Miljørapport

Der i forbindelse med lokalplanlægningen udarbejdet en miljørapport for temaerne natur, landskab og visuel påvirkning.

Sammenfattende redegørelse

Lov om miljøvurdering:

I henhold til miljøvurderingslovens § 13 skal myndigheden ved den endelige vedtagelse af et planforslag, der er omfattet af kravet om miljøvurdering, udarbejde en sammenfattende redegørelse.

Den sammenfattende redegørelse, skal belyse følgende emner:

  • hvordan miljøhensyn er integreret i planerne, og
  • hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen, er taget i betragtning,
  • hvorfor de vedtagne planer er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der også har været behandlet, og
  • hvorledes myndigheden vil overvåge de væsentlige indvirkninger, som planerne vil have på miljøet. 

Det ikke-tekniske resumé fra miljørapporten med supplerende bemærkninger, er indsat i det følgende og indeholder redegørelse for de to emner. Herudover er det i det ikke-tekniske resumé beskrevet, hvordan miljørapportens konklusioner er taget i betragtning. Emnerne er mere dybdegående beskrevet i selve miljørapporten.

I afsnittet herunder er der redegjort for hvordan de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen er taget i betragtning.

Udtalelser fra offentligheden, indkommet i forbindelse med høringen af lokalplanforslag 368 og miljørapport.

Planforslaget og den tilhørende miljørapport har været fremlagt i offentlig høring i perioden den 6. maj til 10. juni 2021.

Der er i forbindelse med høringen indkommet 188 høringssvar.

Høringssvarene går generelt på, om man er for eller imod, at der bygges inden for lokalplanens område. Omkring 7 høringssvar indeholder konkrete bemærkninger til miljørapporten.

De indkomne bemærkninger handler hovedsageligt om alternativer, vurdering af natur, konklusion på rapporten og miljørapportens omfang.

  1. Konklusion på miljørapport, kan ikke forstå at det konkluderes at påvirkningen ikke har betydning.
    • De angivne citater om påvirkning af landskabet er taget fra miljøscreeningen. Miljøscreeningen er foretaget da projektet indeholdt en daginstitution, og miljøpåvirkningen var en anden. Konklusionen på screeningen var, at der skulle udarbejdes en miljørapport på enkelte emner. Miljørapporten viser at der kan være en påvirkning ved at bygge i landskabet, men ved at fastlægge placering og bestemmelser omkring højde omfang og materialer, så vil påvirkningen være minimal.
  2. Ønsker at miljørapporten skulle dække hele Nørrestrandsområdet.
    • I forbindelse med udviklingsplanen for Nørrestrand blev planen i henhold til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter(VVM) screenet i forhold til en vurdering af, om udviklingsplanen skulle miljøvurderes. Horsens Kommune vurderede på baggrund af screeningen, at udviklingsplanen med sit overordnede og strategiske sigte ikke var omfattet af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter(VVM) og derfor ikke skulle miljøvurderes. Men at der senere i forbindelse med udarbejdelse af kommune- og lokalplanlægning, infrastrukturprojekter og naturprojekter, der konkretiserer udviklingsplanens indhold, vil der blive foretaget screeninger i henhold til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter(VVM). Der er i forbindelse med lokalplan 368 lavet en miljørapport inden for området. Der er i forbindelse med udviklingsplanen vist visuelle påvirkninger ved byggeri af den samlede udviklingsplan for Nørrestrand. Lokalplan 2016-14 for området nord for Nordre Strandvej er blevet screenet for miljøvurdering. Der konkluderede screeningen at planlægningen ikke vil give en væsentlig miljøpåvirkning. Lokalplan 368 kunne have en miljøpåvirkning på enkelte temaer, og er derfor miljøvurderet.
  1. Indsiger efterspørger belysning af alternative placeringer i miljørapporten.
    • Miljørapporten indeholder et alternativ, og viser også 0-alternativet. Der er på baggrund af alternativer lavet en konkret vurdering af de forskellige scenariers påvirkning på temaerne i miljørapporten.
  2. Mener ikke vurderingen omkring natur i miljørapporten er fyldestgørende, og henviser til andre biologers vurdering af arealet.
    • Vurderingen af natur i screeningen og miljørapporten er udarbejdet af fagfolk i Horsens Kommune. Horsens Kommune har kortlagt indholdet af plantearter på arealet. Det er ud fra vejledning til naturbeskyttelseslovens § 3 omkring, hvornår et areal er beskyttet, og praksis på området fastlagt af Miljø- og Fødevareklagenævnet, vurderet, at arealet ikke har et indhold af plantearter karakteristisk for naturtypen overdrev.
  3. Kommuneplanen og landskabsanalyse siger; undgå byggeri, hvordan kan det så være at man konkluderer at påvirkningen er minimal?
    • Planlægningen forholder sig til landskabsanalysen og følger målsætningen om at beskytte landskabet. Der tillades kun byggeri i et begrænset omfang og dets placering er fastsat i lokalplanen, i byggefelter og med bygningsbestemmelser, som vil påvirke landskabet mindst muligt. Visualiseringer viser at den valgte placering påvirker landskabet minimalt, så landskabet fortsat beskyttes. Der er arbejdet med flere placeringer inden for kommuneplanramme 17OF02, og de valgte placeringer er valgt på baggrund af terræn, rummelige tegninger, højder, farver og visuel påvirkning af naboer og kig fra det omkringliggende landskab. Bygningerne placeres mod et eksisterende beplantningsbælte og rykkes et stykke tilbage fra vejen, mod syd, så de holder afstand til eksisterende naboer. Den visuelle påvirkninger bliver på denne måde mindst mulig, samtidig med at byggeriet har en klar forbindelse til den eksisterende bebyggelse.
  4. Mener at miljørapporten viser at man bør lade arealet være som det er i dag, 0-alternativet.
    • Konklusionen på rapporten er at der kun vil være en mindre påvirkning ved at bygge i området, og ikke at man ikke kan bygge. Der vil selvfølgelig være mindre påvirkning ved ikke at bygge, altså 0-alternativet.
  5. Mener ikke at bebyggelse ligger sig langs eksisterende byggeri og asfalteret vej og konklusionen omkring påvirkning af natur ikke er korrekt.
    • Bebyggelse kan placeres inden for byggefelter, som vist på kortbilag 3, fremtidige forhold. Påvirkningen af byggeris retning på langs eller tværs af grunden, vurderes ikke at være relevant for om bygningsmassen ligger op langs eksisterende bebyggelse langs asfaltvejen. Med fastsættelse af byggefelter sikres det at byggeri etableres i nær sammenhæng med eksisterende bebyggelse ved Nordre Strandvej og holder sig fra beskyttelseslinjer mod syd, og at der fortsat er passage.

De konkrete indkomne forslag angående miljørapporten er blevet vurderet og har ikke ført til ændringer ved den endelige vedtagelse. Alle indkomne bemærkninger og forslag til lokalplanforslaget er blevet vurderet, og enkelte bemærkninger, som ikke konkret omhandler miljørapporten, har ført til ændringer i lokalplanen ved den endelige vedtagelse af planen.

Det ikke-tekniske resumé fra miljørapporten med supplerende bemærkninger

Miljøvurderingen omfatter Forslag til lokalplan 368, Offentlige formål, Nordre Strandvej, Nørrestrand, Horsens. Miljøvurderingen er gennemført efter Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), da planlægningen er omfattet lovens § 8, stk. 2 nr. 2. Sammenfatningen i dette afsnit er et resumé af miljørapportens efterfølgende miljøvurdering af de enkelte emner vedrørende:

  • Natur
  • Landskab og visuel påvirkning

Miljøvurderingen tager udgangspunkt i ændringerne af det eksisterende plangrundlag. Med planforslaget gives der mulighed for at bygge et spejderhus, et madpakkehus/naturcenter, samt udlæg og sikring af grønne rekreative arealer og stiforbindelser.

Natur

Retningslinje 3.1 Natur:

Arealet, hvor der ønskes bygget et spejderhus, er udlagt til potentiel natur. De udpegede potentielle naturområder skal som udgangspunkt friholdes for byggeri, anlæg og arealanvendelse, der forringer mulighederne for fremtidig etablering af nye naturområder. Undtaget er områder, som efter en konkret vurdering ikke vurderes at have potentiale til at kunne udvikle væsentlige naturværdier. Det skal derfor vurderes, om der er potentiale for udvikling af væsentlige naturværdier – og om hvordan det vil påvirke muligheden for byggeri, hvis der er. Natur og Miljø, Horsens Kommune vurderer umiddelbart, at etablering af et spejderhus ikke forringer et fremtidigt naturområdes funktionalitet i området, idet bygningsmassen etableres op ad eksisterende bebyggelse langs asfaltvejen.

Retningslinje 3.2 Økologiske forbindelser:

Arealet, hvor der ønskes bygget et spejderhus, er udlagt til potentiel økologisk forbindelse. De potentielle økologiske forbindelser skal som udgangspunkt friholdes for byggeri, anlæg og arealanvendelse, der forringer muligheden for at realisere dem i fremtiden. Hvis der tillades byggeri, arealanvendelse eller lokalplanlægning, som hindrer etableringen af en fremtidig økologisk forbindelse på et areal, som er udpeget til potentiel økologisk forbindelse, skal der stilles krav om udpegning af alternative arealer, som er ligeså velegnede til en eventuel fremtidig økologisk forbindelse. Påvirkning af potentiel økologisk forbindelse/udpegning af alternative arealer bør undersøges. Det vurderes, at etablering af et spejderhus ikke forringer en fremtidig økologisk forbindelses funktionalitet i området, idet bygningsmassen etableres op ad eksisterende bebyggelse langs asfaltvejen. Der vurderes at være en mindre påvirkning i forhold til 0-alternativet, men ikke af væsentlig karakter. Scenarie 2 (alternativ) vil ikke have større konsekvenser for temaet natur, end det valgte scenarie 1, som det er beskrevet og illustreret på visualiseringer på Bilag C, Visualiseringer i Miljørapporten.

Overvågning:

Miljøpåvirkningen kan overvåges i form af særlig opmærksomhed på eventuelle afvigelser fra lokalplanens bestemmelser.

Landskab og visuel påvirkning

Forhold til landskabsanalysen:

Lokalplanområdet ligger i landskabskarakterområdet Hansted Ådal. Målsætningen for dette landskab er følgende: I hele den centrale del af dalen er landskabet vurderet særligt karakteristisk og har derfor fået målsætningen beskyt. Målsætningen betyder, at der kun bør ske ændringer i landskabet, der understøtter landskabets naturprægede landskabsmosaik og bevarer eller styrker landskabets visuelle karakter. Landskabet omkring Nørrestrand er et meget karakteristisk landskab, der på grund af sin karakter er vurderet at have landskabelig oplevelsesværdi. Landskabet har derfor fået målsætningen beskyt. Målsætningen betyder, at der kun bør ske ændringer, der opretholder eller forstærker landskabets lysåbne karakter, hvor søer og enge i dalbunden er bærende landskabstræk, og den lysåbne karakter understreger landskabets terræn og giver en åben landskabskarakter præget af udsigter.

Oplevelsesværdi:

Landskabet omkring Nørrestrand vurderes at have en landskabelig oplevelsesværdi, der især har afsæt i de store vandflader, der omgives af strandenge. Disse elementer giver landskabet nogle særlige visuelle og karaktermæssige kvaliteter, der har en landskabelig oplevelsesværdi. Oplevelsesværdien vurderes at blive forstærket af udviklingsplanen for Nørrestrand i det omfang, at planen øger naturindholdet i området, adgangen til landskabet samt sikrer, at den nye bebyggelse ikke medfører en visuel påvirkning af landskabet, der forringer landskabets visuelle kvaliteter.

Anbefalinger til byvækst og byrand:

Delområdet Nørrestrand bør friholdes for byvækst på den nordlige dalside. Byudvikling omkring Nørrestrand bør hovedsageligt ske uden for dalens afgræsning. Der bør være særlig opmærksomhed på, at byranden til nye boligområder mod Nørrestrand i høj grad tilpasses dallandskabets visuelle karakter og oplevelsesmuligheder. Byranden bør ikke fremstå markant i udsigterne over området eller i oplevelsen af landskabet som helhed. Byggeriet bør opføres i materialer inden for farveskalaen jordfarver. Det vurderes at planlægningen forholder sig til landskabsanalysen og følger målsætningen om at beskytte landskabet. Der tillades kun byggeri i et begrænset omfang og dets placering er fastsat i lokalplanen, i byggefelter og med bygningsbestemmelser, som ikke vil påvirke landskabet væsentligt. Visualiseringer viser at den valgte placering påvirker landskabet minimalt, så landskabet fortsat beskyttes, som det ses på Bilag C, Visualiseringer. Der er arbejdet med flere placeringer inden for kommuneplanramme 17OF02, og de valgte placeringer er valgt på baggrund af terræn, rummelige tegninger, højder, farver og visuel påvirkning af naboer og kig fra det omkringliggende landskab. Der vurderes at være en mindre påvirkning af landskabet i forhold til 0-alternativet, men ikke af en væsentlig karakter. Det vurderes at Scenarie 1 er bedre end Scenarie 2 (alternativ), som det er beskrevet og illustreret på visualiseringer på Bilag C, Visualiseringer i Miljørapporten.

Visuel påvirkning (udsigt og indblik):

Der vil selvfølgelig være en visuel påvirkning ved at bygge i landskabet, som i dag står som uudnyttede rekreative naturarealer. Byggefelter og placering af byggeriet sker, så det påvirker landskabet mindst muligt, samtidig med at der tages hensyn til flest mulige naboers udsigt og indblik. Der er arbejdet med det både i forhold til landskab, terræn og beplantning. Bygningerne placeres mod et eksisterende beplantningsbælte og rykkes et stykke tilbage fra vejen, mod syd, så de holder afstand til eksisterende naboer. Den visuelle påvirkninger bliver på denne måde mindst mulig, samtidig med at byggeriet har en klar forbindelse til den eksisterende bebyggelse. Ved fastsættelse af byggefelter og bebyggelsesbestemmelser med lav bygningshøjde, materialer og grønne tage, vurderes den visuelle påvirkning at være minimal. Der vurderes at være en mindre visuel påvirkning i forhold til 0-alternativet, men ikke af væsentlig karakter. Det vurderes at Scenarie 1 er bedre end Scenarie 2 (alternativ), som det er beskrevet og illustreret på visualiseringer på Bilag C, Visualiseringer i Miljørapporten. De nuværende forhold betragtes som eksisterende lovlige forhold og emnet uddybes i afsnit 2.3 og 3.3 Miljøvurdering.

Overvågning:

Miljøpåvirkningen kan overvåges i form af særlig opmærksomhed på eventuelle afvigelser fra lokalplanens bestemmelser.

Miljørapporten indeholder en beskrivelse og vurdering af planens sandsynlige og væsentlige indvirkninger på miljøet.

Konklusion

Lokalplanen vurderes generelt ikke at skabe en væsentlig påvirkning af miljøet.

Link til miljørapport:

Link til miljørapport.