Øvrig planlægning

Trafikplanlægning

Trafikken til og fra lokalplanområdet skal ske let og trafiksikkert. Den primære vejadgang til lokalplanområdet, sker fra Ny Silkeborgvej. 

Det skal sikres, at trafikken internt i lokalplanområdet forgår trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det skal sikres, at der ikke er primære færdselsarealer for bløde trafikanter, der hvor der er tung trafik.

Krydsninger af veje internt bør ske ved ”fodgængerovergange” hvor det tydeligt fremgår, der kan være krydsning af bløde trafikanter.

Der skal planlægges for parkering, herunder også handicap og el-bil parkering. 

Ved lokalplanområdet etableres stoppested for kollektiv trafik. Der afsættes derudover areal til fremtidig anlægges af cykelsti på vestsiden af ny vej fra Mossvej til Vrøndingvej.   

Se derudover tilladelser fra andre myndigheder. Link.

Vandområde- & Natura 2000 planer

Lov om vandplanlægning

Jævnfør lov om vandplanlægning, fastlægger miljø- og fødevareministeren miljømål for vandområdedistrikternes enkelte overfladevandområder og grundvandsforekomster gennem vandområdeplaner. For alle vandforekomster er miljømålet ’god tilstand’ (’god økologisk tilstand’ for overfladevandområder) og for kunstige og stærkt modificerede overfladevandområder er miljømålet et godt økologisk potentiale og en god kemisk tilstand.

Samtidig skal forringelse af tilstanden af alle overfladevandområder og af alle grundvandsforekomster forebygges, og balancen mellem indvinding og grundvandsdannelse sikres. Lokalplanen medfører en høj befæstelsesgrad af det naturlige opland til spidsen af det beskyttede og målsatte vandløb Robæk, hvilket kan give risiko for udtørring af dele af vandløbet. Derfor skal der i forbindelse med senere myndighedstilladelser stilles der krav om, at spidsen af Robæk permanent kompenseres med graviteret drænvand fra projektet, som er renset i sandfang og okkerudfældningsanlæg. Hvis det – mod forventning viser sig, at den kompensation, som kan opnås ved gravitation, er utilstrækkelig ift. vandløbets beskyttelsesstatus og målsætning, vil der være krav om supplement vha. pumpet grundvand og/eller drikkevand. Samlet vurderes det således, at der ikke er noget i lokalplanens indhold, som er til hinder for, at vandområdeplanens miljømål for grundvandsforekomster og overfladevandsområder kan opnås.

Internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af bilag IV-arter

Planområdet ligger ca. 702 meter fra nærmeste Natura 2000 område, som er Natura 2000 område nr. 236 (Habitatområde H236, Bygholm Ådal).

Udpegningsgrundlaget for området fremgår af Miljøstyrelsens hjemmeside:

https://mst.dk/natur-vand/natur/natura-2000/natura-2000-omraaderne/udpegningsgrundlag/

Alene på baggrund af afstanden til det internationale naturbeskyttelsesområde er det Horsens Kommunes vurdering, at det kan udelukkes, at projektet kan skade arter eller naturtyper, som udgør udpegningsgrundlaget for Natura 2000-området.

Der er vedtaget en Natura 2000-plan for det internationale naturbeskyttelsesområde og projektet vurderes at være foreneligt med planens bevaringsmålsætninger.

Bilag IV arter

En række arter af planter og dyr, de såkaldte bilag IV-arter, er omfattet af en særlig streng beskyttelse i alle EU-medlemsstater herunder Danmark. Det gælder for dyrearterne, at der er et generelt forbud mod at beskadige eller ødelægge yngle- og rasteområder i deres naturlige udbredelsesområde, mens der for plantearterne er forbud mod at ødelægge dem. Forbuddet gælder uanset om disse dyr og planter findes indenfor eller udenfor beskyttede naturområder.

Horsens Kommune har kendskab til, at der omkring lokalplan-området lever følgende bilag IV arter; odder, stor vandsalamander, arter af flagermus, grøn mosaikguldsmed, spidssnudet frø og strandtudse.

Lokalplanområdet er i dag landbrugsjord i omdrift. Området vurderes derfor ikke at have nogen værdi som yngle- eller rasteområde for nogen af bilag IV-arterne.

Samlet vurdering vedr. udpegningsgrundlag og bilag IV-arter

Horsens Kommune vurderer således samlet, at projektet kan realiseres uden at:

  • skade arter eller naturtyper som indgår i udpegningsgrundlaget for Natura 2000-områder
  • indskrænke eller forringe egnede yngle- eller rastesteder for bilag IV-arter i området

Planer kan ikke vedtages, hvis de kan beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder for arter der er optaget i habitatdirektivets bilag IV, jf. ovenstående bekendtgørelses § 7, stk. 2.

 

Spildevandsplan 2012 - 2015

I forbindelse med realiseringen skal der udarbejdes tillæg til spildevandsplanen, hvor planlægningen for projektområdet ændres fra ”separatkloakeret” til ”spildevandskloakeret”.

Regnvand fra befæstede arealer skal, før udledning til recipient, renses og forsinkes i vådt regnvandsbassin med 250 m³ vådvolumen pr. red. ha opland og neddroslest til naturlig afstrømning (0,78 l/s/red. ha). Da projektet befæster, og afleder regnvand fra, et meget stort areal, relativt til den lille recipient Robæk, kan der blive stillet krav om flere adskilte regnvandsudløb for at mindske den hydrauliske påvirkning på recipienten. Der gælder en maksimal befæstelsesgrad på 0,9.

 

Grundvand

Området ligger udenfor område med særlige drikkevandsinteresser (OSD) og udenfor nitratfølsomme indvindingsområder.

Området ligger udenfor indvindingsoplande til vandværker. Nærmeste indvindingsoplande tilhører dels Kørup Vandværk og Rugballegårdværket.

Arealudlægget er beliggende i et område, hvor Miljøstyrelsen pt. er i gang med at opdatere deres kortlægning af områdets grundvandsmagasiner og disses sårbarhed, samt afgrænsningen af vandværkernes indvindingsoplande (bl.a. Rugballegårdværket).

Miljøstyrelsens kortlægning er endnu ikke afsluttet, og kommunen kender derfor ikke udstrækningen af det nye indvindingsoplande og deres sårbarhed. Kortlægningen forventes afsluttet i løbet af 2020/2021.

Samn Forsyning har desuden planer om at udbygge Rugballegårdværkets kildeplads med yderligere en boring 106.672 som betyder, at kommunen på nuværende tidspunkt ikke kan udelukke, at det kommende indvindingsopland til vandværket får en udstrækning længere mod nord end det nuværende indvindingsopland, og at lokalplanområdet og således virksomhedens nye arealer kan blive berørt af indvindingsoplandet.

Der vil derfor skulle tages hensyn til beskyttelse af grundvandet i forbindelse med den fysiske indretning af lokalplanområdet.  

Nedsivning af overfladevand fra kørearealer, p-pladser o.lign. kan udgøre en risiko for forurening af grundvandet, hvorfor det skal sikres, at overfladevandet håndteres så det ikke nedsives til områdets grundvandsmagasiner. Eventuelle regnvandsbassiner kan også udgøre en risiko, hvorfor de skal etableres med tæt bund og sider, så der ikke foregår nedsivning fra regnvandsbassinerne.

Følgende krav skal beskytte grundvandet.

P-pladser og kørearealer skal være befæstet med en tæt belægning, der er indrettet med fald mod afløb eller med indbygget kantsten, så al overfladevandet samles op.

Regnvandsbassiner kan etableres såfremt de udføres med en tæt membran. Ved tæt membran forstås en membran udført af plast eller ler. Etablering af bassinet uden tæt membran, vil kræve dokumentation for, at der ikke vil ske udsivning fra bassinet. Ved brand, skal der kunne recirkuleres slukningsvand via regnvandsbassiner, og bassinerne skal kunne afspærres ved udløb til recipient.

Tagvand kan som udgangspunkt nedsives.

Opbevaring af råvarer og affald, som kan forurene grundvandet, skal foregå på tætte belægninger og med kontrolleret afløb

Olie og kemikalier skal opbevares i egnede beholdere, der enten er dobbeltvæggede eller placeret under tag og beskyttet mod vejrlig. Beholderne skal stå på en oplagsplads med tæt belægning uden afløb eller med afspærringsventil og sikret mod påkørsel.

Oplagspladsen skal være indrettet således, at spild kan holdes inden for et afgrænset område og uden mulighed for afløb til jord, grundvand, overfladevand og kloak. Området eller opsamlingssump skal som minimum kunne rumme indholdet af den største opbevaringsenhed i området.

 

TEKNISKE ANLÆG

Elforsyning

Lokalplanområdet forsynes med el efter gældende regler.

Varmeforsyning

Varmeforsyningen afgøres af varmeprojektforslag i henhold til varmeforsyningsloven.

Der kan gives tilladelse til udnyttelse af procesvarme som opvarmningsform i den enkelte virksomhed.

Vandforsyning

Området vandforsynes fra kollektiv forsyning. 

Renovation

Det skal sikres, at der er plads til en rationel affaldssortering og opbevaring. 

For erhvervet skal renovationen overholde Horsens Kommunes til en hver tid gældende ”Regulativ for erhvervsaffald”

Støj fra virksomheder

I forbindelse med miljøgodkendelse af virksomheder vil der blive stillet krav til, hvor meget virksomheden må bidrage med til støjniveauet i skel. Grænseværdierne fastsættes efter vejledende støjgrænser. 

Der er udarbejdet støjnotat som indgår som en del af miljørapporten. Link

Nationale interesser

Produktionsvirksomheder

Lokalplanforslaget sikrer at vilkårene for produktionsvirksomheder indenfor erhvervsområdet, ikke forringes. Området er i tidligere kommuneplanramme 31ER04 og lokalplan 6-2008 udlagt til erhverv op til virksomhedsmiljøklasse 6, den klasse fastholdes med lokalplanen.    

Lokalplanområdet ligger ikke inden for et konsekvensområde for en produktionsvirksomhed. Det vurderes heller ikke, at lokalplanen åbner mulighed for anvendelser, der vil forringe vilkårene for eksisterende produktionsvirksomheder.

Jordbalance

Nyttiggørelse af jord, tilførsel/genanvendelse af jord, kan kræve særskilt miljøgodkendelse og anmeldelse efter VVM reglerne.

Jordforurening

Dele af lokalplanområdet er ikke kortlagt efter jordforureningsloven. Såfremt der under bygge- eller jordarbejdet på et areal, der ikke er kortlagt, konstateres en forurening af jorden, skal arbejdet standses og kommunen skal underrettes. Tilsvarende gælder på et kortlagt areal, såfremt den konstaterede forurening ikke er beskrevet i kortlægningen.

En mindre del af lokalområdet er områdeklassificeret. Baggrunden for klassificeringen er kommunens eksisterende kendskab til de enkelte byzoneområders bebyggelsestidspunkt, intensitet af arealanvendelse, trafikbelastning, industriel belastning, opvarmningsformer, bebyggelsestæthed, historik om byudvikling, kendskab til områder med fyldjord samt kendte forureningsdata.

Aktiviteter i forbindelse med ovennævnte har med stor sandsynlighed givet anledning til diffus forurening i området eller der er tidligere påvist let forurenet jord inden for området. De stoffer og koncentrationsniveauer, som kendetegner lettere forurenet jord, er typisk et resultat af såkaldt diffus forurening.

Den diffuse jordforurening er opstået gennem længere tids spredning, opblanding eller fortynding af forureningsbidrag, som typisk stammer fra flere forureningskilder. Lettere forurening kan også være et resultat af forurening fra punktkilder, hvor spild eller lækage har ført til forurening i lave koncentrationer.

Endelig ses lettere forurenet jord i fyldjord, som er samlet fra forskellige områder, hvor der har været mindre forurenende aktiviteter. I forbindelse med håndtering af samt bortskaffelse af overskudsjord skal der udtages og analyseres jordprøver, jf. jordflytningsbekendtgørelsen. Bortskaffelse af jord fra områdeklassificerede arealer skal anmeldes til Horsens Kommune jf. kommunens jordflytningsregulativ

V2-kortlagt

Der er et mindre v2 kortlagt areal (kortlægning nr. 615-01099). Kortlægning skyldes forurening med kulbrinter.

Dele er lokalplanområdet er kortlagt på vidensniveau 2 efter jordforureningsloven. Dette betyder, at der er tilvejebragt et dokumentationsgrundlag, der gør, at det med høj grad af sikkerhed kan lægges til grund, at der på arealet er en jordforurening af en sådan art og koncentration, at forureningen kan have skadelig virkning på mennesker og miljø.

Kortlægningen efter jordforureningsloven medfører følgende begrænsninger og pligter:

  • der skal søges om tilladelse ved Horsens Kommune, hvis arealanvendelsen ønskes ændret til bolig, børneinstitution, offentlig legeplads, rekreativt område, alment tilgængeligt område, kolonihave eller sommerhusgrund.
  • der skal søges om tilladelse ved Horsens Kommune før der bygges, graves eller foretages andet anlægsarbejde. I særlige situationer gælder der andre regler, som der kan fås oplysninger om hos Horsens Kommune.
  • I forbindelse med håndtering af samt bortskaffelse af overskudsjord skal der udtages og analyseres jordprøver, jf. jordflytningsbekendtgørelsen. Bortskaffelse af jord fra kortlagte arealer skal anmeldes til Horsens Kommune jf. kommunens jordflytningsregulativ.

Vilkårene stillet i medfør af ovenstående tilladelser skal uanset de øvrige lokalplanbestemmelser følges.
Såfremt der under bygge- eller jordarbejdet på et areal, der ikke er kortlagt, konstateres en forurening af jorden, skal arbejdet standses og kommunen skal underrettes. Tilsvarende gælder på et kortlagt areal, såfremt den konstaterede forurening ikke er beskrevet i kortlægningen.