelse af det ansøgte.

Ved anlæg af veje og stier skal der desuden vedhæftes følgende:

  • Angivelse af materialevalg, farve og dimensioner

Etablering eller ændring af bygning kræver:

  • Målfaste plan-, snit- og facadetegninger af bygning(er), hvor vinduer og døre er indtegnet præcist og med angivelse af taghældning
  • Angivelse af materialevalg, farve og dimensioner

Naturbeskyttelseslovens § 65 B, stk. 7 bestemmer, at Miljøministeren kan fastsætte vilkår i afgørelser efter stk. 5 og 6 om, at mindre faciliteter, der ikke har været benyttet i 3 år eller mere, skal fjernes eller overgå til andre brugere. Ministeren kan endvidere fastsætte vilkår om, at sådanne faciliteter skal stilles til rådighed for offentligheden, i det omfang dette er muligt og ejeren af bygningen er indforstået hermed.