Miljøvurdering

Miljøvurdering

Planforslaget/planforslagene er omfattet af lLov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter.

Horsens Kommune har vurderet, at Forslag til lokalplan 403 Lokalcenter Torstedallé har en karakter, der vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet og er omfattet af krav om miljøvurdering i henhold til miljøvurderingslovens afsnit II, § 8 stk. 1, nr. 3.

Der er derfor udarbejdet en miljørapport. Miljørapporten er offentliggjort sammen med lokalplanen.

Find Miljørapporten her.

 

Ikke teknisk resumé

Horsens Kommune har i henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer og konkrete projekter (VVM), LBK nr. 4 af 3. januar 2023, gennemført en screening for at vurdere planens miljøpåvirkning. Screeningen omfatter biologisk mangfoldighed, sundhed, fauna, flora, jord, vand, luft, klima, materielle goder, landskab og kulturarv.

Kommunen har vurderet, at lokalplan 403 for Torstedallé kan få væsentlig miljøpåvirkning og kræver en miljøvurdering i henhold til miljøvurderingslovens § 8 stk. 1, nr. 3. En miljørapport skal derfor udarbejdes.

Afgrænsningen af rapportens omfang er sket internt og gennem høring af berørte myndigheder samt offentligheden, jf. § 11 og § 32. Vurderingen tager hensyn til kriterierne i lovens bilag 3.

Vurdering af væsentlige parametre og afgrænsning af emner til Miljørapporten

 Horsens Kommune har vurderet de væsentlige parametre og afgrænset emner til miljørapporten for Torsted lokalcenter. Planen er i overensstemmelse med kommuneplanens hovedstruktur og betegnes som byfortætning af et eksisterende lokalcenter.

Hovedhensyn og afgrænsning af miljørapportens indhold

  • Kommuneplanens hovedstruktur – bymønster: Lokalplanen er i overensstemmelse med kommuneplanens hovedstruktur og bymønsteret.
  • Støj og vibrationer: Trafik- og virksomhedsstøj fra varelevering skal undersøges nærmere.
  • Energiforbrug/C02: Bevaring har en positiv effekt og bidrager til at minimere C02 aftrykket.
  • Klima og nedbør: Området er omfattet af spildevandsplanen. Området har en høj befæstelsesgrad og regnvand forsinkes i planområdet.
  • Lugt og vibrationer: Det er ikke vurderet gener fra lugt- og vibrationer. Virksomheder kan indrette sig inden for planens bestemmelser. Forholdet undersøges ikke nærmere.
  • Landskab: Området indgår som en naturlig del af Horsens Bylandskab og kræver ingen yderligere undersøgelse.
  • Visuel påvirkning: Projektet tilpasser sig områdets karakter og arkitektur og påvirker ikke kystnærhedszonen.
  • Skyggepåvirkninger: En realisering af planen medfører ingen væsentlige skyggegener på omkringliggende bebyggelse.
  • Tilgængelighed: Planen hindrer ikke, at tilgængelighed, som detailreguleres gennem bygningsreglementet. Forholdet kræver ingen yderligere undersøgelse.
  • Tryghed: Bydelscenteret skaber liv og tryghed.

På baggrund af screening og høring om afgrænsning af miljørapportens indhold konkluderer Horsens Kommune at:

Støj og vibrationer fra trafik og ekstern støj fra virksomheder: Lokalplanområdet grænser op til Torstedallé. En meget lille del af planområdet ligger inden for et areal, som er vurderet støjbelastet. Derudover er det vurderet, at virksomhedsstøj fra varelevering kan give udfordringer.

Den væsentlige afledte påvirkning fra støj fra biltrafik og fra varelevering skal undersøges nærmere i miljørapporten.

Lov om vandplanlægning

Ifølge indsatsbekendtgørelsen skal byrådet ved administration af øvrig lovgivning sikre, at miljømål, udlagt ved lov om vandplanlægning for de enkelte vandområder, kan bibeholdes eller opnås. Plangrundlaget kan derfor ikke vedtages, hvis planen medfører, at et målsat vandområde ikke kan opnå eller bibeholde fastlagt miljømål.

Herunder redegøres for påvirkningen:

Lokalplanområdet ligger uden for OSD-område og indvindingsopland, men i et område med drikkevandsinteresser. Det er udlagt til centerformål med butikker, service- og liberale erhverv, som ikke vurderes at påvirke drikkevandet negativt.

Området er omfattet af spildevandsplanen 2012-2015 og ligger i separatkloakeret opland A390 med en befæstelsesgrad på 0,35. Da 77,67 % af området er befæstet, kræves forsinkelse af regnvand inden udledning. Forsinkelsen sker i et todelt bassin med sandfang og vandbremse for at tilpasse sig terrænforholdene.

Natura 2000 og bilag IV arter

Lokalplansområdet ligger ca. 4,8 km fra nærmeste Natura 2000 område, som er Natura 2000 område nr. 236 (Habitatområde H236, Bygholm Ådal). Udpegningsgrundlaget for området fremgår af Miljøstyrelsens hjemmeside:
https://mst.dk/natur-vand/natur/natura-2000/natura-2000-omraaderne/udpegningsgrundlag/

Lokalplanområdet ligger i byzone, som ikke vurderes at udgøre et egnet ynglested for nogen af arterne på udpegningsgrundlaget for Natura 2000-området. Alene på baggrund af den store afstand til det internationale naturbeskyttelsesområde og projektets beskedne omfang er det Horsens Kommunes vurdering, at det kan udelukkes, at projektet kan skade arter eller naturtyper, som udgør udpegningsgrundlaget for Natura 2000-området. Der er vedtaget en Natura 2000-plan for det internationale naturbeskyttelsesområde og projektet vurderes at være foreneligt med planens bevaringsmålsætninger.

Bilag IV-arter

En række arter af planter og dyr, de såkaldte bilag IV-arter, er omfattet af en særlig streng beskyttelse i alle EU-medlemsstater herunder Danmark. Det gælder for dyrearterne, at der er et generelt forbud mod at beskadige eller ødelægge yngle- og rasteområder i deres naturlige udbredelsesområde, mens der for plantearterne er forbud mod at ødelægge dem. Forbuddet gælder uanset om disse dyr og planter findes indenfor eller udenfor beskyttede naturområder.

Horsens Kommune har kendskab til, at der omkring lokalplansområdet lever følgende bilag IV arter; odder, stor vandsalamander, arter af flagermus, grøn mosaikguldsmed og strandtudse.

Lokalplansområdet er allerede i dag befæstet. Eksisterende bygning bibeholdes og renoveres. Lokalplansområdet vurderes derfor ikke at have nogen værdi som yngle- eller rasteområde for nogen af bilag IV-arterne.

Samlet vurdering vedr. udpegningsgrundlag og bilag IV-arter

Horsens Kommune vurderer således samlet, at projektet kan realiseres uden at:

  • skade arter eller naturtyper som indgår i udpegningsgrundlaget for Natura 2000-områder
  • indskrænke eller forringe egnede yngle- eller rastesteder for bilag IV-arter i området

Miljøvurdering støj

Lokalplanen for Torsted lokalcenter muliggør en udbygning med forskellige butikker og mindre virksomheder. Planområdet berører et udpeget støjudbredelsesområde.

En miljøscreening viser, at støj fra virksomheders drift kan påvirke boliger mod nord og at støj fra trafik på Torstedallé og Thorstedgårdsvej kan belaste erhverv i bebyggelsen langs Torstedallé med støj.

Derfor er der udarbejdet et støjnotat i overensstemmelse miljøstyrelsens vejledninger:

  • Vejledning nr. 5/1993 Ekstern støj fra virksomheder og og
  • Vejledning nr. 4/2007 Støj fra veje.

Beregninger af den eksterne støj fra virksomhedernes varelevering og kundetrafik viser, at boliger nord for planområdet kan blive belastet med støj. For at overholde grænseværdierne skal der etableres en støjskærm langs planområdets nordlige afgrænsning. Støjskærmen skal integreres i et levende hegn for at bevare det grønne udtryk, som eksisterer i dag.

Eventuelle klager over støjpåvirkning vil blive behandlet efter miljøbeskyttelseslovens § 42. Lokalplanen sikrer, at støjskærmen etableres og integreres i et levende hegn for at bevare det arkitektoniske udtryk.

Trafikdata fremskrevet til 2034 viser, at støjbelastningen på facader og opholdsarealer overholder de vejledende grænseværdier. For at imødegå eventuelle fremtidige støjgener fra trafik stiller lokalplanen krav om, at det indendørs støjniveau i støjfølsomme rum ikke må overstige 38 dB Lden, og dette skal sikres gennem facadeisolering.

Et centralt opholdsareal er skærmet af bebyggelse og støjbelastningen fra både virksomheder, områdets drift og trafik er vurderet til at være under de vejledende grænseværdier. Lokalplanen stiller krav om, at den skærmende bebyggelse er etableres som forudsætning for ibrugtagning.

0 – Alternativet

Udviklingen er vurderet i forhold til 0-alternativet, som svarer til områdets nuværende forhold. Lokalplan nr. 38 tillader centerformål, butikker, institutioner og offentlig service med en bebyggelsesprocent på 25% og bygningshøjde på 1 etage. Afstanden til skel er 10 meter mod Thorsgårdsvej og Torstedallé og 5 meter til øvrige skel.

Fremtidig bebyggelse holder en afstand på mindst 9 meter til skel og flyttes tættere på Torstedallé, hvilket skærmer opholdsarealet. Skyggediagrammer viser minimal skyggekast på det sydøstlige hjørne, som ikke påvirker haven væsentligt.

Horsens Kommune vurderer, at 0-alternativet ikke afviger væsentligt fra den nuværende planlægning.

De sekundære, kumulative og synergistiske, kort-, mellem- og langsigtede, vedvarende og midlertidige, positive og negative virkninger

Horsens Kommune vurderer derudover, at de sekundære, kumulative og synergistiske, kort-, mellem- og langsigtede, vedvarende og midlertidige, positive og negative virkninger i forhold til naboskabet til bløde anvendelser udenfor planområdet og virksomhederne imellem ikke medfører væsentlige påvirkninger ved en realisering af Lokalplan 403.

Vurderingen bygger på, at anvendelsen til butikscenter allerede er til stede.

Overvågning

Lokalplanens anvendelser, bestemmelser og kortbilag regulerer området. Derudover fastlægger Horsens Kommune ikke yderligere overvågning.