I henhold til bekendtgørelse nr. 371 af 21. april 2016 om planlægning omkring risikovirksomheder, skal planmyndigheden inddrage hensynet til risikoen for større uheld i planlægningen forud for fastlæggelse af bestemmelser for arealanvendelsen i en kommune- og lokalplan, som omfatter arealer, der ligger nærmere end 500 meter eller inden for en større passende sikkerhedsafstand fra en risikovirksomhed. Begrebet risikovirksomhed er defineret i Miljø- og Fødevareministeriets bekendtgørelse om kontrol med risikoen for større uheld med farlige stoffer (bekendtgørelse nr. 372 af 25. april 2016).
Nærmeste risikovirksomhed er Danish Crown, som ligger ca. 820 meter vest for planområdet.
Ved vurdering af om planen påvirker virksomhedens risikoforhold, skal planens beliggenhed samt tilførslen af mennesker til området inddrages i forhold til den konkrete planlægningszone som er fastlagt omkring virksomheden. I den konkrete sag afgrænses planlægningszonen af 10-9 isokurven. Inden for isokurven vil tilførsel af mennesker, f.eks. ved omdannelse til boligområde, påvirke samfundsrisikoen (FN-kurve). Påvirkningen vil være større desto tættere man kommer på virksomheden. Da planområdet ligger uden for 10-9 isokurven kan det afvises, at planen vil påvirke samfundsrisikoen og virksomheden risikoforhold.
Omkring Danish Crown er der i den konkrete sag fastlagt en 500-meter planlægningszone. Denne er fastsat i henhold til bekendtgørelse om planlægning omkring risikovirksomheder. Da planområdet ligger uden for planlægningszonen, er der i den konkrete sag ikke pligt til at høre risikomyndighederne.
Støj fra virksomheder
I henhold til Planlovens § 15 a stk. 1, må en lokalplan kun udlægge støjbelastede arealer til støjfølsom anvendelse, hvis planen kan sikre den fremtidige anvendelse mod støjgener. Dette skal ske med bestemmelser om etablering af afskærmningsforanstaltninger m.v., jf. § 15, stk. 2, nr. 13, 23 og 26.
Reglerne skal forhindre, at der ved lokalplan tillades opført f.eks. boliger i et område, der er belastet med støj fra erhvervsvirksomheder, vejtrafik m.v. Reglerne sikrer samtidig de eksisterende virksomheder mod at blive presset væk af boliger. Bestemmelsen udgør et planlægningsforbud, som dog kan fraviges, hvis der sikres mod støjgener i overensstemmelse med Planlovens § 15 a, stk. 1, som henviser til § 15, stk. 2, nr. 13, 23 og 26. Med ”støjbelastede arealer” menes arealer, hvor Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for den pågældende anvendelse ikke kan overholdes uden etablering af afskærmningsforanstaltninger. Miljøstyrelsen har fastsat forskellige grænseværdier for bl.a. virksomhedsstøj, herunder for vibrationer og lavfrekvent støj.
Planområdet ligger ikke inden for influensområde til virksomheder i forhold til støj eller andre miljømæssige påvirkninger. Planområdet vurderes ikke at være påvirket med støj over Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier.
Lugt, støv og anden luftforurening
I henhold til Planlovens § 15 b, må en lokalplan kun udlægge arealer, der er belastet af lugt, støv eller anden luftforurening fra produktionsvirksomheder, transport- og logistikvirksomheder og husdyrbrug til boliger, institutioner, kontorer, rekreative formål m.v., hvis lokalplanen med bestemmelser om bebyggelsens højde og placering kan sikre den fremtidige anvendelse mod en sådan forurening.
Planområdet ligger ikke indenfor influensområde til virksomheder ift. luftforurening. Der vurderes ikke at være lugt-, støv- eller anden form for luftforurening inden for lokalplanområdet. Nærmeste virksomhed, som har immissioner til luften, er Danish Crown, som ligger ca. 820 meter vest for planområdet. For nærmere vurdering henvises til afsnittet ’Virksomheder af national interesse’.
Husdyrbruget på Skanderborgvej 196 er ophørt, og Horsens Kommune har opkøbt ejendommen.
Det nærmeste husdyrbrug er dermed Højballevej 15, 8700 Horsens. Dette husdyrbrug har en nyere miljøgodkendelse og derfor kendt lugtkonsekvenszone. Lugtkonsekvenszonen rækker ikke ind i det planlagte område.
Produktionsvirksomheder
Område forbeholdt produktionsvirksomheder
Planområdet ligger ikke inden for konsekvensområde for udpegede erhvervsområder forbeholdt produktionsvirksomheder.
Virksomheder af national interesse
Planområdet ligger inden for opmærksomhedszonen omkring Danish Crown A/S , som er udpeget som en virksomhed af national interesse jf. Planlovens §29. Omkring virksomheden, er der udlagt en opmærksomhedszone på 1,5 km. Danish Crown ligger ca. 820 meter vest for planområdet. Grundet virksomhedens udpegning, skal der i planlægningen tages tilstrækkeligt hensyn til virksomhedens drifts- og udviklingsmuligheder. Derudover skal det sikres, at ny planlægning ikke medfører at virksomheden får skærpede miljøkrav, eller at virksomhedens miljømæssige råderum indskrænkes.
Danish Crown er omfattet af listepunkt 6.4a på bilag 1 i Godkendelsesbekendtgørelsen og Miljøstyrelsen er godkendelses- og tilsynsyndighed. Virksomheden er omfattet af en eksisterende miljøgodkendelse, hvor der bl.a. er fastsat grænseværdier for lugt-immissioner, som er virksomhedens væsentligste miljømæssige påvirkning af omgivelserne.
I forbindelse med virksomhedens miljøgodkendelse, er der foretaget OML-beregninger på lugtimmissionen fra virksomheden i omgivelserne. OML-beregningen viser, at lugtimmissionen fra Danish Crown er lavere end de fastsatte grænseværdier i miljøgodkendelsen. Danish Crown har dermed muligheden for at øge lugtudsendelsen inden for rammerne af den gældende miljøgodkendelse. I vurderingen af om planen potentielt kan have påvirkninger på eller udøve miljømæssige indskrænkninger for virksomheden, skal der derfor tages hensyn til dette miljømæssige råderum, som miljøgodkendelsen giver.
Dermed er det ikke tilstrækkelig at aflæse lugtimmissionen direkte inden for planområdet, da OML-beregningen baserer sig på virksomhedens aktuelle lugtemission. Da lugtgrænseværdierne er fastsat ud fra Miljøstyrelsens vejledning (5 LE ved boliger og 10 LE ved erhverv og boliger i det åbne land), skal det nuværende mest lugtbegrænsende område uden for lokalplanområdet udpeges, hvorefter lugtimmissionen skal opskrives til grænseværdien. Herefter skal lugtimmissionen inden for planområdet opskrives med samme faktor. Horsens Kommune har gennemgået virksomhedens OML-beregning og kan konstatere, at det lugtbegrænsende område, er ved en boligejendom ca. 650 meter syd for virksomheden. Afstanden er beregnet ud fra nulpunktet i OML-beregningen, som er fastlagt ved afkastet ved slagteriets affaldskælder. Da OML-beregningen er baseret på 1-årigt vejrdata (Kastrup), kan der ikke foretages en retningsbestemt tolkning af lugtimmissionen. Dermed skal der tillægges en konservativ tolkning, hvor lugtimmissionen vurderes i alle retninger i afstanden 600-700 meter fra slagteriet. Den maksimale immission i den pågældende afstand ligger på 5 LE/m3, som svarer til det i miljøgodkendelsen fastsatte maksimale lugtbidrag ved boliger. Dermed er virksomheden allerede begrænset i sin udledning af lugt, hvorfor lugtimmissionen direkte kan aflæses af OML-beregningen. I afstanden 800-900 meter fra virksomheden (ved konservativ tolkning) ligger det maksimale lugtbidrag på 4 LE/m3.
Horsens Kommune kan dermed konkludere, at planen hverken vil påvirke Danish Crowns nuværende drift eller indskrænke virksomhedens miljømæssige råderum i miljøgodkendelsen.