Statslig planlægning
Havplanen
Havplanen har hjemmel i Lov om maritim fysisk planlægning (havplanen) fra 2016. Loven gennemfører EU-direktivet 2014/89EU om rammerne for maritim fysisk planlægning, som forpligter EU-lande til at udarbejde en havplan.
Med havplanen indføres for første gang i Danmark en helhedsorienteret fysisk planlægning for det samlede danske havareal. Formålet med havplanen er at fremme økonomisk vækst, udvikling af havarealer og udnyttelse af havressourcer på et bæredygtigt grundlag.
Havplanen dækker hele det danske havareal. Det vil sige søterritoriet og den eksklusive økonomiske zone (EEZ).
Havplanen skal planlægge for følgende anvendelser og aktiviteter:
- Energisektoren til søs
- Søtransport
- Transportinfrastruktur
- Fiskeri og akvakultur
- Indvinding af råstoffer på havet og
- Bevarelse, beskyttelse og forbedring af miljøet.
Havplan
Havplan
Derudover kan der planlægges for bæredygtig turisme, rekreative aktiviteter, friluftsliv samt landvinding.
Horsens Fjord er bestemt til en generel anvendelseszone langs kysten og i havnearealerne. Centralt i fjorden findes en zone udlagt til sejladskorridor og mod syd og øst i fjorden findes en udviklingszone til opdræt af muslinger og østers samt til kultur og omplantningsbanker til produktion af muslinger og østers.
Mod øst findes et større Natur- og miljøbeskyttelsesområde. Formålet er at sikre beskyttelse af havets natur og miljø herunder Natura 2000 områder (habitatområder og fuglebeskyttelsesområder), Ramsarområder, natur- og vildtreservater eller områder, som er fredede.
Husodde Strand orienterer sig mod generel anvendelseszone. Inden for den udlagte zone er der mulighed for bl.a. fiskeri, sejlads samt aktiviteter og anlæg, der ikke planlægges for med havplanen, herunder fx havneudvidelser, kystbeskyttelsesanlæg, turisme og rekreativ anvendelse.
De aktiviteter, som bliver understøttet med planen, og som relaterer sig til havet kan udvikle sig i overensstemmelse med havplanens bestemmelser.
Kystnærhedszonen
Kystnærhedszonen er fastlagt i planloven og dækker som udgangspunkt kyststrækningen fra strandkanten og ca. 3 km ind i landet, dog med lokale variationer. Den dækker de dele af kysten, der ligger i sommerhusområder og i landzone, dvs. ikke områder, der er udlagt som byzone.
Det er en national interesse, at kystnærhedszonen uden for udviklingsområder skal søges friholdt for bebyggelse og anlæg, som ikke er afhængige af nærhed til kysten. Hovedsigtet er, at de åbne kyster fortsat kan udgøre en væsentlig naturværdi og landskabelig værdi.
PlanlægningszoneKystnærhedszonen er en planlægningszone, hvor kommunalbestyrelsen kan planlægge for bebyggelse og anlæg efter planlovens regler.
Planlovens § 5 b fastsætter generelle bestemmelser for planlægningen for kystnærhedszonen. Bl.a. gælder følgende:
- Uden for udviklingsområder må der kun udlægges nye arealer i byzone og planlægges for anlæg i landzone, hvis der er en særlig planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse for kystnær lokalisering.
De nationale planlægningsinteresser skal først og fremmest sikre, at kysterne friholdes for bebyggelse og anlæg, der ikke er afhængige af nærhed til kysten. Det indebærer blandt andet, at kommunerne skal vurdere alternative udviklingsmuligheder. Den planlægningsmæssige begrundelse er detaljeret beskrivet i afnisttet "Kystnærhedszonen".
Strandbeskyttelseslinjen - forbudszone
Danmarks strande og kyster er unikke, og mange rekreative interesser knytter sig dertil. Nogle steder rummer kysterne dyre- og planteliv, der skal tages hensyn til. Kystområderne i Danmark er beskyttet i medfør af naturbeskyttelseslovens bestemmelser om strandbeskyttelse og klitfredning. Formålet med beskyttelsen er at bevare de åbne kyster og de landskabelige, naturmæssige og rekreative værdier, der er knyttet til kysterne.
For at understøtte eksisterende aktiviteter i området ved Husodde Strand bestemmer Kommuneplan 2021 - 2033, at et mindre område kan anvendes til offentlige rekreative formål i relation til eksisterende vej og parkeringsanlæg.
En lokalplan skal sikre, at projektet placeres, så der ikke gøres unødig indgreb i naturen og kysten holdes fri.
Bebyggelsens opføres i lav højde og i træ med et udtryk, som er karakteristisk for kystlandskabet. Bebyggelsen indgår derfor med en skala og et udtryk, så det pitcher ind som en del at kystlandskabet og den omgivende natur. Kysterne langs fjorden holdes fortsat åbne.
Konkret betyder det, at projektet opføres i lav højde i en lund med eksisterende træer og med den smalleste facade mod kysten, således at multihuset underordner sig den kystnære bebyggelse. Projektet er trukket tilbage fra kysten, som holdes åben.
Projektet kan kun realiseres på baggrund af en dispensation fra strandbeskyttelseslinjen. Kystdirektoratet er myndighed.