Planforslaget er omfattet af lov om miljøvurdering. Loven medfører, at der skal foretages miljøvurdering af planer og programmer, hvis gennemførelse kan få væsentlig indvirkning på miljøet.
Horsens Kommune har foretaget en screening af områderne efter kriterierne i loven og vurderet, at planforslaget ikke vil påvirke miljøet væsentligt, hvorfor det ikke er nødvendigt at foretage en miljøvurdering af lokalplanen. Vurderingen af, at planforslaget ikke er omfattet af lovens krav om, at der skal foretages en miljøvurdering er en endelig afgørelse, der kan påklages til Planklagenævnet.
Afgørelse og begrundelse
Administrationens afgørelse.
Som hovedhensyn for afgørelsen har Horsens Kommunen vurderet planens mulige påvirkninger ud fra parametrene:
- Trafik /Trafik sikkerhed.
- Grundvand
- Spildevand
- Forurenet jord
- Jord og stendige.
Fagligbegrundelse i forhold til hovedhensyn.
Trafik /Trafik sikkerhed.
I forbindelse med udstykningen skal Østerhåbsvej fra Hatting til Østerhåb tilpasses de fremtidige forhold tilsvarende den tilpasning, der er sket mod øst. Langs lokalplanområdet skal der på Østerhåbsvej være enkeltrettede stier i begge sider af vejen. Af hensyn til særligt cyklister bør de to sidevejstilslutninger på Østerhåbsvej til lokalplanområdet etableres som forsatte t-kryds med en indbydes afstand på mindst 30-40 m – tilsvarende udformningen på Præstemarskvej. Oversigtsforholdene ved udkørsler vurderes som tilstrækkelige. På Præstemarksvej bør der indarbejdes hastighedsdæmpende foranstaltninger på strækningen. Hævede flader ved sidevejstilslutningerne kan være en løsning.
Grundvand
Lokalplanområdet ligger indenfor område med særlige drikkevandsinteresser og indenfor indvindingsoplandet til Rugballegårdværket. Området er udlagt til boligområde i forbindelse med Tillæg 7 til Kommuneplan 2013 – Tematillæg for Byvækst og Fritidsformål, i 2015. I den forbindelse er der udarbejdet en grundvandsredegørelse for området. Af grundvandsredegørelsen fremgår det, at til trods for at grundvandsressourcen under det udlagte område vurderes som mindre sårbart, er det Horsens Kommunes vurdering, at byudviklingen skal foregå så hensynsfuldt som muligt i forhold til den meget vigtige grundvandsressource som området rummer. Horsens Kommune vil i sin planlægning derfor udvise forsigtighed og finder, at placering af et nyt boligområde kun vil kunne lade sig gøre, såfremt der tages hensyn til beskyttelsen af grundvandet i forbindelse med indretning og detailplanlægning af området.
Der i lokalplanen indarbejdet bestemmelser til sikring af områdets grundvandsinteresser i forhold til håndtering af husspildevand, tagvand, overfladevand fra veje- og parkeringspladser.
Spildevand
Området skal separatkloakeres. Spildevand tilsluttes Horsens Vand A/S spildevandssystem og ledes til rensning på Horsens Centralrenseanlæg. Regnvand skal håndteres ved rensning og forsinkelse i regnvandsbassiner anlagt indenfor lokalplanområdet og efterfølgende udledning til recipient.
Forurenet jord
Indenfor matr. nr. 6a Hatting By, Hatting er det konstateret, at grunden måske er forurenet. Vejle Amt har den 26 april 2006 kortlagt grunden som forurenet på vidensniveau 1 (V1). Kortlægningen efter jordforureningsloven medfører følgende begrænsninger og pligter: der skal søges om tilladelse ved Horsens Kommune, hvis arealanvendelsen ønskes ændret til bolig, børneinstitution, offentlig legeplads, rekreativt område, alment tilgængeligt område, kolonihave eller sommerhusgrund. Der skal søges om tilladelse ved Horsens Kommune før der bygges, graves eller foretages andet anlægsarbejde. I særlige situationer gælder der andre regler, som der kan fås oplysninger om hos Horsens Kommune. I forbindelse med håndtering af samt bortskaffelse af overskudsjord skal der udtages og analyseres jordprøver, jf. jordflytningsbekendtgørelsen. Bortskaffelse af jord fra kortlagte arealer skal anmeldes til Horsens Kommune jf. kommunens jordflytningsregulativ.
Indenfor matr. nr. 6a Hatting By, Hatting er det konstateret, at grunden måske er forurenet. Region Midtjylland har den 17-01-2013 kortlagt grunden som forurenet på vidensniveau 2 (V2). Kortlægningen efter jordforureningsloven medfører følgende begrænsninger og pligter: Der skal søges om tilladelse ved Horsens Kommune, hvis arealanvendelsen ønskes ændret til bolig, børneinstitution, offentlig legeplads, rekreativt område, alment tilgængeligt område, kolonihave eller sommerhusgrund. Der skal søges om tilladelse ved Horsens Kommune før der bygges, graves eller foretages andet anlægsarbejde. I særlige situationer gælder der andre regler, som der kan fås oplysninger om hos Horsens Kommune. I forbindelse med håndtering af samt bortskaffelse af overskudsjord skal der udtages og analyseres jordprøver, jf. jordflytningsbekendtgørelsen. Bortskaffelse af jord fra kortlagte arealer skal anmeldes til Horsens Kommune jf. kommunens jordflytningsregulativ.
V1 og V2 arealerne er afgrænset til Lokalplandelområde 3, og er derfor udlagt til rekreativ område, og friholdes for bebyggelse.
Jord og stendige
Lokalplanområdet indeholder et beskyttet sten- og jorddige på matrikelgrænsen imellem matrikel 31d og 36f, samt 6a og 36e. Ejerlav Hatting By, Hatting. Med friholdelsen af delområde 2 for bebyggelse, er diget sikret mod beskadigelse, og nedbrydning. Der er derudover i lokalplanens §10.14 oprettet en respektafstand, for at bebyggelse i delområde 1 ikke vil påvirke diget negativt.
Konklusion
Horsens Kommune har vurderet, at lokalplanen ikke er omfattet af krav om miljøvurdering, idet den ikke antages at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. Afgørelsen heraf er truffet med hjemmel i lovens § 10.