Tilladelser fra andre myndigheder

Skovbyggelinje 

Omkring den nyplantede skov ved Rugballevej, nord for banen, er der en 300 meter skovbyggelinje. Realiseringen af lokalplanen kræver ikke, at Naturstyrelsen ophæver eller reducerer skovbyggelinjen inden for lokalplanens område, da skovbyggelinjen ikke berør lokalplan afgrænsningen.

Kommuneplanramme 14RE10 og 30RE07 som lokalplanområdet støder op til mod øst, er i kommuneplanen udlagt til - Skovrejsning, ønsket. Området er ikke beplantet med skov, og der er derfor ikke skovbyggelinje som skal ophæves.  

Jord- og stendiger

Lokalplanområdet indeholder et beskyttet sten- og jorddige på matrikelgrænsen imellem matrikel 31d og 36f, samt 6a og 36e. Ejerlav Hatting By, Hatting. 

Diget er beskyttet efter Museumslovens § 29, og diget berøres ikke af lokalplanens aktiviteter.

Ved vedtagelsen af nærværende lokalplan overgår diget fra landzone til byzone, og diget vil herved ikke længere være omfattet af Museumslovens beskyttelse. Digets beskyttelse er derfor varetaget af lokalplanen. Efter lokalplanens vedtagelse vil alle tilstandsændringer af diget således kræve, at kommunalbestyrelsen giver en dispensation fra lokalplanen. Se derudover lokalplanens bestemmelser for ubebyggede arealer. 

Trafikregulering

Der skal jf. vejlovgivningen (Lov om offentlige veje (Vejloven) kapitel 6, henholdsvis Lov om private fællesveje Kapitel 8,§27) udarbejdes et projekt for de nævnte veje og stier som skal godkendes hos Horsens Kommune, Teknik og miljø med samtykke fra Politiet jf. færdselsloven §100.

 

Museumsloven

Horsens Museum skal kontaktes inden anlægsarbejdet påbegyndes, for at give museet mulighed for at foretage arkæologiske prøvegravninger til vurdering af om der er skjulte fortidsminder, som skal udgraves. Der skal derfor afsættes tid til, at museet kan nå at foretage disse undersøgelser, inden jordarbejde påbegyndes. I henhold til Museumslovens § 27, stk. 2 og 3 Skal anlæg og byggeri standses, hvis der under jordarbejde findes grave, gravpladser, bopladser, ruiner eller andre jordfaste fortidsminder, og Horsens Museum skal underrettes om fundet. 

Der kendes ikke på forhånd til fortidsminder på arealet. Området ligger dog landskabsmæssigt på et sted, som har været meget velegnet for alle typer aktiviteter i forhistorisk tid.

Horsens Museums vurdering er, at der ved anlægsarbejde indenfor lokalplanområdet er risiko for at påtræffe jordfaste fortidsminder og må derfor anbefale, at der forud for anlægsarbejder foretages arkæologiske forundersøgelser efter museumslovens paragraf 25-27 for at afklare, om der skulle befinde sig skjulte fortidsminder på stedet.

Servitutter

Ejere og bygherrer må selv sikre sig overblik over tinglyste servitutter, der har betydning for bygge- og anlægsarbejder. Man skal være opmærksom på, at ikke alle rør, kabler eller ledninger er tinglyst. Derfor bør relevante forsyningsselskaber høres, inden jordarbejder påbegyndes. Det kan fx dreje sig om elkabler, telefon-, tele- og tv-kabler, vandledninger, fjernvarmeledninger, gasledninger og spildevandsledninger. Kommunen kan være behjælpelig med at oplyse, hvilke forsyningsselskaber, der dækker det pågældende område.

Landbrugspligt 

Der er landbrugspligt på matrikel 31d, 6a og 1m, alle Hatting by, Hatting, og dele af matrikel 31d og hele matrikel 6a og 1m er indeholdt i lokalplanens afgrænsning. 

Lokalplanens gennemførelse forudsætter at landbrugspligten ophæves på de nævnte ejendomme, jf. Lov om landbrugsejendomme. Landbrugspligten ophæves på erklæring fra landinspektøren ved udstykning efter lokalplanens vedtagelse.

Tilladelser og godkendelser af husdyrbrug

De nærmeste landbrugsejendomme er placeret mere end 500 meter fra lokalplanområdet.

Lokalplanen vil derfor ikke have konsekvens for de 3 eksisterende husdyrbrug.

Husdyrbrug kan generelt blive begrænset i deres udviklingsmuligheder, når der udpeges nye boligområder, idet der i husdyrbrugloven er et beskyttelsesniveau for lugt som skal overholdes ved ændringer/udvidelser. Idet lokalplanområdet allerede er udlagt som fremtidigt byzoneområde til boliger i kommuneplanen, vil lokalplanen med de nye boliger ikke begrænse husdyrbrugene yderligere, og påvirker dermed ikke husdyrbrugenes udviklingsmuligheder.

Kommunen må ikke lokalplanlægge for nye boliger i områder, som kan være belastet med lugt fra husdyrbrug jf. §15 b i planloven. Det er derfor undersøgt om der er husdyrbrug som, med deres nuværende produktion, vil kunne give anledning til generende lugt i det nye boligområde.

Der for de 3 ejendomme vurderet på lugtafgivelsen og på den baggrund er der konkluderet at ingen af husdyrbrugene, der ligger i nærheden af området, vil give anledning til lugt der klassificeres som generende i forhold til boliger i byzone. Dermed er ingen af husdyrbrugene til hinder for at der kan lokalplanlægges boliger i området.