Miljøvurdering

Ingen miljørapport

Planforslaget er omfattet af lov om miljøvurdering. Loven medfører, at der skal foretages miljøvurdering af planer og programmer, hvis gennemførelse kan få væsentlig indvirkning på miljøet.

Horsens Kommune har foretaget en screening af områderne efter kriterierne i loven og vurderet, at planforslaget ikke vil påvirke miljøet væsentligt, hvorfor det ikke er nødvendigt at foretage en miljøvurdering af lokalplanen. Vurderingen af, at planforslaget ikke er omfattet af lovens krav om, at der skal foretages en miljøvurdering er en endelig afgørelse, der kan påklages til Planklagenævnet.

Afgørelse og begrundelse

Som hovedhensyn for afgørelsen har Horsens Kommune vurderet planens mulige påvirkning ud fra parametrene:

  • Influensområde omkring produktionsvirksomheder
  • Afgrænsning mellem by og det åbne land 
  • Natura2000 og Bilag IV-arter

Faglig begrundelse i forhold til hovedhensyn:

Influensområde omkring produktionsvirksomheder

Planområdet ligger inden for opmærksomhedszonen omkring Danish Crown A/S , som er udpeget som en virksomhed af national interesse. Omkring virksomheden, er der udlagt en opmærksomhedszone på 1,5 km. Danish Crown ligger ca. 820 meter vest for planområdet. Grundet virksomhedernes udpegning, skal der i planlægningen tages tilstrækkeligt hensyn til virksomhedens drifts- og udviklingsmuligheder. Derudover skal det sikres, at ny planlægning ikke medfører at virksomheden får skærpede miljøkrav, eller at virksomheden miljømæssige råderum indskrænkes.

Danish Crown er omfattet af listepunkt 6.4a på bilag 1 i godkendelsesbekendtgørelsen og Miljøstyrelsen er godkendelses- og tilsynsyndighed. Virksomheden er omfattet af en eksisterende miljøgodkendelse, hvor der bl.a. er fastsat grænseværdier for lugt-immissioner, som er virksomhedens væsentligste miljømæssige påvirkning af omgivelserne.

I forbindelse med virksomhedens miljøgodkendelse, er der foretaget OML-beregninger på lugtimmissionen fra virksomheden i omgivelserne. OML-beregningen viser, at lugtimmissionen fra Danish Crown er lavere end de fastsatte grænseværdier i miljøgodkendelsen. Danish Crown har dermed muligheden for at øge lugtudsendelsen inden for rammerne af den gældende miljøgodkendelse. I vurderingen af om planen potentielt kan have påvirkninger på eller udøve miljømæssige indskrænkninger for virksomheden, skal der derfor tages hensyn til dette miljømæssige råderum, som miljøgodkendelsen giver.

Dermed er det ikke tilstrækkelig at aflæse lugtimmissionen direkte inden for planområdet, da OML-beregningen baserer sig på virksomhedens aktuelle lugtemission. Da lugtgrænseværdierne er fastsat ud fra Miljøstyrelsens vejledning (5 LE ved boliger og 10 LE ved erhverv og boliger i det åbne land), skal det nuværende mest lugtbegrænsende område uden for lokalplanområdet udpeges, hvorefter lugtimmissionen skal opskrives til grænseværdien. Herefter skal lugtimmissionen inden for planområdet opskrives med samme faktor. Horsens Kommune har gennemgået virksomhedens OML-beregning og kan konstatere, at virksomheden allerede begrænset i sin udledning af lugt, hvorfor lugtimmissionen direkte kan aflæses af OML-beregningen. I afstanden 800-900 meter fra virksomheden (ved konservativ tolkning) ligger det maksimale lugtbidrag på 4 LE/m3. Horsens Kommune kan dermed konkludere, at planen hverken vil påvirke Danish Crowns nuværende drift eller indskrænke virksomhedens miljømæssige råderum i miljøgodkendelsen.

Samlet vurdering:

Horsens Kommune kan dermed konkludere, at planen hverken vil påvirke Danish Crowns nuværende drift eller indskrænke virksomhedens miljømæssige råderum i miljøgodkendelsen. 


Afgrænsning mellem by og det åbne land

Når et nyt boligområde placeres i kanten af byen, er det afgørende, at overgangen til det åbne land behandles med omtanke. En skarp og brat overgang kan skabe en uharmonisk afgrænsning, hvorimod en veltilrettelagt grænse kan bidrage til et sammenhængende landskab og en naturlig integration af bebyggelsen i omgivelserne.

For at sikre en god overgang bør der arbejdes bevidst med beplantning, landskabelige elementer og rekreative forbindelser. Levende hegn, skovbryn eller grønne kiler kan medvirke til, at bebyggelsen ikke opleves som en brat afslutning, men i stedet som en del af en gradvis overgang til det åbne land. Samtidig kan strategisk placerede stiforløb skabe gode forbindelser mellem byen og landskabet, hvilket styrker områdets rekreative værdi og gør naturen let tilgængelig for beboerne.

Afgrænsningen mellem by og land spiller også en vigtig rolle i forhold til miljømæssige hensyn. En veldefineret overgangszone kan fungere som en buffer mellem byudvikling og landbrug eller naturområder, hvilket kan være gavnligt for biodiversiteten og mindske eventuelle miljøpåvirkninger. Det er derfor væsentligt at sikre, at randbebyggelsen orienteres med omtanke mod det åbne land, og at der stilles krav til bevaring og etablering af grønne elementer i overgangen.

Gennem en gennemtænkt planlægning kan man skabe en byudvikling, der både respekterer landskabet og understøtter områdets rekreative og miljømæssige kvaliteter. En veldefineret grænse mellem by og land er ikke blot en fysisk overgang – den er en mulighed for at skabe en værdifuld forbindelse mellem bebyggelse og natur.

Samlet vurdering: 

Horsens Kommune konkluderer, at planlægningen indarbejder et hensyn til det åbne land, hvor både biodiversitet, visuel påvirkning og klimaforhold er i fokus. 

Natura2000 og Bilag IV-arter

Natura 2000

Projektområdet ligger ca. 7,2 km fra nærmeste Natura 2000 område, som er Natura 2000 område nr. 236 (Habitatområde H236, Bygholm Ådal).

Udpegningsgrundlaget for området fremgår af Miljøstyrelsens hjemmeside:

https://mst.dk/natur-vand/natur/natura-2000/natura-2000-omraaderne/udpegningsgrundlag/

Alene på baggrund af den store afstand til det internationale naturbeskyttelsesområde og projektets beskedne omfang er det Horsens Kommunes vurdering, at det kan udelukkes, at projektet kan skade arter eller naturtyper, som udgør udpegningsgrundlaget for Natura 2000-området. Der er vedtaget en Natura 2000-plan for det internationale naturbeskyttelsesområde og projektet vurderes at være foreneligt med planens bevaringsmålsætninger.

 

Bilag IV-arter

En række arter af planter og dyr, de såkaldte bilag IV-arter, er omfattet af en særlig streng beskyttelse i alle EU-medlemsstater herunder Danmark. Det gælder for dyrearterne, at der er et generelt forbud mod at beskadige eller ødelægge yngle- og rasteområder i deres naturlige udbredelsesområde, mens der for plantearterne er forbud mod at ødelægge dem. Forbuddet gælder uanset om disse dyr og planter findes indenfor eller udenfor beskyttede naturområder.

Horsens Kommune har kendskab til, at der omkring projektområdet (indenfor et 10-20 km kvadrat) lever følgende bilag IV arter; odder, stor vandsalamander, arter af flagermus, grøn mosaikguldsmed og strandtudse.

Der er ikke gjort fund i det umiddelbare nærområde. Der er tale om landbrugsarealer i omdrift.

Nogle uisolerede maskinhuse samt gødnings- og opbevaringsanlæg planlægges nedrevet (i delområde I). De planlagt nedrevne bygninger og anlæg vurderes ikke egnede for nogen af bilag IV-arterne, herunder heller ikke flagermus. Uisolerede maskinhuse er ikke egnede for flagermus pga. for store temperatursvingninger.

Ældre løvtræer kan ikke afvises at være potentielle yngle-/ rasteområder for arter af flagermus. Dog planlægges de ældre løvtræer rundt om ejendommen bevaret.

 

Delområde 2: 

Der er tre gårdlænger, et maskinhus, en hovedbygning og en aftægtsbolig, som planlægges bevaret.

Bygningerne, der skal bevares, vurderes at kunne være egnede som yngle- og rasteplads for flagermus. En renovering kan ikke afvises, at ville kunne påvirke evt. forekomst af flagermus. Dette skal derfor undersøges nærmere, ved nærmere lokalplanlægning for dette delområde.

 

Samlet vurdering:

Horsens Kommune vurderer således samlet, at projektet kan realiseres uden at skade arter eller naturtyper som indgår i udpegningsgrundlaget for Natura 2000-områder. Det skal nærmere vurderes om planen kan indskrænke eller forringe egnede yngle- eller rastesteder for bilag IV-arter i området, når der lokalplanlægges for transformation af den trelængede gård. 

Det er samtidig vurderet, at planen ikke vil påvirke udpegningsgrundlaget for Habitatområder og at planens gennemførelse ikke beskadiger eller ødelægger bilag IV arters yngle- eller rasteområder. Der er derfor ikke behov for en konsekvensvurdering efter Habitatdirektivets artikel 6.3.

 

Afgørelse

Horsens Kommune har vurderet, at lokalplanen ikke er omfattet af krav om miljøvurdering, idet den ikke antages at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet. Afgørelsen heraf er truffet med hjemmel i miljøvurderingslovens § 10.