Miljøscreening

Planforslaget er omfattet af lov om miljøvurdering. Teknik og Miljø har vurderet, at planforslaget må antages at kunne påvirke miljøet væsentligt. Der er derfor foretaget en miljøvurdering, der foreligger i form af en miljørapport. Miljørapporten er offentliggjort sammen med planforslaget.

Afgørelse og begrundelse

Horsens Kommune har i henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) gennemført en screening for, om planens påvirkning af miljøet har en karakter og et omfang, der kræver en miljøvurdering.

Planen er screenet i forhold til den biologiske mangfoldighed, befolkning, menneskers sundhed, fauna, flora, jordbund, vand, luft, klimatiske faktorer, materielle goder, landskab, kulturarv, herunder kirker og arkitektonisk og arkæologisk arv.

Forvaltningsmæssig afgørelse:

1. Hvilke hovedhensyn har Horsens Kommune lagt til grund for afgørelsen

Som hovedhensyn for afgørelsen har Horsens Kommune vurderet planens mulige påvirkning ud fra parametrene:

  • Kommuneplan 2017, Retningslinjer - Natur
  • Udledning til vandmiljøet (søer og vandløb)
  • Vand og Klima
  • §3 områder: Eng, hede, mose, overdrev, strandeng, sø og vandløb
  • Skovbyggelinjer
  • Landskabet
  • Visuel påvirkning

2. Faglig begrundelse i forhold til hovedhensyn

Kommuneplan 2017, Retningslinjer - Natur

Retningslinje 3.1 Natur: Arealet, hvor der ønskes bygget institution og spejderhytte, er udlagt til potentiel natur. De udpegede potentielle naturområder skal som udgangspunkt friholdes for byggeri, anlæg og arealanvendelse, der forringer mulighederne for fremtidig etablering af nye naturområder. Undtaget er områder, som efter en konkret vurdering ikke vurderes at have potentiale til at kunne udvikle væsentlige naturværdier. Det skal derfor vurderes, om der er potentiale for udvikling af væsentlige naturværdier – og om det vil påvirke muligheden for byggeri. Horsens Kommune vurderer umiddelbart, at etablering af et spejderhus ikke forringer et fremtidigt naturområdes funktionalitet og værdi, idet bygningsmassen etableres op ad eksisterende bebyggelse langs asfaltvejen.

Retningslinje 3.2 Økologiske forbindelser: Arealet, hvor der ønskes bygget institution og spejderhytte, er udlagt til potentiel økologisk forbindelse. De potentielle økologiske forbindelser skal som udgangspunkt friholdes for byggeri, anlæg og arealanvendelse, der forringer muligheden for at realisere dem i fremtiden. Hvis der tillades byggeri, arealanvendelse eller lokalplanlægning, som hindrer etableringen af en fremtidig økologisk forbindelse på et areal, som er udpeget til potentiel økologisk forbindelse, skal der stilles krav om udpegning af alternative arealer, som er ligeså velegnede til en eventuel fremtidig økologisk forbindelse. Påvirkning af potentiel økologisk forbindelse samt udpegning af alternative arealer bør undersøges. Horsens Kommune vurderer, at etablering af et spejderhus ikke forringer en fremtidig økologisk forbindelses funktionalitet i området, idet bygningsmassen etableres op ad eksisterende bebyggelse langs asfaltvejen.

Retningslinje 3.6 geologiske bevaringsværdier: Den nordlige del af lokalplanområdet ligger i Nationale Geologiske Interesseområder: Det Midtjyske Søhøjland. Inden for rammeområderne skal landskabshensyn tillægges stor vægt. Byggeri og anlæg skal derfor placeres og udformes under hensyntagen til landskabets geologiske kvaliteter. Det skal sikres, at de geologiske landskabsformer, deres indbyrdes overgange og landskabelige sammenhænge ikke forringes. Derved vil områderne beholde deres værdi for den landskabsgeologiske formidling og forskning. Det vurderes, at det geologiske rammeområde ikke påvirkes negativt ved placering af lette konstruktioner som madpakkehus o.lign. Der bør dog sikres en tilpasning til landskabet.

Retningslinje 6.5 Højspændingsanlæg og Naturgas: Lokalplanområdet gennemskæres af to højspændingsledninger med en bufferzone på 50 m på hver side af ledningerne. Der må som hovedregel ikke udlægges områder til miljøfølsom arealanvendelse eller til spredt bebyggelse. Det betyder, at en fravigelse af reglen kun kan finde sted, såfremt det af planmyndigheden eller bygherren kan sandsynliggøres, at det kan ske uden at give anledning til miljøkonflikter. For samtlige ledningsanlæg er der fastsat lodrette og vandrette respektafstande, som hverken personer, værktøj eller materiel må komme indenfor uden særlig tilladelse fra ejeren af ledningsanlægget. Respektafstandene er fastsat for at give betryggende sikkerhed ved arbejde i nærheden af elektriske ledningsanlæg. Det bør undersøges, om der er potentielle konflikter mellem ledninger, deres respektafstande og de aktiviteter, der planlægges for.

Retningslinje 8.2 Risikoområder og kendte oversvømmelser: Størstedelen af lokalplanområdet ligger i risikoområde St. Hansted Å og Nørrestrand. Områderne omfatter kolonihaverne ved Løvhøj og områder langs Egebjergvej, Åvej og Otto Ruds Vej. Der skal udarbejdes en plan for, hvordan eventuelle oversvømmelser kan undgås. Horsens Kommune sikrer at der udføres en kortlægning og planlægning for området. Såfremt der ikke er lavet kortlægning ifm. Nørrestrand-planen, bør dette ske nu.

Retningslinje 8.5 Grundvand: Størstedelen af lokalplanområdet ligger i område med drikkevandsinteresser. Det vurderes, at det ikke giver anledning til miljøvurdering.

Det vurderes at projektet ikke er i strid med retningslinjerne i kommuneplan 2017. Projektet er i overensstemmelse med den eksisterende kommuneplanramme, og det kan med lokalplanens bestemmelser og byggefelter indpasses i en lille del af området uden at forringe mulighederne for naturen eller landskabet væsentlig.

 

Udledning til vandmiljøet (søer og vandløb)

I forbindelse med byggemodning af lokalplanområdet skal der etableres et system, der kan transportere, forsinke, nedsive og fordampe regnvand samt lede vand fra kraftig regn og skybrud til Nørrestrand. Regnvandsløsningen skal udnytte naturlige strømningsveje og udarbejdes ud fra en række formål, der både tilgodeser kapacitet og afledning, men også bidrager til at skabe spændende og rekreative forløb i naturen med landskabelige lavninger, render og beplantninger. Vandhåndteringen i lokalplanområdet skal følge den blå struktur i udviklingsplanen for Nørrestrand.

Området er i spildevandsplanen udlagt til separatkloakeret planopland. Kloakeringsprincippet ændres med lokalplanen til spildevandskloakeret med lokal håndtering af regnvand. De andre boliger på Nordre Strandvej er kloakeret efter dette princip. 

Der skal arbejdes med lokale regnvandshåndteringsløsninger, hvor regnvandet nedsives og fordampes indenfor området. Der skal reserveres areal til render, grøfter, regnbede til transport, forsinkelse og nedsivning.  Grønne tage spiller en rolle i dette, men kan ikke forestå al regnvandshåndtering i sig selv. Løsningen skal kombineres med regnbede o. lign., hvor der sker nedsivning af regnvand via terræn, hvis dette lader sig gøre grundvandsmæssigt. Håndteres regnvand lokalt, skal der udarbejdes et spildevandsplantillæg. Udløbsprojektet for regnvand fra den nordlige byudvikling på Nørrestrand ligger syd for spejderhytten i den sydlige del af lokalplanområdet.

Der arbejdes med lokale regnvandshåndteringsløsninger, hvor regnvandet nedsives og fordampes indenfor området. Udløbsprojektet er ikke i karambolage med planlægningen.

 

Vand og klima

Jf. retningslinje 8.1.2 i KP2017 skal bygherre udarbejde vandhåndteringsplan der redegør for oversvømmelsesrisiko og håndtering af hverdagsregn og ekstremregn.

Der etableres skybrudsledninger og overløb fra lokalplan Nørrestrand nord for Nordre Strandvej. Skybrudsledninger og overløb er placeret nær spejderhuset. Det skal sikres, at der ikke er indbyrdes konflikt i placering med nye bygninger og aktiviteter, og at der ikke er risiko for oversvømmelse af disse fra skybrudsledning/-er og overløb fra det nordlige område.

Bygninger og aktiviteter skal desuden placeres hensigtsmæssigt i forhold til blue spots og hovedstrømningslinjer internt i lokalplanen.

Parkeringsarealer, veje mv. bør ikke befæstes. Det er positivt, at der indgår grønne tage på bygninger i lokalplanen. Man kan supplere med grønne facader der kan anvendes i læringsøjemed mht. klimatilpasning, biodiversitet mv.

Der stilles ingen særlige krav til håndtering af ekstremregn i området ud over at ekstremregnen skal ledes kontrolleret og diffust fra bygninger, parkering, veje mv. til det omgivende terræn. Der skal her tages højde for risiko for erosion.

Det oplyses at den nuværende sti langs Hansted Å kan være periodevist oversvømmet i vinterhalvåret.

Enkelte steder hvor der planlægges for bebyggelse (jf. kort) står grundvandet jf. screeningskort 1,5 til 2 mut.

Vandhåndtering kan indarbejdes i planlægningen og der udarbejdes vandhåndteringsplaner. Bygherre gøres opmærksom på det høje grundvand i området, så det kan indarbejdes i projektet.

 

§3 områder: Eng, hede, mose, overdrev, strandeng, sø og vandløb

Der er beskyttet natur i form af eng og overdrev umiddelbart syd og vest for lokalplan afgrænsningen. Der skal jf. kommuneplansretningslinjen om særlige naturbeskyttelsesinteresser holdes en afstand mellem byggeri og beskyttet natur på minimum 25 meter.

Byggefelter er fastlagt i lokalplanen så der holdes minimum 25 meter til naturbeskyttelsesinteresser.

 

Skovbyggelinjer

Der er en skovbyggelinje fra den sydvest for liggende skov, men dennes afkast rører ikke nogle byggefelter i lokalplanen.

Der er i dag ikke registreret nogen skovbyggelinje hvis 300 m afkast rammer byggefelter inden for lokalplanområdet. Efter kommunens erhvervelse af matr. 13n Handsted By, kommer der en skovbyggelinje fra den mod nordsiden af Nørrestrand liggende skov, idet skov som bliver kommunalt ejet blot skal være på ½ ha for at udløse en skovbyggelinje.

Der er mere end 100 meter fra skoven til ny bebyggelse, og da der kun er tale om enkelte mulige byggesager inden for lokalplanområdet, vil det være  Horsens Kommune som skal dispensere fra skovbyggelinjen.

 

Landskabet

Lokalplanområdet ligger i landskabskarakterområdet Hansted Ådal.

Målsætningen for dette landskab er følgende:

I hele den centrale del af dalen er landskabet vurderet særligt karakteristisk og har derfor fået målsætningen beskyt.

Målsætningen betyder, at der kun bør ske ændringer i landskabet, der understøtter landskabets naturprægede landskabsmosaik og bevarer eller styrker landskabets visuelle karakter.

Landskabet omkring Nørrestrand er et meget karakteristisk landskab, der på grund af sin karakter er vurderet at have landskabelig oplevelsesværdi. Landskabet her derfor fået målsætningen beskyt.

Målsætningen betyder, at der kun bør ske ændringer, der opretholder eller forstærker landskabets lysåbne karakter, hvor søer og enge i dalbunden er bærende landskabstræk, og den lysåbne karakter understreger landskabets terræn og giver en åben landskabskarakter præget af udsigter.

Oplevelsesværdi:

Landskabet omkring Nørrestrand vurderes at have en landskabelig oplevelsesværdi, der især har afsæt i de store vandflader, der omgives af strandenge. Disse elementer giver landskabet nogle særlige visuelle og karaktermæssige kvaliteter, der har en landskabelig oplevelsesværdi.

Oplevelsesværdien vurderes at blive forstærket af udviklingsplanen for Nørrestrand i det omfang, at planen øger naturindholdet i området, adgangen til landskabet samt sikrer, at den nye bebyggelse ikke medfører en visuel påvirkning af landskabet, der forringer landskabets visuelle kvaliteter.

Anbefalinger til byvækst og byrand:

Delområdet Nørrestrand bør friholdes for byvækst på den nordlige dalside. Byudvikling omkring Nørrestrand bør hovedsageligt ske uden for dalens afgræsning. Der bør være særlig opmærksomhed på, at byranden til nye boligområder mod Nørrestrand i høj grad tilpasses dallandskabets visuelle karakter og oplevelsesmuligheder. Byranden bør ikke fremstå markant i udsigterne over området eller i oplevelsen af landskabet som helhed. Byggeriet bør opføres i materialer inden for farveskalaen jordfarver.

Retningslinje landskab

I kommuneplan 2017, er der beskrevet flere mål og retningslinjer for landskab.

  • Horsens Kommunes store og varierede landskabelige kvaliteter skal sikres og forbedres.
  • Landskaber, der i kraft af dramatik, mangfoldighed, monotoni, særligt geologisk eller kulturhistorisk indhold har en væsentlig æstetisk, rekreativ eller fortællemæssig værdi, skal beskyttes.
  • Landskabsværdierne skal øges gennem landskabsplanlægning og plejetiltag.
  • Befolkningens adgang til landskabet skal forbedres, bl.a. gennem anlæg af stier, opholdsarealer og information.

3.4.3. Der skal friholdes landskabskiler i og mellem byerne for at markere forskellen på by og land, byens placering i landskabet og for at skabe attraktive rammer for rekreation. Alle retningslinjer overholder planlægningen.

https://kommuneplan2017.horsens.dk/retningslinjer/natur-landskab/landskab/

Det skal eftervises med visualiseringer og med bestemmelser omkring, højde, materialer, omfang og placering at planlægningen ikke vil påvirke landskabet væsentlig.

Planlægningen forholder sig til landskabsanalysen og følger målsætningen om at beskytte landskabet. Der tillades kun byggeri i et begrænset omfang og dets placering er fastsat i lokalplanen, i byggefelter og med bygningsbestemmelser, som vil påvirke landskabet mindst muligt.

Visualiseringer viser at den valgte placering påvirker landskabet minimalt, så landskabet fortsat beskyttes (se visualisering og redegørelse under ”lokalplanens indhold”). Der er arbejdet med flere placeringer inden for kommuneplanramme 17OF02, og de valgte placeringer er valgt på baggrund af rummelige tegninger, højder, farver og visuel påvirkning af naboer og kig fra det omkringliggende landskab.

Det nye byggeris og udearealers påvirkning af landskabet er miljøvurderet. Se miljørapporten under afsnittet "miljørapport".

 

Visuel påvirkning (udsigt og indblik)

Der vil være visuel påvirkning ved at bygge i landskabet, som i dag står som naturarealer. Byggefelter og placering af byggeri er placeret så det påvirker landskabet mindst muligt, samtidig med at der tages hensyn til flest mulige naboers udsigt og indblik.

Bygningerne placeres mod et eksisterende beplantningsbælte og rykkes et stykke tilbage fra vejen, mod syd, så de holder afstand til eksisterende naboer. Den visuelle påvirkninger bliver på denne måde mindst mulig, samtidig med at byggeriet har en klar forbindelse til den eksisterende bebyggelse. 

Ved fastsættelse af byggefelter og bebyggelsesbestemmelser med lav bygningshøjde, materialer og grønne tage, vurderes den visuelle påvirkning at være minimal. Den visuelle påvirkning er miljøvurderet. Se miljørapporten under afsnittet "miljørapport".

 

Afgørelse

Horsens Kommune har vurderet, at lokalplanen er omfattet af krav om miljøvurdering, idet den på temaerne "natur, landskab og visuel påvirkning" antages at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. Afgørelsen heraf er truffet med hjemmel i miljøvurderingslovens § 10.

Se miljørapporten under afsnittet "miljørapport".