Miljøscreening

Horsens Kommune har i henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) gennemført en screening for, om planens påvirkning af miljøet har en karakter og et omfang, der kræver en miljøvurdering.

Planen er screenet i forhold til den biologiske mangfoldighed, befolkning, menneskers sundhed, fauna, flora, jordbund, vand, luft, klimatiske faktorer, materielle goder, landskab, kulturarv, herunder kirker og arkitektonisk og arkæologisk arv.

Forvaltningsmæssig afgørelse

  1. Hvilke hovedhensyn har Horsens Kommune lagt til grund for afgørelsen

Screeningen går primært på lokalplanens ændringer og præciseringer i forhold til Rammelokalplan 1-2016, som blev miljøvurderet. Som hovedhensyn for afgørelsen har Horsens Kommune vurderet planens mulige påvirkning ud fra parametrene:

  • Kommuneplan 2021-2033, Retningslinjer
  • Kulturhistorieske værdier
  • Trafikbelastning (kapacitet)
  • Lugt-, støj-, vibrations- eller støvgener fra eksisterende eller nye virksomheder + emissioner (partikler, luftarter)
  • Planlægningszoner for støj
  • Forurenet jord på arealet
  • Vandstigninger (hav, åer og søer), i forhold til klima, samt oversvømmelsesrisiko
  • Trafiksikkerhed
  • Visuel påvirkning (udsigt og indblik)
  1. Faglig begrundelse i forhold til hovedhensyn:

Kommuneplan 2021-2033, retningslinjer

1.3 Byomdannelse

Store dele af de omkringliggende områder er under byomdannelse. Der er udarbejdet en udviklingsplan jf. 1.3.1 i form af masterplanen for Horsens Havn og en rammelokalplan 1-2016 for Nordhavnen. Lokalplan 385 fastlægger de fremtidige byggeretsgivende muligheder inden for Horsens Marina, til samme anvendelse som i dag.

1.5 Høje huse

Ikke relevant, da lokalplanområdet ikke udnyttes til høje huse. Lokalplanen fastsætter en maksimum etagehøjde på 2 etager.

5.9 Særlige Sports- og Fritidsanlæg

Lokalplanen vil ikke påvirke miljø-, natur- og landskabsinteresser væsentligt. Begrænsning af de visuelle påvirkninger kan sikres med lokalplanen.

7.4 Konsekvensområder for produktionserhverv

På Horsens Erhvervshavn, umiddelbart syd for lokalplanområde 385, ligger der industri, der kan påvirke lokalplanområdet, fortrinsvist med støj og støv. Området ligger uden for konsekvenszonen for produktionserhverv. Horsens Havn er en dagshavn, men i perioder losses der skibe alle dage, døgnet rundt i industriområdet.

Den aktuelle anvendelse inden for området fastholdes, og planen vil derfor ikke øge begrænsningerne for de omkringliggende produktionserhverv. 

8.1 Klimatilpasning

Området er præget af risiko for oversvømmelse fra ekstremregn. Planen skal derfor fastsætte gulvkoter og strømningsveje for at beskytte området. Fastsættelse af koter og klimasikring er indarbejdet og sikret i lokalplanen.

8.2 Oversvømmelse

Der skal udarbejdes en vandhåndteringsplan for området. Idet området er særligt udsat for oversvømmelse, skal vandhåndteringsplanen foruden at redegøre for stormflodssikring også redegøre for en robust håndtering af både hverdagsregn og ekstremregn.

8.3 Støj

Lokalplanområde 385 og industriområdet på Horsens Erhvervshavnen er udlagt som støjbelastede arealer.

Lokalplanområdets anvendelse udlægges ikke til støjfølsom anvendelse. Som udgangspunkt er lystbådehavne ikke støjfølsomme. En lystbådehavn kan både ligge i et hjørne af en trafikhavn, hvor der kan være støjende aktiviteter døgnet rundt, men kan også ligge i et roligt, rekreativt område. Horsens Marina er ikke et støjfølsomt rekreativt område.

En lystbådehavn vil af de fleste blive opfattet som et sted, hvor der er mere støj end f.eks. en campingplads, hvorfor det ikke vil være relevant at anvende støjgrænser for campingpladser. Støjen kommer fra vindens susen i masterne, vandet, den ofte mere ”rå” beliggenhed og støj fra motorer, pumper osv.

Kulturhistoriske værdier

Retningslinje 4.2.1. Inden for og i umiddelbar nærhed til de udpegede værdifulde kulturmiljøer skal der tages særligt hensyn til de kulturhistoriske interesser, f.eks. i forbindelse med planlægning, byggeri, terrænreguleringer, beplantning og etablering af tekniske anlæg.

Fiskerihavnens skure er et udpeget kulturmiljø inden for området. Kulturmiljøet skal bevares, og lokalplanens bestemmelser giver mulighed for både at bevare og udvide området i samme stil som i dag.

Trafikbelastning (kapacitet)

Ifm. omdannelsen af Nordhavnen til bl.a. beboelse og en mulig mindre udvidelse af Marinaen forventes det, at der vil komme flere mennesker på Marinaen. Det er dog vurderingen at flere vil komme på cykel eller til fods, så det er ikke vurderingen, at der vil være en væsentlig forøgelse af trafikbelastningen.

Lugt-, støj-, vibrations- eller støvgener fra eksisterende eller nye virksomheder + emissioner (partikler, luftarter)

På Horsens Erhvervshavn, umiddelbart syd for lokalplanområde 385, ligger der industri, der kan påvirke lokalplanområdet, fortrinsvist med støj og støv. Området ligger uden for konsekvenszonen for produktionserhverv. Horsens Havn er en dagshavn, men i perioder losses der skibe alle dage, døgnet rundt i industriområdet.

Den aktuelle anvendelse inden for området fastholdes, og planen vil derfor ikke øge begrænsningerne for de omkringliggende produktionserhverv. 

Planlægningszoner for støj

Lokalplanområde 385 og industriområdet på Horsens Erhvervshavnen er i kommuneplan 2021-2033 udlagt som støjbelastede arealer.

Lokalplanområdet udlægges ikke til støjfølsom anvendelse. Som udgangspunkt er lystbådehavne ikke støjfølsomme. En lysbådehavn kan både ligge i et hjørne af en trafikhavn, hvor der kan være støjende aktiviteter døgnet rundt, men kan også ligge i et roligt, rekreativt område. Horsens Marina er ikke et støjfølsomt rekreativt område.

En lystbådehavn vil af de fleste blive opfattet som et sted, hvor der er mere støj end f.eks. en campingplads, hvorfor det ikke vil være relevant at anvende støjgrænser for campingpladser. Støjen kommer fra vindens susen i masterne, vandet, den ofte mere ”rå” beliggenhed og støj fra motorer, pumper osv.

Forurenet jord på arealet

Hele arealet er forurenet og derfor kortlagt efter jordforureningsloven. Bygge- og anlægsarbejde i området vurderes at kunne påvirke overfladevandet i et ikke afklaret omfang. De miljømæssige forhold i forbindelse med etablering af den resterende del af kanalen gennem Nordhavnen vil blive belyst i ansøgningen til Kystdirektoratet. De enkelte bygge- og anlægsprojekter på arealet vil i udgangspunktet være omfattet af krav om tilladelse efter jordforureningslovens § 8.

Vandstigninger (hav, åer og søer), i forhold til klima, samt oversvømmelsesrisiko

Lokalplanen ligger uden for det område som Horsens Kommune på sigt arbejder og planlægger for at stormflodssikre til kote 2,6 meter.

På sigt skal der etableres sikring op til kote 1,8 meter rundt om hele øen. Sikringen vil være 1,8 meter langs de fleste kajkanter men mod øst mod de eksisterende bådebroer, vil terræn falde, og sikringen op tim de 1,8 meter trækkes længere tilbage på terræn.

Indtil da er lokalplanområdet i stor risiko for oversvømmelse. I dag bliver området typisk flere gange om året. En risiko der med stigende havspejl vil tage til over årene. Allerede ved kote 0,7 m strømmer der havvand ind i området. Størstedelen af områder ligger mellem kote 0,7 og 1,5 meter.

Fremtidig bebyggelse og anvendelse skal derfor indrettes til at kunne tåle oversvømmelse eller alternativt at stuegulv skal anlægges i minimum kote 1,8. Der vil fortsat være en minimal risiko for oversvømmelse op til kote 1,8 meter. Det er dog besluttet at man skal acceptere denne risiko for området, da en yderligere hævning vil medføre for stor adskillelse mellem terrænet og bebyggelsen. Og med væsentlig tab af rekreative muligheder i området.

Trafiksikkerhed

Det er væsentligt at der bliver tænkt trafiksikre cykel- og sti forbindelser ind i området. Det bør sikres gode sti forbindelse fra parkeringsarealerne og ud i området. 

Visuel påvirkning (udsigt og indblik)

Der vil være visuelle påvirkninger af mindre betydning med planlægningen inden for området. Planlægningen tilføjer ikke yderligere visuelle påvirkninger i forhold til rammelokalplan 2016-1. Ved fastsættelse af byggefelter og bestemmelser omkring arkitektur, materialer, højde og lignende begrænses de visuelle påvirkninger.

Afgørelse

Horsens Kommune har vurderet, at lokalplanen ikke er omfattet af krav om miljøvurdering, idet den ikke antages at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. Afgørelsen heraf er truffet med hjemmel i miljøvurderingslovens § 10.