Afgørelse og begrundelse
Planforslaget er omfattet af Lov om miljøvurdering af planer og programmer og konkrete projekter (VVM), LBK nr. 973 af 25. juni 2020. Loven medfører, at der skal foretages en miljøvurdering, hvis gennemførelsen af planerne kan få væsentlig indvirkning på miljøet.
Horsens Kommune har vurderet, at forslag til lokalplan/ kommuneplantillæg har en karakter, der vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet og er omfattet af krav om miljøvurdering i henhold til lovens afsnit II, § 8 stk. 1, nr. 3. Der er derfor udarbejdet en miljørapport.
Horsens Kommune har foretaget en afgrænsning af rapportens omfang og detaljeringsgrad iht. § 11. Den konkrete afgrænsning er dels sket i en intern proces i kommunen, dels gennem høring af berørte myndigheder og orientering af offentligheden i henhold til § 32.
Miljørapporten bliver udarbejdet som et selvstændigt dokument, der er fremlagt i offentlig høring sammen med planforslaget. Som hovedhensyn for afgørelsen har Horsens Kommune vurderet planens mulige påvirkning på Internationale beskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter, trafiksikkerhed og trafikbelastning og landskab, kystnærhedszone og strandbeskyttelseslinje.
Resultatet af screeningen, information af offentligheden og høring af berørte myndigheder viser imidlertid, at planen kan medfører væsentlig påvirkning af miljøet, for så vidt angår:
- Landskab og visuel påvirkning
- Oversvømmelse, klima og erosion
Miljøvurderingen gennemføres ud fra et 0-Alternativ, som svarer til den situation, hvor planen ikke gennemføres og er grundlaget for at sammenligne planens påvirkning af omgivelserne med et sandsynligt fremtidigt alternativ. Vurderingen i forhold til 0-alternativet samt eventuelle alternativer indgår i redegørelsen for de enkelte emner.
Vurdering af hovedhensyn:
Internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse visse arter
Natura 2000
Lokalplansområdet ligger ca. 2,7 km fra nærmeste Natura 2000 område, som er Natura 2000 område nr. 56 (Habitatområde H52, Horsens Fjord, havet øst for og Endelave, fuglebeskyttelsesområde F36, Horsens Fjord og Endelave og Ramsar-område R13, Horsens Fjord og Endelave).
Udpegningsgrundlaget for området fremgår af Miljøstyrelsens hjemmeside:
https://mst.dk/natur-vand/natur/natura-2000/natura-2000-omraaderne/udpegningsgrundlag/
Alene på baggrund af den store afstand til det internationale naturbeskyttelsesområde og projektets beskedne omfang er det Horsens Kommunes vurdering, at det kan udelukkes, at projektet kan skade arter eller naturtyper, som udgør udpegningsgrundlaget for Natura 2000-området. Der er vedtaget en Natura 2000-plan for det internationale naturbeskyttelsesområde og projektet vurderes at være foreneligt med planens bevaringsmålsætninger.
Bilag IV-arter
En række arter af planter og dyr, de såkaldte bilag IV-arter, er omfattet af en særlig streng beskyttelse i alle EU-medlemsstater herunder Danmark. Det gælder for dyrearterne, at der er et generelt forbud mod at beskadige eller ødelægge yngle- og rasteområder i deres naturlige udbredelsesområde, mens der for plantearterne er forbud mod at ødelægge dem. Forbuddet gælder uanset om disse dyr og planter findes indenfor eller udenfor beskyttede naturområder.
Horsens Kommune har kendskab til, at der omkring lokalplanområdet lever følgende bilag IV arter; odder, stor vandsalamander, arter af flagermus, grøn mosaikguldsmed.
Horsens Kommune besigtiger løbende området, som i dag er slået græsplæne samt mindre bevoksning bestående af spredt beplantning af buske. Lokalplanområdet vurderes ikke at have nogen værdi som yngle- eller rasteområde for nogen af bilag IV-arterne. Stor vandsalamander og grøn mosaikguldsmed er tilknyttet vandhuller og et område bestående af plænegræs og spredt beplantning af buske udgør ikke et potentielt yngle- og rasteområde for disse arter. Odder yngler- og raster i og langs vandhuller, søer, vandløb og fjorde. Et område bestående af plænegræs og buskbeplantning op mod en campingplads har derfor ikke værdi som yngle- og rasteområde for odderen, da odderen anvender uforstyrrede områder i umiddelbar tilknytning til vandløb, vandhuller, søer og fjorde, hvor der er mulighed for at søge skjul.
Arter af flagermus yngler og raster i ældre træer med hulheder, bygninger mm. Arealet bestående af plænegræs og lav beplantning af buske udgør derfor ikke et potentielt yngle- eller rasteområde for arter af flagermus.
Samlet vurdering vedr. udpegningsgrundlag og bilag IV arter
Horsens Kommune vurderer således, at projektet kan realiseres uden at:
- skade arter eller naturtyper som indgår i udpegningsgrundlaget for Natura 2000-områder
- indskrænke eller forringe egnede yngle- eller rastesteder for bilag IV-arter i området
Trafikbelastning og trafiksikkerhed
Horsens Kommune har gennemført et opfølgende møde med Windsurfklubben og Vinterbadeklubben og kommunens medarbejder. Vinterbadeklubben er med sine 320 medlemmer ikke aktiv i sommerperioden. Sæsonen begynder fra oktober måned og til midt i maj måned. Ligesom Windsurfklubben heller ikke har klubaktiviteter i sommerperioden. Med en sæson fra marts til udgangen af oktober, vil medlemmer individuelt søge stedet, særligt hvis vindforholdende giver optimale muligheder for at windsurfe.
I dag parkerer brugere af stranden på p-arealet ved Husoddevej. Over sommerperioden og når vejret er til badning er p-arealerne fyldt op. P-pladsen er optimeret gennem omlægning til skråparkering, og Husoddevej er suppleret med parallelparkering. Derudover findes der i sommerperioden ledige pladser på Elbæk Skovvej. Yderligere p-pladser findes ved vendepladserne på Husoddevej og øst for Elbæksskovvej.
Husoddevej er planlagt opgraderet, således at den bliver tryg at færdes på for bløde trafikanter. Derudover er der adgang fra rekreative stier fra de to vendepladser hen over naturområderne.
Husoddestien er opgraderet med grusbelæning og belysning. Flere får derfor mulighed for at cykle til Husodde strand på en tryg og trafiksikker måde.
På den baggrund er det vurderet, at planlægningen for et multihus ikke giver anledning til yderligere vurdering af de trafikale forhold i området, og at der allerede i dag er en fornuftig balance mellem parkering og den generelle brug af området herunder også de to klubbers anvendelse af området.
Landskab, kystnærhedszonen og strandbeskyttelseslinje
Området ligger i kystnærhedszonen og er omfattet de nationale interesser, jf. 3.2 Kystnærhedszonen, turisme, friluftsliv og ferie- og fritidsanlæg.
Det er en national interesse, at det i kystnærhedszonen uden for udviklingsområder gælder, at landets kystområder skal søges friholdt for bebyggelse og anlæg, som ikke er afhængig af kystnærhed. Etablering af anlæg inden for kystnærhedszonen uden for udviklingsområderne kræver en særlig planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse. Den særlige begrundelse skal godtgøre behovet for kystnær beliggenhed, herunder i fornødent omfang belyse mulighederne for placering uden for kystnærhedszonen.
Landskabet
Det kystorienterede landskab er afgrænset som kystforland. Det er den del af landskabet, der på grund af terrænet er orienteret mod kysten og indgår i oplevelsen af kystlandskabet. Det ansøgte projekt trækker sig tilbage fra kysten og bag eksisterende beplantning og hindrer derfor ikke udsigter over Horsens Fjord eller mod modstående kyster på øerne eller syd for fjorden.
Da oplevelsen af landskabet kan blive påvirket af de ændringer, som lokalplanen muliggør, skal påvirkningen undersøges nærmere.
Strandbeskyttelseslinjen
Udover en beliggenhed inden for kystnærhedszonen, er planområdet også omfattet af strandbeskyttelseslinjen. Selvom der i projektudviklingen forud for lokalplanarbejdet allerede har været en dialog med Kystdirektoratet og er sket en reduktion af bebyggelsens omfang, skal det undersøges og dokumenteres, om kysterne bevares som åbne kyster, og at de landskabelige, naturmæssige og rekreative værdier, der er knyttet til kysten ikke påvirkes.
Find Miljørapporten her