Beliggenhed & eksisterende forhold

Lokalplanområdet ligger på det tidligere rangerterræn ved Horsens Station, hvor der så sent som i 2013 lå spor. Området udgør den sydlige del af af det gamle godsbaneareal ud til Godsbanegade. Området ligger nord for Campus, som med op til 8000 nye studerende er på vej. Øst for grunden er der boliger i punkt- og rækkehuse i 3-5 etager, samt den karakteristiske og nænsomt renoverede Bastian – en tidlig industriel muret bygning i 3 etager. Vest for lokalplanområdet ligger banetracéet, som danner overgang til Bygholm Park. Langs banen nord for Campus, Håndværkskollegiet, daginstitutionen og multihallen er en ny bydel med boliger, kulturfaciliteter, bynatur, serviceerhverv, nye vej- og sti anlæg på vej. Området er ca. 24.300m² stort.

Byarkitektonisk analyse

Horsens Byråd har vedtaget en vision ledsaget af en byarkitetonisk analyse af Godsbanekvarteret. Analysen anbefaler følgende i forbindelse med planlægning for området:

  • Sikre optimal sammenhæng mellem den nye bydel og den omliggende by.
  • Opretholde områdets eksisterende attraktivitet.
  • Sikre optimale vilkår for udvikling af eksisterende potentialer.
  • Stillingtagen til bygningsvolumener, bygningstyper, bygningshøjder og rumdannelser på et tidligt tidspunkt.
  • Sikre kvalitet i bydelen, med fokus på byrum – de grønne rum, de private rum og gaderummene.
  • Fokus på, hvordan planlægningen kan understøtte, at der skabes rum, der har en skala og en udformning, hvor det er rart som menneske at opholde sig.

Infrastruktur

Området er et vigtigt trafikknudepunkt med beliggehed ved stationen, busterminalen og nærheden til bymidten. 

Vand

Jævnfør Kommuneplan 2017 er en del af Godsbanearealerne samt hele Horsens Midtby, herunder området nedstrøms lokalplanen, udpeget som særligt risikoområde (Risikoområde 3 – Prioritet A).

I henhold til screenings kort passerer ekstrem regn fra opland mod nordøst (op til Vestergade) i dag ned gennem Godsbanekvarteret.

Der er flere lavninger (bluespots) i lokalplanområdet, som tilbageholder vand. En mindre del af området afvandes mod syd, mens den resterende del afvandes mod vest via blodgrøften og underføring under banelegemet til Bygholm Å.

Der er i status situationen risiko for oversvømmelser i nærliggende områder.

Disse områder må ikke belastes yderligere af ekstrem regn.

Der er udarbejdet en vandhåndteringsplan for området. Området skal indrettes til at en 100 års regn hændelse ikke medfører skader i lokalplanområdet eller tilstødende områder. Gentagelsesperioden for håndtering af ekstrem regn er fastlagt til T=100.

Der er planlagt for en samlet vandhåndtering inde i området med aflastning til Bygholm Å via regnvandsledning (underføring underbanelegemet).

  • Det vurderes at oversvømmelsesrisikoen i Bygholm Å nedstrøms og med skader til følge ikke forøges væsentligt med den skitserede løsning. Der vil ske forøgelse af vanddybder i Bygholm Park samt å-nære arealer v. Blumersgade.
  • Såfremt der foretages erosionssikring lokalt omkring udløbet vurderes bidraget fra godsbanearealerne ikke væsentligt at forøge den samlede erosionsrisiko i Bygholm Å.
  • Det kan accepteres, at der sker en delvis opfyldning af eksisterende lavningsvolumen. De tekniske løsninger og delvis opfyldning af lavningsvolumen betinger, at bygherre anvender kompenserende tiltag.
  • Bygherre skal arbejde med håndtering af ekstremregn, og ud fra de planlægningsmæssige og politiske ambitioner om, at området skal berige byen med grønne og blå områder, skal lommeparker,passager,åbne pladser v. (også parkeringsarealer, vejarealer m.m.) være multifunktionelle og også kunne håndtere vandl.
  • Stuvningskapacitet for de enkelte enheder skal opgøres i forbindelse med detailprojektering.

Bynatur - Infranatur

Baneterræners tørre, stenede, varme og næringsfattige miljø udgør en helt særlig naturtype, der typisk rummer en stor artsrigdom af blant andet nøjsomme blomstrende urter, sommerfugle og varmekrævende insekter. Der er meget få levesteder i den øvrige danske natur, til dyr og planter der er afhængige af dette miljø.
Samtidig har godstogene gennem årtier spredt eksotiske arter fra lande med varmere klima til baneterrænerne. Derfor er artssammensætningen på baneterrænet unikt – med flere sjældne arter.