Vej, sti og parkering
Lokalplanen giver mulighed for etablering af Ringvej Syd etape 2 og 3 - en strækning på cirka 6 km, som forløber sig fra vejkrydset Vestvejen/Bjerrevej til Ove Jensens Alle på Horsens Sydhavn.
Vejen anlægges som en to-sporet vej med et udlæg på 13 meter plus tilhørende sideanlæg såsom skråningsanlæg, regnvandshåndtering og støjvolde. Der anlægges dobbeltrettet fællessti (cykel- og gangsti) langs vejen.
Ringvejen føres under Klokkedalsvej og over Nordrevej ved adgangsvejen til Uth spejderhytte på Nordrevej 68, hvor adgangsvejen føres i tunnel. Ved Bollervej etableres en tilslutning til den eksisterende landevej i form af et hankeanlæg med til- og frakørselsramper. På den første del af strækningen fra Bjerrevej graves ringvejen hovedsaligt ned i terræn for på den måde at påvirke landskabet mindst muligt. Nedgravningen vil samtidig medvirke til mindskelse af generne fra trafikstøjen.
Der gives mulighed for, at der langs ringvejen kan etableres pladser for parkering, så de rekreative områder langs lokalplanområdet kan tilgås og benyttes til spontane pauser på køreturen. Det er i det hele taget intentionen, at ringvejen med tilhørende anlæggelse af stier og parkeringspladser skal give let adgang til de naturværdier, som forbindelsen gennemløber.
Ubefæstede arealer og beplantning
Der er i lokalplanen optaget bestemmelser om, at skråningsanlæg i forbindelse med vejen og eventuelt regnvandsbassiner, brinker samt faunapassager kan beplantes eller tilsås, hvor det er formålstjenligt. Derudover er det meningen, at lokalplanområdet udvikler et naturligt plantedække fremspiret fra jordens eksisterende frøpulje. I undtagelsestilfælde, hvor risiko for erosion nødvendiggør tilsåning, skal der vælges hjemmehørende, lavtvoksende arter, som fremmer den lokale biodiversitet og medvirker til at indpasse vejanlægget bedst muligt i de tilgrænsende landskaber.
Anlæg
Vejudlægget krydser Horsens Fjord ved udmundingerne af henholdsvis Dagnæs Bæk og Bygholm Å. Krydsningerne etableres som dæmningsanlæg, som indgår i klimasikringen af Horsens by i tilfælde af stormflod og generelle havvandsstigninger. Ved udløbet af Bygholm Å anlægges vejen på dæmning med højvandsporte og pumper, og ved udløbet af Dagnæs Bæk anlægges vejen på dæmning med højvandssluse og stoplogs til sikring mod stormflod. Anlægget kan derved bidrage til at beskytte Horsens midtby mod stormflod og de oversvømmelser, der i særlige tilfælde kan opstå ved samtidig høj vandstand i Horsens Fjord, stor vandføring i vandløbene og/eller store nedbørsbegivenheder over byen.
Dæmningerne ved de to vandløb skal udformes med tørre og våde passagemuligheder for oddere. Der skal ligeledes etableres faunapassage mellem Boller Overskov og Klokkedal Skov, og der indarbejdes hastighedsbegrænsninger på udvalgte strækninger af hensyn til flagermus og fugle.
Det skal sikres, at trafikstøjen fra ringvejen ikke overstiger Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for trafikstøj. Lokalplanen giver derfor mulighed for at der kan etableres en støjvold med henblik på at mindske støjgener mod det nærtliggende boligområde Hyrdetasken vest for planområdet.