Kommuneplanen er en samlet plan for den fysiske udvikling i Horsens Kommune - både i byerne og i det åbne land. Kommuneplanen gælder som udgangspunkt i 12 år, men skal revideres hvert fjerde år.
Kommuneplanen indeholder:
- En hovedstruktur, der fastlægger de overordnede mål for udviklingen og arealanvendelsen i kommunen,
- Retningslinjer for arealanvendelsen, og
- Rammer for lokalplanlægningen
En lokalplan skal være i overensstemmelse med kommuneplanen. Hvis der er uoverensstemmelse, kan lokalplanen kun gennemføres, hvis byrådets vedtager et tillæg til kommuneplanen, der muliggør lokalplanens indhold.
Lokalplanens indhold er i overensstemmelse med kommuneplanens hovedstruktur, retningslinjer og rammebestemmelser:
Hovedstruktur
Nærværende lokalplan er i overensstemmelse med kommuneplanens hovedstruktur, da lokalplanen og bebyggelsen følger den bystruktur der er fastlagt med hovedstrukturen. Foruden dette, berører lokalplanen forskellige retningslinjer og rammer.
Retningslinjer
1.7 Byudvikling og Kystnærhedszone
Området er beliggende inden for den bynære del af kystnærhedszonen.
”Udvikling i kystnærhedszonen skal ske på baggrund af helhedsplanlægning, der sikrer afvejningen mellem beskyttelse og benyttelse af de værdifulde kystlandskaber og identificerer de dele af kystnærhedszonen, der kan rumme en bymæssig og rekreativ udvikling.”
Lokalplanområdet ligger inden for eksisterende byzone ca. 2-2,5km fra nærmeste kyst. Det foreslåede byggeri tilpasses i skala til de omkringliggende boligenklaver samt ligger i overvejende grad bag ved eksisterende både bystruktur og skov i forhold til kysten. Derfor er lokalplanen i overensstemmelse med kommuneplanens retningslinje.
3.5 Landskab
Området ligger inden for landskabsområdet ”Horsens bylandskab”, på kanten ud mod ”Boller Skovlandskab”. men det er hverken en del af hverken et større sammenhængende el. bevaringsværdigt landskab.
”De blå og grønne strukturer, der tilsammen udgør landskaberne, udgør vores fælles arv – både for nutidens og fremtidens generationer. Derfor skal vi værne om og passe på de blå og grønne strukturer, herunder landskaberne.”
Lokalplanområdet ligger i et landskab udpeget som Horsens Bylandskab og er placeret ud mod Boller Skovlandskab. Derfor bør der tages forbehold for Landskabsplanens anbefalinger til afgrænsningen mellem by og det åbne land for Horsens Bylandskab. Lokalplanen arbejder med at tilpasse ny bebyggelse til de omkringliggende bygningsmasser og sikre kig ud til landskabet. Derved er lokalplanen i overensstemmelse med kommuneplanens retningslinje.
4.1 Kulturhistorie
På hver sin matrikel i området ligger der i alt to bygninger, der i retningslinjen er udpeget til kulturhistorisk bevaringsværdi. Begge bygningerne er levn fra det tidligere Tyrstedgård og har fået hhv. bevaringsværdierne 5 og 6.
”Kendskabet til kulturlandskabet, kulturhistorien og bevaringsværdige bygninger øger forståelsen for og ejerskabet til vores fælles kulturhistorie. Overalt i landskabet findes historiske spor, der fortæller om samfundsudviklingen og om, hvordan mennesket har påvirket omgivelserne igennem årtusinder. Og samfundsudviklingen føjer hele tiden nye lag til kulturhistorien.
4.1.1. De kulturhistoriske spor skal bevares og beskyttes gennem formidling, pleje og planlægning.
4.1.2. Inden for de udpegede områder skal der tages særligt hensyn til de kulturhistoriske interesser i forbindelse med byggeri, terrænreguleringer, beplantning, etablering af tekniske anlæg mv.”
Den tidligere lokalplan for området, Lokalplan 173 - Boligområde mellem Tyrsted og Boller Skov, ønskede at bevare de fleste af bygningerne i Tyrstedgård-komplekset, og gav mulighed for, at de kunne omdannes til boliger, lettere erhverv eller børneinstitution. Efterfølgende planlægning har muliggjort nedrivning af bygninger ellers udpeget i Lokalplan 173 som bevaringsværdige, med det resultat, at der kun står stuehuset tilbage af Tyrstedgård. Altså fremstår miljøet, og historien omkring Tyrstedgård og de bevaringsværdige bygninger herfra, som en uklar fortælling.
Nærværende lokalplan er ikke i konflikt med kommuneplanens retningslinje. Lokalplanen arbejder med at bevare eksisterende terræn og beplantning, samt at ny bebyggelse gives karakter igennem detaljering af facader.
4.4 Fredede og Bevaringsværdige bygninger
Der ligger to bygninger, registreret med hhv. en bevaringsværdi på 5 og 6, i området. Den ene er det gamle, fritliggende stuehus opført omkring år 1870. Stuehuset står næsten som oprindeligt opført og har derfor fået en bevaringsværdi på 5. Den anden bygning er opført til produktion i 1940. Den fremstår uden særlige stilmæssige karakterer og er vurderet til en bevaringsværdi 6.
”Der skal gennem planlægning gøres en indsats for at sikre bevaringsværdierne i kommunens bygningsmasse. For at understøtte dette, skal der gennemføres en opdateret og udvidet SAVE-registrering, så hele kommunen omfattes af registreringen.
4.4.1. Bygninger med bevaringsværdi fra 1 til og med 4 i SAVE-registreringen er udpeget som bevaringsværdige bygninger.
En bygning, der er udpeget som bevaringsværdige i kommuneplanen, må i henhold til loven ikke nedrives, før nedrivningsanmeldelsen har været offentlig bekendtgjort og byrådet har meddelt ejeren, om der efter Planlovens § 14 vil blive nedlagt forbud mod nedrivning.”
Realisering af lokalplanen forudsætter nedrivning af de eksisterende bygninger inden for lokalplanområdet. De to registrerede bygninger, med bevaringsværdiger på hhv. 5 og 6, er derfor ikke udpeget som bevaringsværdige bygninger jf. Kommuneplanen.
Nedrivningen er derfor ikke i strid med kommuneplanens retningslinje for fredede og bevaringsværdige bygninger. Bygherre har i forbindelse med nedrivningen pligt til at undersøge, om der kan være ynglende eller overvintrende flagermus i bygninger inden nedrivningen finder sted. Hvis der gøres fund af flagermus, skal Naturstyrelsen kontaktes for hjælp og vejledning for udslusning.
Såfremt en udslusning bliver nødvendig, vil dette kun kunne ske i sensommeren, 15. august til 15. september, eller i det sene forår 1.-15. maj.
Horsens Museum har ingen bemærkninger til nedrivningen, men vil gerne have mulighed for at foto-dokumentere bygningerne inden nedrivning.
8.1 Klimatilpasning
En del af området er registreret som et område, der kan blive udsat for oversvømmelse fra nedbør, samt der løber en strømningslinje igennem området.
”Ved ekstreme regnhændelser vil en del af regnen sive ned i jorden eller løbe til kloakker. Når kapaciteten i kloakkerne er opbrugt og jorden er vandmættet, vil resten af vandet strømme på terræn (oven på jorden) og samles i lavninger. Oversvømmelseskortet for nedbør viser de forventede oversvømmelser fra nedbør ved en 100 års regn hændelse i 2110
8.1.2 I forbindelse med lokalplanlægning af eksisterende og nye byområder skal bygherre redegøre for grundvandsforhold samt håndtering af hverdagsregn og ekstrem regn ved udarbejdelse af en vandhåndteringsplan. Regnvand skal håndteres uden at gøre skade på bygninger og infrastrukturanlæg i lokalplanen og i op- og nedstrøms liggende områder.”
Lokalplanområdet er i mindre grad belastet af risiko for oversvømmelse fra nedbør ved en 100 års hændelse. Jf. Kommuneplanen, retningslinje 8.1.2, skal bygherre til projektet udarbejde en vandhåndteringsplan for både hverdagsregn og ekstreme hændelser.
Bygherre har fremsendt en vandhåndteringsplan for lokalplan området. Denne viser, i samspil med illustrationsplanen, at grønne områder mellem områdets dobbelthuse kan bruges til let håndtering af regnvand på terræn, se Vandhåndteringsplan">'Kortbilag 6 - Vandhåndteringsplan'. Derfor er lokalplanen i overensstemmelse med kommuneplanens retningslinje.
Rammer
Lokalplanområdet er omfattet af kommuneplanrammen, 16BO04. Derudover grænser området på nordlig og østlig side op til en rekreativ kommuneplanramme, 16RE06.
Lokalplanområdet forbliver et samlet delområde.
- Boligramme, 16BO07
Rammen fastsætter områdets anvendelse til boligformål, med mulighed for åben-lav bebyggelse, tæt-lav og etage bebyggelser, samt nærrekreative arealer og kollektive anlæg til områdets forsyning.
Bebyggelsesprocenten variere alt efter typologien området anvendes til:
- Åben-lav = 30%
- Tæt-lav = 40%
- Etage helårs beboelse = 45%
Der planlægges for etage helårsbeboelse med 6 dobbelthuse i to etager. Derudover skal området anvendes til mindre, fælles parkeringsarealer, regnvandshåndtering og grønne friarealer i mellem områdets dobbelthuse.
Lokalplanforslaget er i overensstemmelse med kommuneplanramme 16BO07.
Kort over lokalplanens forhold til retningslinjen 1.7 Byudvikling og Kystnærhedszonen.
Kort over lokalplanens forhold til retningslinjen 3.5 Landskab.
Kort over lokalplanens forhold til retningslinjen 4.1 Kulturhistorie.
Kort over lokalplanens forhold til retningslinjen 4.4 Fredede og Bevaringsværdige Bygninger.
Kort over lokalplanens forhold til retningslinjen 8.1 Klimatilpasning.
Kort over Kommuneplanens rammer inden for lokalplanområdet.