Kommuneplanen er en samlet plan for den fysiske udvikling i Horsens Kommune - både i byerne og i det åbne land. Kommuneplanen gælder som udgangspunkt i 12 år, men skal revideres hvert fjerde år.
Kommuneplanen indeholder:
- En hovedstruktur, der fastlægger de overordnede mål for udviklingen og arealanvendelsen i kommunen,
- Retningslinjer for arealanvendelsen, og
- Rammer for lokalplanlægningen
En lokalplan skal være i overensstemmelse med kommuneplanen. Hvis der er uoverensstemmelse, kan lokalplanen kun gennemføres, hvis byrådet vedtager et tillæg til kommuneplanen, der muliggør lokalplanens indhold.
Kommuneplantillæg
Lokalplanens indhold er i overensstemmelse med kommuneplanens hovedstruktur og retningslinjer, men ikke med rammer for lokalplanlægningen. Ringvejens vejforløb er udlagt i Kommuneplan 2021-2033, men tilpasninger af projektet bevirker, at der er behov for mindre tilpasninger af rammerne.
Derfor udarbejdes der et tillæg 2021-21 til Kommuneplan 2021-2033 som forudsætning for, at lokalplanen kan gennemføres.
Kommuneplantillæggets indhold og lokalplanens forhold til den gældende kommuneplan i øvrigt er kort beskrevet herunder.
Hovedstruktur
Store dele af ringvejens linjeføring har indgået i region- og kommuneplanlægningen igennem mere end 30 år. Intentionen om etableringen af Ringvej Syd etape 2 og 3 har derfor været til stede igennem flere revisioner af kommuneplanen.
Med de senere års kraftige befolkningsvækst og byudvikling i Horsens by er ønsket om at udbygge infrastrukturen fortsat til stede. Fremkommeligheden på de primære trafikveje i Horsens by skal forbedres og gennemkørende trafik skal ledes uden om midtbyen.
Etableringen af Ringvej Syd indgår i Horsens Kommunes trafikplan "Trafik 2030- Strategi for fremtidens infrastruktur i Horsens”, som er den overordnede strategi for, hvordan infrastrukturen skal udvikles frem mod 2030.
Det vurderes, at etableringen af Ringvej Syd etape 2 og 3 er i overensstemmelse med kommuneplanens hovedstruktur.
Retningslinjer
Vejnettet
Et af kommuneplanens overordnede mål for vejnettet er at sikre fremkommeligheden på de primære trafikveje, særligt i Horsens by. Der skal være god fremkommelighed og sikker afvikling af den gennemkørende trafik (retningslinje 2.2.4). En ny ringvejsforbindelse rundt om Horsens by medvirker til at afvikle trafikken i midtbyen hensigtsmæssigt, leder gennemkørende trafik udenom byen og forbedrer adgangen til motorvejen og havnen.
Landskab
Det er en målsætning i kommuneplanen, at kommunens landskabelige kvaliteter skal sikres og forbedres. Lokalplanen er omfattet af udpegninger for større sammenhængende landskaber og bevaringsværdige landskaber. Arealer inden for disse udpegninger skal som udgangspunkt friholdes for etablering af nye anlæg og byggeri. Etablering af anlæg inden for udpegningerne kræver en helhedsvurdering og skal så vidt muligt udformes, så de tager hensyn til landskaberne, herunder hensyn til markante udsigter, kig i landskaber og oplevelsesværdien af landskaberne.
Ringvejsforbindelsen strækker sig igennem Boller Skovlandskab og Horsens Bylandskab. Planområdet ligger i et morænelandskab fra sidste istid med overvejende lerbund. Mellem Horsens by og det åbne land ligger ådalen langs Klokkedal Å. Ådalen danner en kløft i landskabet, hvor dalsiderne er skovklædte. Langs Horsens Fjord udgør strandengen en overgang mellem lanskabet og fjorden.
Der er i forbindelse med planlægningen og tilhørende miljøvurdering udarbejdet visualiseringer af ringvejens forløb. På baggrund af visualiseringerne er den konkrete påvirkning af landskabet blevet vurderet. Der er tale om et blivende anlæg, som vil ændre landskabsoplevelsen varigt. Påvirkningen er i de fleste tilfælde lokal, og de store landskabstræk og -kig bevares. Den landskabelige påvirkning som følge af planlægningen vurderes at være af moderat til væsentlig negativ karakter.
Det vurderes at fordelene som Ringvej Syd afstedkommer i forhold til infrastrukturen i og omkring Horsens opvejer de konsekvenser for landskabsoplevelsen som ringvejen medfører. De tiltag der gøres for at bevare landskabsoplevelsen så intakt som mulig, herunder primært, at ringvejen på store stræk nedgraves i terrænet og at beplantning minimeres, bevirker at de åbne vidder, der kendetegner området, bevares i videst muligt omfang.
Grønt Danmarkskort
Formålet med det grønne danmarkskort er at bidrage til et sammenhængende naturnetværk i Danmark og varetage naturbeskyttelsesinteresser. Udpegningen omfatter områder med særlige naturbeskyttelsesinteresser, potentielle naturområder, økologiske forbindelser og potentielle økologiske forbindelser. Dermed omfatter Grønt Danmarkskort alle de arealer, som allerede er naturmæssigt værdifulde eller har potentiale til at blive det.
Planområdet og det kommende vejforløb er hovedsaligt placeret på landbrugsjord i omdrift, men krydser særlige naturbeskyttelsesinteresser og økologiske forbindelser. Dels ved Boller Enge og dels ved skovområderne ved Boller Overskov og Klokkedal Skov, som er udpeget som økologiske forbindelser, og området mellem dem, hvor planområdet ligger, som er udpeget som potentiel økologisk forbindelse. Planernes realisering kan hindre spredningsmuligheder for dyr, hvorfor der udføres faunapassager, som giver mulighed for at dyr kan passere mellem de to skovområder.
Kulturhistorie
Kommuneplanen omfatter udpegede kulturhistoriske bevaringsværdier, herunder fredede fortidsminder jf. Museumsloven, værdifulde kulturmiljøer, kirkeomgivelser mv.
Planområdet er omfattet af udpegningen af kirkeomgivelserne omkring Tyrsted Kirke. Lokalplanen vurderes ikke at påvirke kirkeomgivelser grundet terrænet og udsynet fra kirken, og idet vejen vil ligge i afgravningen inden for udpegningen.
Planområdet grænser op til de værdifulde kulturmiljøer omkring Boller Mølle i Klokkedal mod øst og havneskurerne "Klondyke" ved lystbådehavnen. Planens realisering vil udgøre en ændring af mølleområdets omgivelser, men ikke de nære omgivelser, herunder Boller Mølle som er omkranset af skov. Det kan ikke udelukkes, at trafikken fra den nye ringvejsstrækning er hørbar i området ved Boller Mølle. Planens realisering vil medføre øget trafik og deraf øget trafikstøj ved Havneskurerne ved lystbådehavnen.
Realisering af planen forventes at betyde, at enkelte ejendomme skal nedrives og fjernes idet de ligger i eller nær vejtracéet. Det drejer sig om fem bygninger fordelt på to ejendomme, henholdsvis Nordrevej 80 og 88. Der er udført SAVE-registreringer af bygningerne i forbindelse med planlægningen. De to bygninger på Nordrevej 88 er registreret med høj bevaringsværdi (SAVE 3) og er således omfattet af kommuneplanens retningslinje for bevaringsværdige bygninger. Nedrivning af de to bygninger forudsætter byrådets godkendelse samt offentlig bekendtgørelse af nedrivningstilladelsen.
Bygningerne på Nordrevej 80 blev registreret med middel og lav bevaringsværdi, henholdsvis 5 og 7. Bygningerne er således ikke omfattet at kommuneplanens retningslinje for bevaringsværdige bygninger.
Planområdet berører en beskyttelseslinje omkring en rundhøj på matr. 1dæ Boller Hgd., Uth. Planområdet omfatter ikke selve rundhøjen, men berører beskyttelseslinjen omkring fortidsmindet. Vejanlægget vurderes at ville påvirke udsynet til/fra gravhøjen, men påvirkningen vil primært komme fra trafikken. Som beskrevet under "Forhold til anden planlægning", vil realisering af planen kræve at der gives dispensation fra fortidsmindebeskyttelseslinjen jf. naturbeskyttelseslovens § 18, stk. 1 til tilstandsændringer inden for beskyttelseslinjen. Horsens Kommune er myndighed.
Det vurderes, at etableringen af Ringvej Syd etape 2 og 3 er i overensstemmelse med kommuneplanens retningslinjer.
Rammer
Rammeområderne 10TE07 og 16TE03 udlægger areal til tekniske anlæg i form af vejanlæg, regnvands- og klimaanlæg mv. Med udgangspunkt i projekttilpasninger justeres alene rammernes geografiske udformning, så der sikres overensstemmelse med kommuneplanen.
De geografiske justeringer berør ligeledes de tilgrænsende rammeområder, der tilpasses tilsvarende.
Der foretages med tillægget ændringer i rammebestemmelse for 10TE07 og 10TE03, så den maksimale bygningshøjde hæves fra 5 til 10 meter. Det muliggør at pumpehuset og dæmningsanlægget kan etableres.
Link til kommuneplantillæg 2021-21.
2021-19 Tematillæg for VE-anlæg og Skovrejsning
Horsens Kommune har udarbejdet et tematillæg for VE-anlæg og skovrejsning til Kommuneplan 2021-2033. Med tillægget udpeges blandt andet nye arealer til skovrejsning i kommunen. Arealudpegningerne til 'skovrejsning ønsket' er foretaget på baggrund af konkrete projektforslag og en administrativ gennemgang af, hvilke arealer der har størst potentiale for kvælstofretention, det vil sige potentiale for at tilbageholde kvælstof, der udvaskes til Horsens Fjord.
Med tillægget udpeges et areal mellem Klokkedal Skov og Boller Overskov til 'skovrejsning ønsket'. Udpegningen overlapper med nærværende planlægning svarende til en strækning på cirka 600 meter. Tillæg 2021-21 og Lokalplan 441 for Ringvej Syd og klimatilpasning af midtbyen er således i uoverensstemmelse med arealudpegningen for skovrejsning i tematillægget.
Ligeledes er planlægningen i konflikt med retningslinjer i Tillæg 2021-19:
- 3.6.4. Reduceres et område, hvor skovrejsning er ønsket, til anden anvendelse, skal der udpeges minimum et tilsvarende areal andet steds i kommunen til skovrejsning ønsket.
- 3.6.5. Anlagte og udlagte veje samt deres tilhørende arealer, skal respekteres i et skovrejsningsprojekt. Disse arealer skal friholdes for beplantning, og der skal ligeledes opretholdes en sikkerhedszone omkring disse arealer på minimum 6 m ved lige vej og op til 15 m i kurver for at sikre trafiksikkerheden. I sikkerhedszonen må der ikke forekomme skovrejsning. Nedlægges vejarealet, efter godkendelse fra vejmyndigheden, kan denne reservation ophæves for det gældende vejstykke.
Tillæg 2021-19 Tematillæg for VE-anlæg og Skovrejsning er i offentlig høring fra den 19. december 2024 til den 27. februar 2025.
I forbindelse med vedtagelse af forslag til Tillæg 2021-21 og forslag til Lokalplan 441 skal der sikres overensstemmelse med Tillæg 2021-19. Herunder skal der tages stilling til, hvordan planlægningen for ringvejen kan ske under hensyntagen til udpegningen for 'skovrejsning ønsket'. Alternativt revideres udpegningen, så arealet mellem Klokkedal Skov og Boller Overskov udtages af udpegningen for 'skovrejsning ønsket'.
Kort over gældende kommuneplanrammer og lokalplanområdet for Lokalplan 441.
Kort over udpegning af større sammenhængende landskaber og bevaringsværdige landskaber i kommuneplanen.
Kort over udpegning af naturbeskyttelsesområder i kommuneplanen.
Kort over udpegning af økologiske forbindelseslinjer i kommuneplanen.
Kort over udpegning af kulturhistoriske bevaringsværdier i kommuneplanen.