Skole- og institutionsforhold
Områdets nærmeste skoler er: Byskolen Fussingsvej og Egebjerg skole. Alle skoler har 0.-9. klassetrin. derudover findes der privatskoler i Horsens bymidte. Distriktsmæssigt hører området nord for Nørrestrand i dag til Egebjerg skoledistrikt.
Der findes en række daginstitutioner i den nordlige kan ta f Horsens plus en institution i Egebjerg. Distriktsmæssigt hører området nord for Nørrestrand i dag til daginstitutionsdistrikt Egebjerg. Området er ligeledes dels i to socialdistrikter Søndergården og Lindehøj. De nærmeste ældreboliger ligger ved Lindehøj på Langmarksvej, Nørrevang i Stensballe og Egebakken i Egebjerg.
Fritidsmuligheder
Idrætsfaciliteter findes i dg i de nærmeste boldbaner og haller: Egebjerghallen, Forum Horsens og Vesthallen. Forum Horsens har også gode svømmefaciliteter. Der findes golfbaner både i Hansted og ved Silkeborgvej. Der er let adgang til at bevæge sig i den nærliggende natur ved Nørrestrand og Hammersholm. Derudover er der ikke langt til området omkring Store Hansted Å, Egebjerg Kær, Lund Kær og Østerkær same Vær Sø og Stensballe Bjerge mod øst.
Trafikplanlægning og støjforhold
Området trafikbetjenes fra Nørrestrand Allé, en ny stamvej tilsluttet fra Egebjergvej. Nørrestrandsallé indgår som en del af den overordnede infrastruktur i det fremtidige byudviklingsområde Nørrestrand, som er omfattet af helhedsplanen Nørrestrand - Bæredygtig natur og byudvikling.
Parkering sker tæt på stamvejen. Lette trafikanter har adgang til daginstitutionen eller kan passere denne bag om parkeringsanlægget uden at være i konflikt med trafik til og fra daginstitutionen.
Den nordlige del af lokalplanområdet er i Kommuneplan 2017 og forslag til Kommuneplan 2021 kortlagt som støjbelastet arealer. Der må derfor ikke udlægges arealer til støjfølsom anvendelse, før det er dokumenteret, at det samlede støjniveau er acceptabelt.
En støjrapport anviser, at man med fordel kan reducere støjbelastningen på bebyggelse og opholdsarealer i planområdet, så den ikke overstiger 58 dB ved at opføre en støjvold. Der reserveres areal til støjreducerende tiltag indenfor lokalplanens afgrænsning. For at møde landskabet og stedets særlige karakter og historie, udføres en støjvold i en variation af støjbakker med udgangspunk i form af gravhøj typologier afbrudt at bygninger, som understøtter funktioner i daginstitutionen både til leg og opbevaring. Gravhøj typologien tager udgangspunkt i tidligere fund af gravhøje fra oldtiden inden for planområdet.
Støjniveauet overholder Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier på maks. 58 dB på facader og udendørs opholdsarealer.
Vandområde- & Natura 2000 - planer
Lov om vandplanlægning
Jævnfør lov om vandplanlægning, fastlægger miljø- og fødevareministeren miljømål for vandområdedistrikternes enkelte overfladevandområder og grundvandsforekomster gennem vandområdeplaner. For alle vandforekomster er miljømålet ’god tilstand’ og for kunstige og stærkt modificerede overfladevandområder er miljømålet et godt økologisk potentiale og en god kemisk tilstand. Samtidig skal forringelse af tilstanden af alle overfladevandområder og af alle grundvandsforekomster forebygges, og balancen mellem indvinding og grundvandsdannelse sikres.
Lokalplanen muliggør ikke tiltag og anvendelser, som er til hinder for, at vandområdeplanens miljømål for grundvandsforekomster og overfladevandsområder kan opnås.
Internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af bilag IV-arter
Lokalplanområdet ligger ca. 6,5 km fra nærmeste Natura 2000 - område, som er Natura 2000 - område nr. 56 (Habitatområde H52, Horsens Fjord, havet øst for og Endelave og fuglebeskyttelsesområde F36, Horsens Fjord og Endelave).
Udpegningsgrundlaget for området fremgår af Miljøstyrelsens hjemmeside:
https://mst.dk/natur-vand/natur/natura-2000/natura-2000-omraaderne/udpegningsgrundlag/
Alene på baggrund af den store afstand til det internationale naturbeskyttelsesområde og projektets beskedne omfang er det Horsens Kommunes vurdering, at det kan udelukkes, at projektet kan skade arter eller naturtyper, som udgør udpegningsgrundlaget for Natura 2000-området. Der er vedtaget en Natura 2000-plan for det internationale naturbeskyttelsesområde og projektet vurderes at være foreneligt med planens bevaringsmålsætninger.
Bilag IV-arter
En række arter af planter og dyr, de såkaldte bilag IV-arter, er omfattet af en særlig streng beskyttelse i alle EU-medlemsstater herunder Danmark. Det gælder for dyrearterne, at der er et generelt forbud mod at beskadige eller ødelægge yngle- og rasteområder i deres naturlige udbredelsesområde, mens der for plantearterne er forbud mod at ødelægge dem. Forbuddet gælder uanset om disse dyr og planter findes indenfor eller udenfor beskyttede naturområder.
Horsens Kommune har kendskab til, at der omkring lokalplansområdet lever følgende bilag IV arter; odder, stor vandsalamander, arter af flagermus, grøn mosaikguldsmed og strandtudse.
Lokalplanområdet er tidligere intensivt dyrket landbrugsjord, som ikke vurderes at være egnet som yngle- eller rasteområde for nogen af bilag IV-arterne.
Samlet vurdering vedr. udpegningsgrundlag og bilag IV arter
Horsens Kommune vurderer således samlet, at projektet kan realiseres uden at:
- skade arter eller naturtyper som indgår i udpegningsgrundlaget for Natura 2000-områder,
- indskrænke eller forringe egnede yngle- eller rastesteder for bilag IV-arter i området.
OSD Område med særlige drikkevandsinteresser
Lokalplanområdet ligger udenfor området med særlige drikkevandsinteresser. Anvendelsen til daginstitution og offentligt rekreativt område vurderes uproblematisk i relation til grundvandsbeskyttelse, da der ikke sker aktiviteter i området, som kan belaste grundvandet.
Nationale interesser
Lokalplanområdet ligger ikke inden for et konsekvensområde for en produktionsvirksomhed. Det vurderes derfor, at lokalplanområdet ikke åbner mulighed for anvendelser, der vil skærpe vilkårene for eksisterende produktionsvirksomheder.
Husdyrbrug
Området ligger udenfor områder til store husdyrbrug og udenfor særligt værdifulde landbrugsarealer.
Området er i dag byzone, og det vurderes ikke at husdyrbrug i nærheden vil blive begrænset i deres udvidelsesmuligheder som følge af projektet, idet området allerede er udpeget som byzone.
Renovation
Boliger / Kommunale institutioner
Affaldshåndtering og renovation skal følge de til enhver tid gældende regler iht. Horsens Kommunes Regulativ for husholdningsaffald.
Boliger samt kommunale institutioner skal tilmeldes en kommunal affaldsløsning i form af beholdere/containere på hjul eller nedgravet. Her skal derfor kunne komme en renovationsbil ind på området og vende – jf. vejdirektoratets vejregler vedrørende vendepladser.
Nedgravede affaldscontainere
Ved opførslen af et nyt byggeri skal lastbilen, der tømmer den/de nedgravede affaldsstationer kunne køre ind på matriklen og ud igen uden at skulle vende (medmindre der opføres en vendeplads som lever op til kravene i vores vejledning til nedgravede). Vær opmærksom på, at der maksimalt må være 75 meter fra yderdøren til affaldsløsningen.
De skal ansøge om en særskilt byggetilladelse til at få etableret en nedgravet affaldsstation. Se vejledningen til etableringen på Horsens kommunes hjemmeside (under Affald og Genbrug).
Hvis der er brug for beregninger på mængder, kan der rettes henvendelse til kranaffald@horsens.dk i Affald og Genbrug.
Affaldsstationen skal godkendes af Affald og Genbrug ved fysisk gennemgang før den kan tilmeldes.
Tilmeldingen af den/de nedgravede affaldsstationer skal ske senest 1 måned før ibrugtagning.
Kommende national sortering
Nationalt skal alle boliger i fremtiden sorterere i 10 typer affald; mad-, pap-, papir-, metal-, glas-, plast-, mad- og drikkekartoner-, tekstil-, rest- samt farligt affald. Implementering forventes at blive i løbet af 2023 i Horsens. Det vides endnu ikke hvordan indsamlings systemet for de 10 materialer vil være. Der bør etableres ekstra areal til de fremtidige sorterede materialer uanset om der er valg af beholder på hjul eller nedgravede containere. Dette areal kan med fordel markeres på situationsplanen sammen med affaldsløsningerne.
Nationale interesser
Produktionsvirksomheder
I lokalplanforslag skal der gøres rede for, hvordan planen tager højde for, at vilkårene for produktionsvirksomheder indenfor et erhvervsområde, ikke skærpes efter reglerne i miljøbeskyttelsesloven.
Lokalplanområdet ligger ikke inden for et konsekvensområde for en produktionsvirksomhed. Det vurderes derfor, at lokalplanområdet ikke åbner mulighed for anvendelser, der vil skærpe vilkårene for eksisterende produktionsvirksomheder.
Spildevandsplan 2012 - 2015
Lokalplanområdet er omfattet af Tillæg nr. 42 til spildevandsplan 2015 - 2021. Tillægget fastlægger, at området skal separatkloakeres og sikrer oprettelsen af et overordnet regnvandslaug, der skal drifte og vedligeholde ekstremregnsdelen af det centrale regnvandssystem. Området er omfattet af kloakopland A258 i Horsens Kommunes gældende Spildevandsplan.
Området er planlagt separatkloakeret. Alt regnvand fra området skal håndteres med en naturlig og rekreativ udformning på terræn før det tilsluttes det offentlige centrale regnvandssystem.
Den maksimale befæstelsesgrad i delområdet, som denne lokalplan vedrører, er 0,55. Overskrides den maksimale befæstelsesgrad, skal regnvand forsinkes internt før tilslutning til det centrale regnvandssystem eller håndteres på egen grund. Lokalplanområdet kloakeres i henhold til gældende spildevandsplan og tilsluttes Horsens Vand A/S spildevandssystem.
Spildevandet ledes til Horsens Centralrenseanlæg.
Klimatilpasning
Risikoområdet St. Hansted Å og Nørrestrand ligger nedstrøms. Det er derfor fastlagt at regnvand skal forsinkes og ledes kontrolleret ud af området til recipient (Nørrestrand) op til en 100-årshændelse.
Der er planlagt for den overordnede regnvandsstruktur i området (Tillæg 42 – tillæg til Spildevandsplan 2012-2015), med et centralt regnvandssystem der håndterer hverdagsregn (Samn Forsyning) og ekstremregn (overordnet regnvandslaug).
Der er inden for området udpegninger af mindre områder der kan blive udsat for oversvømmelse (KP2021).
For delområder skal der udarbejdes en vandhåndteringsplan hvor der redegøres for hvordan området indrettes robust (T100), og hvordan en regnvandsløsning sikrer afvanding af bygninger og veje på overfladen (både hverdagsregn og skybrud) frem til det centrale regnvandssystem.
Regnvand fra overflader og befæstede arealer opsamles dels på grønne tage, dels i regnvandsbede og i åbne kanaler, hvorfra det dels nedsives og dels ledes videre gennem vandveje på terræn til laveste punkt i området. I situationer med ekstrem regn vil laveste punkt bliver oversvømmet og indgå som rekreativ værdi for daginstitutionen. Herfra ledes vandet videre i åbne kanaler til skel, hvor det kobles på det samlede centrale regnvandssystem omfattet af tillæg nr. 42 til Spildevandsplanen.
Ekspropriation
Kommunalbestyrelsen kan i medfør af Planlovens § 47, stk. 1 ekspropriere fast ejendom, der tilhører private eller private rettigheder over fast ejendom, når ekspropriationen vil være af væsentlig betydning for virkeliggørelsen af en lokalplan eller byplanvedtægt for varetagelsen af almene samfundsinteresser.
Ekspropriation efter Planloven">Planloven kan ske under opfyldelse af en række betingelser. Heraf kan følgende særligt fremhæves:
- Der skal foreligge en vedtaget og offentligt bekendtgjort lokalplan (eller byplanvedtægt) på det tidspunkt, hvor der træffes beslutning om ekspropriation.
- Lokalplanen skal indeholde præcise og detaljerede bestemmelser om det projekt, der ønskes gennemført.
- Ekspropriation kan kun ske inden for det område, som omfattes af lokalplanen.
- Nødvendige tilladelser og dispensationer til realisering af ekspropriationsformålet skal være meddelt på ekspropriationstidspunktet.
- Ekspropriation i planloven kan ske til offentlige formål. Ekspropriation til fordel for en privat aktør kan tillige ske, hvis ekspropriationen i øvrigt tjener almene samfundsinteresser. Der gælder i det tilfælde et skærpet nødvendighedskrav.
- Ekspropriationens formål må ikke kunne opnås ved mindre indgribende midler, for eksempel ved frivillig aftale med den berørte lodsejer. Endvidere må ekspropriationen ikke omfattet et større areal end nødvendigt.
- Der skal være et aktuelt behov for virkeliggørelse af de foranstaltninger, som lokalplanen giver de planmæssige rammer for.
- Ekspropriation skal være nødvendig og tidsmæssig aktuel, og indgrebet skal ud fra en konkret vurdering stå i et rimelig forhold til de almene samfundsinteresser, som forfølges med ekspropriationen.
Kommunalbestyrelsen skal ved ekspropriationens gennemførelse følge de processuelle regler for ekspropriation i vejlovens §§ 99-102. Dette indebærer bl.a.:
- At kommunen skal offentliggøre et tidspunkt for en åstedsforretning og indvarsle ejere m.fl. hertil med mindst 4 ugers varsel,
- At Ejere m.fl. inden for en frist på 4 uger efter åstedsforretningen kan komme med bemærkninger til den planlagte ekspropriation,
- At kommunalbestyrelsen som hovedregel først efter udløbet af 4-ugers fristen kan træffe beslutning om ekspropriation, - At ejere m.fl. kan klage til Planklagenævnet over lovligheden af ekspropriationsbeslutningen,
- At Kommunen har pligt til at sørge for, at erstatning fastsættes ved taksation, hvis ikke der kan opnås aftale om erstatning. Sagen skal i så fald indbringes til taksationsmyndigheden senest 8 uger efter ekspropriationsbeslutningen er meddelt.
TEKNISKE ANLÆG
Elforsyning
Lokalplanområdet forsynes med el efter gældende regler.
Lokalplanområdet er forsynet med kollektiv varmeforsyning.
Vandforsyning
Området vandforsynes fra Samn forsyning.
Jordbalance
Inden for lokalområdet skal der så vidt muligt etableres jordbalance. Det vil sige at overskydende jord, som følge af tiltag inden for lokalplanområdet, skal deponeres og anvendes inden for området.
Jordforurening
Lokalplanområdet er ikke kortlagt efter jordforureningsloven. Såfremt der under bygge- eller jordarbejdet på et areal, der ikke er kortlagt, konstateres en forurening af jorden, skal arbejdet standses og kommunen skal underrettes. Tilsvarende gælder på et kortlagt areal, såfremt den konstaterede forurening ikke er beskrevet i kortlægningen.