Øvrig planlægning

Trafikplanlægning

Lokalplanområdet har adgangsvej til Ålkærgårdvej tæt ved Østbirkvej. Der er af trafiksikkerheds- og trafikafviklingsmæssige grunde er der etableret et kanaliseringsanlæg med højre- og venstresvingbaner i krydset Østbirkvej/Ålkærgårdvej.

Adgangsvejen til lokalplanområdet er anlagt med asfalt, hvilket er hensigtsmæssigt ift. slitage og samtidig giver et ensartet udtryk. Herudover undgås støvgener ved de omkringliggende boliger.

De interne veje i lokalplanområdet udføres efter et cirkulationsprincip, hvor vendearealer primært vil være foran haller, hvor lastbiler skal bakke ind for at aflæsse fast biomasse.

Der indrettes et nyt område (delområde VI) til parkering efter samme cirkulationsprincip. Parkeringspladser vil være opdelt i personbiler og tunge køretøjer, men med samme ind- og udkørsel.

Følgende vejkategorier anvendes i lokalplanlægningen:

  • Trafikveje (gennemfartsvej)
  • Sekundære trafikveje (fordelingsvej)
  • Primær lokalvej (stamvej)
  • Sekundær lokalvej (boligvej)

Se illustrationsplan for trafik internt på området. Link

Vandområde- & Natura 2000 planer

Lov om vandplanlægning
Jævnfør lov om vandplanlægning, fastlægger miljø- og fødevareministeren miljømål for
vandområdedistrikternes enkelte overfladevandområder og grundvandsforekomster gennem vandområdeplaner. For alle vandforekomster er miljømålet ’god tilstand’ og for kunstige og stærkt
modificerede overfladevandområder er miljømålet et godt økologisk potentiale og en god kemisk tilstand.
Samtidig skal forringelse af tilstanden af alle overfladevandområder og af alle grundvandsforekomster forebygges, og balancen mellem indvinding og grundvandsdannelse sikres.
Der er ikke noget i lokalplanens indhold, som er til hinder for, at vandområdeplanens miljømål for grundvandsforekomster og overfladevandsområder kan opnås.

Internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af bilag IV-arter

Der gælder særlige krav til redegørelsen til planforslag, som enten i sig selv eller i forbindelse med andre planer kan påvirke et internationalt naturbeskyttelsesområde væsentligt, jf. Bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter, § 3.
Her skal der, under hensyn til bevaringsmålsætningen for området, indgå en vurdering af forslagets virkninger på det internationale naturbeskyttelsesområde.
Hvis vurderingen viser, at planen vil skade det internationale naturbeskyttelsesområdes integritet, kan planen ikke gennemføres, jf. Bekendtgørelse om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter, § 3, stk. 2.
Det skal også fremgå af lokalplanforslaget, om det kan indebære påvirkning af visse dyrearter, såvel i som uden for de internationale naturbeskyttelsesområder.
Planer kan ikke vedtages, hvis de kan beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder for arter der er optaget i habitatdirektivets bilag IV, jf. ovenstående bekendtgørelses § 7, stk. 2.

Forhold til tilstødende husdyrbrugs udvidelsesmuligheder

Vedtagelse af lokalplan og udvidelse af biogasanlægget vil ikke medføre en begrænsning for udvidelsesmuligheder for nye eller eksisterende husdyrbrug i nærheden af biogasanlægget, da området ikke planlægges som byzoneområde eller som et område i landzone der i lokalplan er udlagt til boligformål, blandet bolig- og erhvervsformål eller til offentlige formål med henblik på beboelse, institutioner, rekreative formål og lign. Jf. husdyrbruglovens § 6 (LBK nr 520 af 01/05/2019 - Bekendtgørelse af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v.1).

Grundvand

Lokalplanområdet ligger uden for område med særlige drikkevandsinteresser og uden for indvindingsopland til et vandværk.

Nærmeste private vandforsyning ligger minimum 900 meter fra biogasanlægget. Der er ca. 3,4 km til nærmeste indvindingsboring til alment vandværk (DGU nr. 106.938), som er beliggende i sydvestlig retning ved byen Lund.

En udvidelse af biogasanlægget vurderes ikke at udgøre en risiko for de omkringliggende private vandforsyninger. 

 

Spildevandsplan 2012 - 2015

Lokalplanområdet med ikke indeholdt i Spildevandsplanen.

Lokalplanområdet ligger i det åbne land og er ikke omfattet af Horsens Kommunes gældende spildevandsplan 2012 – 2015 eller senere tillæg.  

Sanitært spildevand fra det eksisterende biogasanlæg renses i eget biologisk minirenseanlæg. Ændres der på placeringen eller belastningen af minirenseanlægget kræver det en fornyet tilladelse til anlægget fra Horsens Kommune.

Regnvand der afledes fra tage og andre befæstede arealer inden for lokalplanområdet skal renses og forsinkes i et vådt regnvandsbassin inden for lokalplanområdet.

Afløb fra regnvandsbassinet skal neddrosles til naturlig afstrømning for området, hvilket svarer til 0,7 l/s/bef. ha opland til bassinet.

Regnvand udledes fra regnvandsbassinet til recipient via et privat drænsystem.

Udledninger via drænsystemer kræver en medbenytteraftale med drænsystemets øvrige brugere jf. vandløbsloven.

Ekspropriation

Kommunalbestyrelsen kan i medfør af Planlovens § 47, stk. 1 ekspropriere fast ejendom, der tilhører private eller private rettigheder over fast ejendom, når ekspropriationen vil være af væsentlig betydning for virkeliggørelsen af en lokalplan eller byplanvedtægt for varetagelsen af almene samfundsinteresser.


Ekspropriation efter Planloven kan ske under opfyldelse af en række betingelser. Heraf kan følgende særligt fremhæves:
- Der skal foreligge en vedtaget og offentligt bekendtgjort lokalplan (eller byplanvedtægt) på det tidspunkt, hvor der træffes beslutning om ekspropriation.
- Lokalplanen skal indeholde præcise og detaljerede bestemmelser om det projekt, der ønskes gennemført.
- Ekspropriation kan kun ske inden for det område, som omfattes af lokalplanen.
- Nødvendige tilladelser og dispensationer til realisering af ekspropriationsformålet skal være meddelt på ekspropriationstidspunktet.
- Ekspropriation i planloven kan ske til offentlige formål. Ekspropriation til fordel for en privat aktør kan tillige ske, hvis ekspropriationen i øvrigt tjener almene samfundsinteresser. Der gælder i det tilfælde et skærpet nødvendighedskrav.
- Ekspropriationens formål må ikke kunne opnås ved mindre indgribende midler, for eksempel ved frivillig aftale med den berørte lodsejer. Endvidere må ekspropriationen ikke omfattet et større areal end nødvendigt.
- Der skal være et aktuelt behov for virkeliggørelse af de foranstaltninger, som lokalplanen giver de planmæssige rammer for.
- Ekspropriation skal være nødvendig og tidsmæssig aktuel, og indgrebet skal ud fra en konkret vurdering stå i et rimelig forhold til de almene samfundsinteresser, som forfølges med ekspropriationen.

Kommunalbestyrelsen skal ved ekspropriationens gennemførelse følge de processuelle regler for ekspropriation i vejlovens §§ 99-102. Dette indebærer bl.a.:
- At kommunen skal offentliggøre et tidspunkt for en åstedsforretning og indvarsle ejere m.fl. hertil med mindst 4 ugers varsel,
- At Ejere m.fl. inden for en frist på 4 uger efter åstedsforretningen kan komme med bemærkninger til den planlagte ekspropriation,
- At kommunalbestyrelsen som hovedregel først efter udløbet af 4-ugers fristen kan træffe
beslutning om ekspropriation, - At ejere m.fl. kan klage til Planklagenævnet over lovligheden af ekspropriationsbeslutningen, - At Kommunen har pligt til at sørge for, at erstatning fastsættes ved taksation, hvis ikke der kan opnås aftale om erstatning. Sagen skal i så fald indbringes til taksationsmyndigheden senest 8 uger efter  ekspropriationsbeslutningen er meddelt.

TEKNISKE ANLÆG

El og varmeforsyning

El forsyning: Lokalplanområdet forsynes med el efter gældende regler.

Varmeforsyning: Der kan gives tilladelse til udnyttelse af procesvarme som opvarmningsform.

Vandforsyning

Området vandforsynes fra Horsens vand A/S.

Renovation

Det skal sikres at, at der er plads til en rationel affaldssortering og opbevaring. Renovationen skal overholde Horsens Kommunes til en hver tid gældende regulativ for erhvervsaffald.

Støj fra virksomheder

I forbindelse med miljøgodkendelse af virksomheder vil der blive stillet krav til, hvor meget
virksomheden må bidrage med til støjniveauet i skel.

Nationale interesser

Produktionsvirksomheder

Lokalplanområdet ligger ikke inden for et konsekvensområde for en produktionsvirksomhed. Det vurderes derfor, at lokalplanområdet ikke åbner mulighed for anvendelser, der vil skærpe vilkårene for eksisterende produktionsvirksomheder.

 

Jordbalance

Inden for lokalområdet skal der så vidt muligt etableres jordbalance. Det vil sige at overskydende jord, som følge af tiltag inden for lokalplanområdet, skal deponeres og anvendes inden for området.

Jordforurening

Lokalplanområdet er ikke kortlagt efter jordforureningsloven, hverken på vidensniveau 1 eller 2. I loven anvendes ordet "kortlægning" i betydningen "registrering." Aktuelle oplysninger om forureningsstatus kan findes på Horsens Kommunes hjemmeside webkort.horsens.dk 

Lokalplanområdet ligger ikke i et område, som Horsens Kommune har klassificeret som lettere forurenet.

Baggrunden for klassificeringen er kommunens eksisterende kendskab til de enkelte byzoneområders bebyggelsestidspunkt, intensitet af arealanvendelse, trafikbelastning, industriel belastning, opvarmningsformer, bebyggelsestæthed, historik om byudvikling, kendskab til områder med fyldjord samt kendte forureningsdata.

Aktiviteter i forbindelse med ovennævnte har generelt ikke givet anledning til diffus forurening.

Såfremt der under bygge- eller jordarbejdet på et areal, der ikke er kortlagt, konstateres en forurening af jorden, skal arbejdet standses og kommunen skal underrettes. Tilsvarende gælder på et kortlagt areal, såfremt den konstaterede forurening ikke er beskrevet i kortlægningen.