Kommuneplanen er en samlet plan for den fysiske udvikling i Horsens Kommune - både i byerne og i det åbne land. Kommuneplanen gælder som udgangspunkt i 12 år, men skal revideres hvert fjerde år.
Kommuneplanen indeholder rammer for udarbejdelsen af lokalplaner. En lokalplan skal være i overensstemmelse med kommuneplanen. Hvis der er uoverensstemmelse, kan lokalplanen kun gennemføres efter byrådets vedtagelse af et tillæg til kommuneplanen.
Der sker med Lokalplantillægget ikke ændringer, som ikke er i overensstemmelse med Horsens Kommuneplans Hovedstruktur og Retningslinjer.
Planlægningen for en daginstitution ved Nørrestrand er ikke i overensstemmelse med rammebestemmelser i Horsens Kommuneplan 2021. For at bringe planlægningen i overensstemmelse med Horsens Kommuneplan 2021 er der udarbejdet et tillæg nr. 2021-1.
Kommuneplantillægget udlægger et nyt rammeområde 17OF03 til offentlige formål. Rammeområdet udgår af eksisterende ramme til boligformål 17BO04, som reduceres tilsvarende. Rammebestemmelserne ændres ikke.
Tillægget kan læses her: Tillæg nr. 1 til Kommuneplan 2021
Kortet viser de nuværende kommuneplanrammer
Kortet viser de nuværende kommuneplanrammer
Kortet viser de fremtidige kommuneplanrammer
Kortet viser de fremtidige kommuneplanrammer
Forhold til Kommuneplan 2021
Hovedstruktur
Som kommunens hovedby skal Horsens fortsat udvikles som kommunens center for bosætning, detailhandel, erhverv, kulturtilbud og offentlig og privat service. Byudviklingen ses i et langsigtet perspektiv frem mod 2050 med fokus på kvalitet og robuste og langtidsholdbare løsninger.
Ændring af kommuneplanens rammer fra boliger til offentlige formål er i overensstemmelse med kommuneplanen rammer.
Retningslinjer
Rammeområderne 17BO04 og 17BO05 er omfattet af følgende retningslinjer (forslag til Kommuneplan 2021-2033):
3.6 Større geologisk rammeområde:
Begge rammeområder er omfattet af udpegningen "Det midtjyske søhøjland". Rammeområdets landskabsformationer dokumenterer Søhøjlandets opståen. Herudover kan mange geologiske hændelser fra tidligere istider spores.
Inden for rammeområdet findes flere områder med specifik geologisk bevaringsværdi, derfor er det vigtigt at bevare de geologiske landskabsformer, men også at deres indbyrdes overgange og sammenhæng fremtræder klart i landskabet, så det ikke sløres.
Retningslinjen fastsætter, at landskabshensynet skal tillægges stor vægt. Byggeri og anlæg skal derfor placeres og udformes under hensyntagen til landskabets geologiske kvaliteter. Der bør stilles særlige krav om byggeriets udformning og placering i landskabet.
Bestemmelsen og bebyggelse i op til 4 etager i rammeområde 17BO04 ændres ikke. Tillægget foreslår en lavere bygningshøjde i rammeområde 17OF03 til maks. 2 etager. Dermed kan en realisering af den første del af helhedsplanen for Nørrestrand få en fornuftig skalamæssig afslutning oplevet fra både det storbakkede landskab mod nord, fra ankomsten af Højbovej fra nordøst og fra det fredede område omkring Nørrestrand.
Den vestlige del af rammeområde 17BO05 er omfattet af et kulturarvsareal. Da denne del af rammeområdet er under bebyggelse, er udlægget ikke relevant for den aktuelle lokalplanlægning.
4.5 Fortidsminder og kulturarvsarealer
Den vestlige del af rammeområde 17BO05 er omfattet af et kulturarvsareal. Da denne del af rammeområdet dels ligger uden for planområdet og dels er under bebyggelse, er udlægget ikke relevant for den aktuelle lokalplanlægning. Der tidligere gjort fund i området, hvorfor en prøvegravning er anbefalet.
8.1: Klimatilpasning
Et mindre område er udpeget som et arealer, der kan blive udsat for oversvømmelse. Det er derfor nødvendigt, at der tages hensyn til disse udpegninger ift. hvor byggeri placeres. Retningslinjer for klimatilpasning er blevet skærpet i forslag til Kommuneplan 2021-2033. Det er derfor væsentligt at forholde sig til disse i lokalplanlægningen.
Ændret anvendelse fra boligformål til offentlige formål ændrer ikke på retningslinjerne for klimatilpasning. Overfladevand håndteres i begge rammeområder ved opsamling og nedsivning. Vandet ledes i render, som er åbne på terræn til centralt regnvandssystem.
Overfladevand håndteres i begge rammeområder ved nedsivning eller afledning i åbne render på terræn til centralt regnvandssystem. Lokalplanen er i overensstemmelse med retningslinjen.
8.3 Støjbelastede arealer:
Den nordlige del af rammeområde 17BO04 er omfattet af udpegning til støjbelastet areal (Gl. Århusvej). Indenfor de støjbelastede arealer kan der ikke udlægges områder til støjfølsom anvendelse før det er dokumenteret, at det samlede støjniveau er acceptabelt. Der skal redegøres for, hvordan der kan opnås et acceptabelt støjniveau i lokalplanområdet.
Støjberegninger er udført, og foranstaltninger til reduktion af støj på opholdsarealer og facader er indarbejdet i lokalplanens bestemmelser og kortbilag. En redegørelsen kan læses i afsnittet Øvrig planlægning - Trafikplanlægning og Støjforhold.