Planforslaget er omfattet af lov om miljøvurdering. Loven medfører, at der skal foretages miljøvurdering af planer og programmer, hvis gennemførelse kan få væsentlig indvirkning på miljøet.
Horsens Kommune har foretaget en screening af områderne efter kriterierne i loven og vurderet, at planforslaget/planforslagene ikke vil påvirke miljøet væsentligt, hvorfor det ikke er nødvendigt at foretage en miljøvurdering af lokalplanen. Vurderingen af, at planforslaget ikke er omfattet af lovens krav om, at der skal foretages en miljøvurdering er en endelig afgørelse, der kan påklages til Planklagenævnet.
Afgørelse og begrundelse
Horsens Kommune har vurderet, at lokalplanen ikke er omfattet af krav om miljøvurdering, idet den ikke kan antages at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. Afgørelsen heraf er truffet med hjemmel i lovens § 10.
Planen er screenet i forhold til den biologiske mangfoldighed, befolkning, menneskers sundhed, fauna, jordbund, vand, luft, klimatiske faktorer, materielle goder, landskab, kulturarv, herunder kirker arkitektoniske og arkæologisk arv.
1. Som hovedhensyn for afgørelsen har Horsens Kommune vurderet planens mulige påvirkning ud fra parametrene:
- Støjbelastede arealer, trafikstøj, -vibrationer, -belastning og sikkerhed
- Landbrugsområde
- Udledning til vandmiljøet
- Visuel påvirkning
2. faglig begrundelse i forhold til hovedhensyn
Støjbelastede arealer, trafikstøj, -vibrationer, -belastning og sikkerhed
Lokalplanområdet forventes ikke at påvirke udover vejledende grænseværdier. Der bør dog være en opmærksomhed i byggeprocessen på de støj og vibrationer, der vil forekomme og som vil påvirke omgivelserne. Den sydlige del af lokalplanområdet er i Kommuneplan 2017 kortlagt som støjbelastet areal. Støjbelastede områder må ikke udlægges til støjfølsom anvendelse før det er dokumenteret, at det samlede støjniveau er acceptabelt. Under udarbejdelse af lokalplan for området udarbejdes støjrapport som sandsynliggør at Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for trafikstøj kan overholdes.
Det forventes ikke at byggeriet genererer så meget trafik, at det eksisterende vejnet ikke kan håndtere det.
Det skal sikres, at der kan opnås de fornødne oversigtsforhold på stedet – både ved udkørsel fra p-pladser, men også når man fra Tværgade skal køre ud på Silkeborgvej. Det kan betyde, at byggeriet ikke kan placeres som forslået på skitserne. Derudover skal det sikres, at der ikke sker bakning med lastbiler på arealerne/vejene, med mindre dette sker på en vendeplads. Affaldshåndteringen skal ske således, at det ikke er til gene/fare for bilister og lette trafikanter på gaderne samt ind og udkørsel til p-arealerne. De bløde trafikanter bør sikres på stedet, så der bør etableres fortov på Tværgade ned til p-pladserne såfremt dette ikke allerede er på stedet.
Der er udlagt en vejbyggelinje langs Silkeborgvej, denne kan der godt dispenseres fra i et vist opfang. Dog kan byggeriet, etape 1 formentligt ikke bygges helt ud til skel, som angivet i tegningsmaterialet. Derudover skal det sikres at der kan opnås de fornødne oversigtsforhold på stedet – både ved udkørsel fra p-pladser men også når du holder på Bækvej og Tværgade og skal ud på Silkeborgvej.
Landbrugsområde
Området ligger i eksisterende byzone og dermed udenfor områder til store husdyrbrug eller særligt værdifulde landbrugsområder. Dermed er der ingen konflikt med disse.
Det nærmeste større husdyrbrug er Langgade 21, som ligger ca. 440 meter væk. Geneafstanden for lugt i forhold til byzone er beregnet til ca. 280 meter, hvilket betyder at husdyrbruget ikke påvirker området md lugt.
Der er ca. 930 meter til det nærmeste husdyrbrug med en miljøgodkendelse, som er Bækvej 65. Der er beregnet en skønnet lugtgeneafstand på ca. 1.300 meter. Da den beregnede lugtgeneafstand er længere end afstanden til husdyrbruget, kan der opstå generende lugt i området, og vedtagelse af lokalplanen vil ikke være i overensstemmelse med planlovens § 15b.
I forbindelse med lokalplanudarbejdelsen har bygherre fået udarbejdet en lugtgenerapport, som konkluderer, at såfremt landbruget, beliggende Bækvej 65, har drift og aktiviteter, som er beskrevet i miljøgodkendelsen, viser lugtgeneberegningerne, at der ikke vil forekomme uacceptable lugtgener i lokalplanområdet. Der sikres en minimum afstand til husdyrbruget, Bækvej 65 gennem bestemmelse(r) i lokalplanen.
Boligerne må ikke placeres nordligere end 48 meter fra skellet mellem matr.nr. 12 k Lund by, Tamdrup og Silkeborgvej (svarende til lokalplanafgrænsningen mod Silkeborgvej).
Udledning til vandmiljøet
Området er separatkloakeret. Overskrides den maksimale befæstelsesgrad, der er fastsat i spildevandsplanen, risikeres det at regnvandssystemet overbelastes med oversvømmelser på terræn til følge.
Lokalplanområdet er omfattet af Horsens Kommunes gældende spildevandsplan.
Lokalplanområdet er omfattet af kloakopland A629. Oplandet er separatkloakeret og den maksimale befæstelsesgrad er 0,35. For matr.nr. 12k Lund By, Tamdrup hvor lokalplanområdet ligger må der maksimalt afledes 16,4 l regnvand/s til offentlig regnvandsledning.
Overskrides den maksimale befæstelsesgrad skal regnvand forsinkes på egen grund således at det maksimale afløbstal på 16,4 l/s overholdes.
Alternativt kan regnvand nedsives på egen grund, hvis jordbundsforholdene er egnede. Tagvand fra tage lavet af tagpap må ikke nedsives i faskine.
Tagvand fra tage lavet af bly, zink eller kobber må ikke nedsives.
Visuel påvirkning
Byggeprojektet / lokalplanen er forsøgt indpasset, så der skabes harmoni i forhold til den eksisterende bebyggelse i nærområdet. Det har været vigtigt at især højde og tagform harmonerer med eksisterende bebyggelse. De aktuelle ejendomme er ikke udpegede med kulturhistoriske bevaringsværdier. Naboejendommen både øst og vest for lokalplanområdet er derimod udpegede. Der redegøres for en vis tilpasning af projektet under afsnittet Arkitekturpolitik i Horsens.