Miljøscreening

Horsens Kommune har i henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) gennemført en screening for, om planens påvirkning af miljøet har en karakter og et omfang, der kræver en miljøvurdering.

Planen er screenet i forhold til den biologiske mangfoldighed, befolkning, menneskers sundhed, fauna, flora, jordbund, vand, luft, klimatiske faktorer, materielle goder, landskab, kulturarv, herunder kirker og arkitektonisk og arkæologisk arv.

Forvaltningsmæssig afgørelse:

Hvilke hovedhensyn har Horsens Kommune lagt til grund for afgørelsen

Som hovedhensyn for afgørelsen har Horsens Kommune vurderet planens mulige påvirkning ud fra parametrene:

  • Kommuneplan 2021-2033, Retningslinjer
  • Udledning til vandmiljøer
  • Trafik
  • Nedbør og klima
  • Skovbyggelinje

Faglig begrundelse i forhold til hovedhensyn

Kommuneplan 2021-2033, Retningslinjer

Området er omfattet af følgende retningslinjer, som ikke vurderes at udløse miljøvurdering:

1.8. DETAILHANDEL

Projektet indeholder et genbrugsbyggemarked samt genbrugsbutikker, der betegnes som detailhandel.

Der åbnes med en ny retningslinje i Kommuneplan 2021-2033 mulighed for etablering af detailhandel efter planlovens §5o, dvs. en sekundær funktion til den primære funktion (genbrugsplads). 

Bruttoetagearealet for butikker i tilknytning til den primære funktion Horsens Genbrugsplads må højst være 1.000 m2. Det samlede bruttoetageareal for butikker i tilknytning til den primære funktion Horsens Genbrugsplads må højst være 2.000 m2.

Lokalplanens indhold vurderes at være i overensstemmelse med retningslinjen for detailhandel.

6.2. AFFALDSBEHANDLING

Arealet ligger på Horsens Genbrugsplads, der er udpeget som sådan i retningslinjen.

Det vurderes, at området stadig vil være at betegne som en genbrugsplads efter lokalplanlægningen.

8.1.KLIMATILPASNING

Gennem fysisk planlægning skal Horsens Midtby på sigt beskyttes mod oversvømmelse fra Horsens Fjord op til kote 2,6 meter DVR 90 svarende til en 100 års stormflodshændelse i 2110.

Lokalplanen fastsætter en minimums gulvkote i lokalplanen, og redegør for fremtidig beskyttelse ved etablering af Ringvej Syd. 

8.2. RISIKOOMRÅDER OG KENDTE OVERSVØMMELSER

Skader som følge af oversvømmelse skal forebygges og mindskes, ved klimatilpasning i byområder og i det åbne land. Klimatilpasning skal tænkes sammen med andre anlægsprojekter og have flere funktioner.

Planen indeholder en vandhåndteringsplan og bestemmelser, der varetager klimahensyn inden for området.

8.3. STØJBELASTEDE AREALER

Hele arealet ligger i støjbelastet område ift. havnen. Indenfor de støjbelastede arealer kan der ikke udlægges områder til støjfølsom anvendelse (som f.eks. boliger), før det er dokumenteret, at det samlede støjniveau er acceptabelt.

De faciliteter, der påtænkes indeholdt i Stablen, vurderes ikke at være støjfølsomme.

Udledning til vandmiljøet (søer og vandløb)

Lokalplanområdet er omfattet af Horsens Kommunes gældende Spildevandsplan 2012 – 2015. Området er separatkloakeret.

Spildevand ledes til rensning på Horsens Centralrenseanlæg. Regnvand udledes i dag uforsinket til Dagnæs Bæk.

Medfører lokalplanen merbefæstelse af arealet i forhold til det der er befæstet i dag, kan det betyde at regnvandsledningen overbelastes ved nedbørshændelser så der er risiko for at den aflaster terræn. Begrænses befæstelsesgraden kan dette afhjælpes.

Lokalplanområdet er omfattet af kloakopland A09 og A10. For A09 gælder en maksimal befæstelsesgrad på 0,7 og for A10 gælder en maksimal befæstelsesgrad på 0,8.

Spildevandsplanen er efterfølgende tilrettet, således at lokalplanområdet udelukkende er omfattet af det separatkloakerede kloakopland A10. Der fastsættes en maksimalbefæstelsesgrad på 0,8, i lokalplanens bestemmelser.

Trafik

Lokalplanområdet er ensrettet med tilslutning til Endelavevej med en ind- og en ud-adgang. Vigepligtsregulerede kryds til Endelavevej anses for at være en acceptabel krydsudformning til området.

Der skal sikres de fornødne oversigtsforhold jf. vejdirektoratets anbefalinger.

En separering af biler og lette trafikanter på området er essentiel og det vurderes at planlægningen ikke udløser en miljøvurdering.

Nedbør, i forhold til klima, samt oversvømmelsesrisiko

Lokalplanen ligger indenfor udpeget Risikoområde 3 mht. oversvømmelse fra stormflod og ekstremregn. Risiko for oversvømmelse med vandstande op til 20-25 cm på terræn i forbindelse med kraftig nedbør. Laveste terræn indenfor lokalplanen ligger omkring kote 2,2 m DVR90. Med henblik at undgå risiko for indtrængende vand i forbindelse med nedbør skal gulvkote være i minimum kote 2,45 m DVR90.

Risiko for oversvømmelse i forbindelse med stormflod højere end kote 2,20 svarende til lidt sjældnere end en 100 års hændelse i år 2050. Med etablering af Ringvej syd bliver lokalplanens område beskyttet op til kote 2,60 meter.

Skovbyggelinjer

Hele lokalplansområdet er omfattet af en skovbyggelinje fra den syd for liggende kommunalt ejet skov.

Realiseringen af lokalplanen med byggeri forudsætter derfor enten at miljøstyrelsen reducerer / ophæver skovbyggelinjen eller at kommunen til byggeriet giver dispensation fra naturbeskyttelseslovens §17, stk. 1.

Det vurderes at kommunen selv kan dispensere fra skovbyggelinjen.

Afgørelse

Horsens Kommune har vurderet, at lokalplanen ikke er omfattet af krav om miljøvurdering, idet den ikke antages at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. Afgørelsen heraf er truffet med hjemmel i miljøvurderingslovens § 10.