Overordnet planlægning

Landsplanlægning

Ved planlægning påser staten, at planlægningen ikke er i strid med væsentlige nationale interesser vedr. vækst og erhvervsudvikling, natur og miljøbeskyttelse, kulturarvs- og landskabsbevarelse samt hensyn til nationale og regionale anlæg.

Planlægningen for udvidelsen af biogasanlægget vurderes at have betydning for områdets natur og de omkringliggende bevaringsværdige landskaber, da der bygges i et åbent storbakket storskala landskab med vide udsigter til området fra højderyggen ved Ejer Bavnehøj. Området er præget af landbrug og består af yngre moræneaflejringer, som opbygger det bølgende landskab.Lokalplanen ligger i det bølgende landskab højt placeret.

Inden for planområdet lever en række beskyttede bilag IV-arter som er omfattet af en særlig streng beskyttelse i alle EU-medlemsstater, herunder Danmark. Derudover vurderes det, at planlægningen har betydning i forhold til kommunens forpligtelse til at sikre arealer til risikovirksomheder, således vækst- og udviklingsmulighederne for risikovirksomheder opretholdes.

Det er en national interesse, at planlægningen bidrager til løsninger, der både tilgodeser de samfundsmæssige behov samtidig med, at naturområder og levesteder samt spredningsmuligheder for dyr og planter opretholdes og om muligt forbedres. Det er desuden en national interesse, at planlægningen af det åbne land er med til at sikre, at de værdifulde landskaber bevares, herunder at de åbne kyster og geologiske værdier fortsat udgør en væsentlig natur og landskabsværdi.

Landskabet, og særligt de bevaringsværdige landskaber bør som udgangspunkt friholdes for byggeri og tekniske anlæg af hensyn til den landskabelige oplevelse. Det er også vigtigt, at der i benyttelsen af det åbne land generelt er fokus på, hvordan nye elementer udformes og placeres, så de kan bidrage til den landskabelige oplevelse.

Det er en national interesse, at risikoforholdene omkring eksisterende risikovirksomheder indgår eksplicit i planlægningen, så det sikres, at der ikke sker uhensigtsmæssig planlægning af arealanvendelsen omkring risikovirksomheder til fare for mennesker og miljø. Planlægningen skal sikre, at der er egnede arealer til de typer virksomheder og anlæg, der ikke kan placeres i byernes erhvervsområder, eller som har behov for en særlig beliggenhed uden for byerne af hensyn til at undgå at skabe risici for omgivelserne.

Horsens Kommune vurderer, at planlægningen ikke strider væsentligt mod de nationale interesser, da der gennem planlægningen og projekteringen af det konkrete projekt tages hensyn til både nær- og fjernområdets værdier og kvaliteter, og da der stilles krav til afværgeforanstaltninger der skal være med til at undgå påvirkning af landskab og natur.

Der er ikke tale om en placering inden for en anden virksomheds konsekvensområde og anlæggets konsekvensområder begrænser ikke andre virksomheders aktiviteter. Virksomheden optager landbrugsjord i omdrift, men der er tale om et biogasanlæg, der samarbejder og bidrager positivt til landbrugets virke, og sikre at særligt biologiske landmænd i fremtiden kan få gødning af høj værdi til deres arealer, samt at samfundet kan få vedvarende energi i form af fossilfri biogas.  

Horsens Kommune vurderer dermed, at planlægningen tilgodeser de samfundsmæssige behov og samtidigt tager hensyn til området beskyttelsesinteresser.

Vandplaner

Jævnfør lov om vandplanlægning, fastlægger miljø- og fødevareministeren miljømål for vandområdedistrikternes enkelte overfladevandområder og grundvandsforekomster gennem vandområdeplaner. For alle vandforekomster er miljømålet ’god tilstand’ og for kunstige og stærkt modificerede overfladevandområder er miljømålet et godt økologisk potentiale og en god kemisk tilstand.

Samtidig skal forringelse af tilstanden af alle overfladevandområder og af alle grundvandsforekomster forebygges, og balancen mellem indvinding og grundvandsdannelse sikres.

Biogasanlægget ligger uden for område med særlige drikkevandsinteresser. Nærmeste private vandforsyning ligger minimum 900 meter fra biogasanlægget. Biogasanlægget ligger uden for indvindingsopland til vandværk. Anlægget vurderes ikke at udgøre en risiko for forurening af de omkringliggende private vandforsyninger.

Det planlagte areal har en neutral påvirkning på de miljømål, som gennem lov om vandplanlægning er fastlagt for overfladevand og grundvand, og strider ikke mod planerne.

Natura 2000

Lokalplanområdet ligger ca. 6 km fra nærmeste Natura 2000 område, som er Natura 2000 område nr. 236 (Habitatområde H236, Bygholm Ådal). Udpegningsgrundlaget for området fremgår af Miljøstyrelsens hjemmeside:

https://mst.dk/natur-vand/natur/natura-2000/natura-2000-omraaderne/udpegningsgrundlag/ 

Alene på baggrund af den store afstand til det internationale naturbeskyttelsesområde og projektets beskedne omfang er det Horsens Kommunes vurdering, at det kan udelukkes, at projektet kan skade arter eller naturtyper, som udgør udpegningsgrundlaget for Natura 2000-området. Der er vedtaget en Natura 2000-plan for det internationale naturbeskyttelsesområde og projektet vurderes at være foreneligt med planens bevaringsmålsætninger.

Vurdering vedr. udpegningsgrundlag:

Horsens Kommune vurderer således samlet, at projektet kan realiseres uden at skade arter eller naturtyper som indgår i udpegningsgrundlaget for Natura 2000-område. Tillægget er ikke i strid med Natura 2000 udpegningerne.

Billag IV arter

En række arter af planter og dyr, de såkaldte bilag IV-arter, er omfattet af en særlig streng beskyttelse i alle EU-medlemsstater herunder Danmark. Det gælder for dyrearterne, at der er et generelt forbud mod at beskadige eller ødelægge yngle- og rasteområder i deres naturlige udbredelsesområde, mens der for plantearterne er forbud mod at ødelægge dem. Forbuddet gælder uanset om disse dyr og planter findes inden for eller uden for beskyttede naturområder.

Inden for samme område som lokalplanområdet lever følgende bilag IV arter; odder, stor vandsalamander, arter af flagermus, grøn mosaikguldsmed, spidssnudet frø og strandtudse.

Arealerne, hvor den planlagte udvidelse af lokalplanområdet skal ske, er i dag landbrugsjord i omdrift.

Lokalplanområdet vurderes derfor ikke at have nogen værdi som yngle- eller rasteområde for nogen af bilag IV-arterne.

Vurdering af Bilag IV-arter

Horsens Kommune vurderer således samlet, at projektet kan realiseres uden at indskrænke eller forringe egnede yngle- eller rastesteder for bilag IV-arter i området. Tillægget er ikke i strid med bilag IV arterne.

Råstofplanen

Nærmeste råstofområde er 4,5 km fra anlægget og ligger ved Bygholm Bakker. Tillægget er ikke i strid med råstofplanen

Kystnærhedzonen

Der er 4,4 km til nærmeste kystnærhedszone, syd for Hansted. Tillægget er ikke i strid med Kystnærhedsloven.

Spildevandsplan

Biogasanlægget ligger uden for Horsens Kommunes gældende spildevandsplan. Tillægget er ikke omfattet af spildevandsplanen.

Naturbeskyttelsesloven

Der er ingen naturbeskyttelsesinteresser inden for området. Tillægget er ikke i strid med Naturbeskyttelsesloven.

Jordforureningsloven

Der er ikke kendskab til jordforurening inden for området. Tillægget er ikke i strid med jordforureningsloven.

Miljøbeskyttelseloven

Miljømyndigheden skal i sager om etablering eller væsentlig ændring af en risikovirksomhed, som skal godkendes efter miljøbeskyttelseslovens § 33, stk. 1, jf. § 8 i denne bekendtgørelse, vurdere, om virksomheden er hensigtsmæssigt placeret, jf. også reglerne herom i bekendtgørelsen om godkendelse af listevirksomhed. Horsens Kommune har vurderet, at ændringen af virksomheden til en risikovirksomhed ikke strider imod miljøbeskyttelsesloven.

Beredskabsloven

Arealet er underlagt beredskabslovens bestemmelser, herunder § 34, stk. 2 og Tekniske Forskrifter for gasser. Planlægningen sikrer at virksomheden kan overholde de gældende sikkerhedskrav.

Museumsloven

Der er tidligere gjort fund fra oldtiden i området. Der er i forbindelse med etableringen af biogasanlægget i 2013 foretaget forundersøgelser og udgravninger på arealet. Der blev undersøgt en større bebyggelse fra yngre jernalder bestående af blandt andet ti langhuse med hegnsforløb, brønde og kulturlag. Endvidere er der på arealet bebyggelsesspor fra ældre jernalder.

Umiddelbart sydøst for biogasanlægget er undersøgt en anden større bebyggelse fra yngre romersk jernalder.

På baggrund af de kendte fund i området samt de topografiske forhold – et større jævn plateau – er det museets vurdering, at der er meget stor chance for at påtræffe jordfaste fortidsminder på arealet for udvidelsen af biogasanlægget. Der skal forud for anlægsarbejder foretages arkæologiske forundersøgelser efter museumslovens §§ 25-27 for at afklare, om der skulle befinde sig skjulte fortidsminder på stedet.

Klimalov

Planlægningen muliggør udvidelse af anlæggets produktion af biogas, Power2x og gastankstation. Biogasproduktionen reducerer drivhusgas emmisionerne både ved fortrængning af naturgas og i landbruget ved afgasning af husdyrgødning.

Power2X forventes at blive det næste stadie for produktion af grønne brændsler til fortrængning af fossile brændstoffer. Planlægningen bidrager således til de nationale målsætninger og klimaloven om 70% reduktion af drivhusgasser.