Kommuneplanen

Kommuneplanen er en samlet plan for den fysiske udvikling i Horsens Kommune - både i byerne og i det åbne land. Kommuneplanen gælder som udgangspunkt i 12 år, men skal revideres hvert fjerde år.

Kommuneplanen indeholder:

  • En hovedstruktur, der fastlægger de overordnede mål for udviklingen og arealanvendelsen i kommunen,
  • Retningslinjer for arealanvendelsen, og
  • Rammer for lokalplanlægningen

En lokalplan skal være i overensstemmelse med kommuneplanen. Hvis der er uoverensstemmelse, kan lokalplanen kun gennemføres, hvis byrådet vedtager et tillæg til kommuneplanen, der muliggør lokalplanens indhold.

Lokalplanen er ikke i overensstemmelse med kommuneplanens rammer, da en mindre del af lokalplanen ligger udenfor den eksisterende kommuneplanramme 36BO09, og da en del af rammeområde 36BO09 ændrer anvendelse fra boligområde til rekreativt område i form af et grønt naturområde. Der er derfor udarbejdet et kommuneplantillæg 2021-25.

Hovedstruktur

Kommuneplanlægningen sætter dagsordenen for, hvordan planlægningen bedst og smartest muligt kan understøtte og fortsat sikre den efterspørgsel og udvikling på nye boliger, der er i Horsens Kommune.

Horsens Kommune møder en efterspørgsel på boliger i Østbirk. Østbirk er en af flere lokalcenterbyer, der er vigtige i bosætningsøjemed, da den har store kvaliteter at tilbyde borgerne i Horsens Kommune.

Kommuneplantillægget for byudviklingen ved Monbjergvej er dermed i overensstemmelse med kommuneplanens hovedstruktur.

Retningslinjer

Følgende retningslinjer vil være opmærksomhedspunkter for den videre planlægning af bebyggelse og ubebyggede områder indenfor kommuneplantillægget.

1. Byer og landsbyer

1.1 Byudvikling

Ved udviklingen af Østbirk Øst er det vigtigt at sikre, at byudviklingen harmonerer med omgivelserne. For eksempel skal skråningen mod syd friholdes for bebyggelse for at sikre en grøn overgang mellem det nye boligområde og den eksisterende daginstitution mod syd.

Udviklingen tager overordnet afsæt i retningslinje 1.1.4-1.1.6 og 1.1.8 jf. 2021-11 Tematillæg for byudvikling.

3. Natur og landskab

Lokalplanområdet ligger indenfor følgende natur- og landskabsudpegninger;

3.1 Naturbeskyttelse

Indenfor lokalplanområdet er jf. naturbeskyttelseslovens §3 registeret et beskyttet overdrev.

Udviklingen af området tager overordnet afsæt i retningslinje 3.1.2 og 3.1.9.

I øvrigt er der indarbejdet specifikke bestemmelser under § 10, der har til formål at sikre overdrevsarealet som helhed.

3.7 Geologiske bevaringsværdier

Lokalplanområdet ligger indenfor Det midtjyske Søhøjland, der er udpeget som et større geologisk rammeområde.

Udviklingen af området tager overordnet afsæt i retningslinje 3.7.1, hvor det i lokalplanen sikres, at de geologiske landskabsformer bevares og fortsat fremtræder klart i landskabet.

Retningslinje 3. Natur og landskab

4. Kulturhistorie

Lokalplanen rummer følgende kulturhistoriske udpegninger;

4.1 Kulturhistorie generelt

Resterne af det beskyttede jorddige beliggende inde i lokalplanområdet er udpeget som kulturhistorisk og skal bevares og beskyttes i planlægningen. Lokalplanen skal ifm. udlægning af byggeri, terrænreguleringer og beplantning tage særligt hensyn til de kulturhistoriske interesser.

4.5. Fortidsminder og kulturarvsarealer

Udover det beskyttede jorddige inde i lokalplanområdet er der udpeget et beskyttet sten- og jorddige langs lokalplanområdets østlige afgrænsning. Endvidere er planens sydøstlige hjørne udpeget som kulturarvsareal. Der henvises til øvrig lovgivning (museumsloven) under tilladelser fra andre myndigheder ift. håndtering af digerne.

I øvrigt er indarbejdet specifikke bestemmelser under § 10, der har til formål at sikre digerne som helhed.

Retningslinje 4. Kulturhistorie

6. Tekniske anlæg

I lokalplanområdets nordlige område forefindes en 60 kV luftbåren højspændingsledning.

Udviklingen af området tager overordnet afsæt i retningslinje 6.5.1. og 6.5.2, der fastsætter, at omkring luftbårne højspændingsledninger fastsættes som udgangspunkt en vejledende konsekvenszone på 50 meter på hver side af ledningen, og at der indenfor denne zone som hovedregel ikke må udlægges områder til miljøfølsom arealanvendelse som boliger og børneinstitutioner.

Konsekvenszonen gradueres dog efter ledningens størrelse, hvilket betyder, at konsekvenszonen til en 60 kV luftledning er min. 25 meter til hver side.

Ingen boliger ligger nærmere højspændingsledningerne end 25 meter.

Retningslinje 6. Tekniske anlæg

7. Erhverv og Landbrug

Den udvidede del af rammeområde 36BO09 ligger inden for særligt værdifuldt landbrugsområde. De særlige værdifulde landbrugsområder udgør samlet ca. 30.000 ha i Horsens Kommune.

De særligt værdifulde landbrugsområder skal i videst muligt omfang friholdes for aktiviteter, der kan hindre landbrugserhvervets udviklingsmuligheder. Indenfor de særligt værdifulde landbrugsområder skal der vises tilbageholdenhed med at inddrage arealer til ikke jordbrugsmæssige formål som f.eks. byudvikling og tekniske anlæg. Al bearbejdning af landskabet på kanten af og i overgangen til udpegningen skal ske under hensyntagen til retningslinjerne for 7.1 Særligt værdifulde landbrugsområder.

Særlige værdifulde landbrugsområder udgør langt over halvdelen af Horsens Kommunes areal - også op til byerne. Med vedtagelsen af kommuneplantillægget reduceres det særlige værdifulde landbrugsområde med ca. 2,6 ha svarende til knap 0,1 promille af det samlede særlige værdifulde landbrugsområde. Det er Horsens Kommunes vurdering, at en reduktion af den størrelsesorden er af mindre betydning.

Retningslinje 7. Erhverv og landbrug

8. Klima og miljø

Lokalplanområdet ligger indenfor følgende klima- og miljøudpegninger;

8.1 Klimatilpasning

Lokalplanens vandhåndtering skal tage afsæt i retningslinjerne 8.1.2 - 8.1.5. Samlet set udgør retningslinjerne rammen om den regn- og klimavandshåndtering, der sikrer, at projekter og planlægning indenfor lokalplanområdet sker med afsæt i en af kommunen godkendt vandhåndteringsplan, som bl.a. skal sikre, at klimavand håndteres på terræn.

Vandhåndteringen indenfor lokalplanområdet følger retningslinjerne for klimatilpasning, herunder særligt Klimatilpasning 8.1.2 - 8.1.5. Se i øvrigt beskrivelse under vandhåndtering.

8.3 Støjbelastede arealer

Lokalplanområdet ligger indenfor udpegningen af støjbelastede områder hidrørende fra Østbirk Skydebane.

Udviklingen af området tager overordnet afsæt i retningslinje 8.3.2.

Retningslinje 8. Klima og miljø

Rammer

Lokalplanen er i Kommuneplantillæg 2021-25 omfattet af kommuneplanrammerne 36BO09 og 36RE04.

36BO09: Områdets anvendelse fastlægges til boligformål. Indenfor rammen kan etableres åben-lav boliger, men der er også mulighed for enkelte bebyggelser med tæt-lav boliger, hvis det enkelte område kan indrettes hensigtsmæssigt. Der kan indenfor området etableres tekniske anlæg til håndtering af overfladevand. 

Rammen fastsætter en bebyggelsesprocent på 30 % for den enkelte ejendom ved åben-lav boligbebyggelse, og 40 % ved tæt-lav. Bebyggelse kan opføres i op til to etager med en maksimal højde på 8,5 meter. Rammen fastlægger arealet til fremtidig byzone.

36RE04: Området udlægges til rekreative formål i form af et grønt område og skal friholdes fra bygningsanlæg. Der kan indenfor området dog etableres tekniske anlæg til håndtering af overfladevand. Rammen fastlægger arealet til fremtidig byzone.

Lokalplanen er i overensstemmelse med rammerne i Kommuneplantillæg 2021-25.

Kommuneplantillæg 2021-25: Kort over kommuneplanrammer.