Kystnærhedszone

Planlovens § 16, stk. 4, stiller krav til redegørelsen til lokalplanforslag, som muliggør anlæg i kystnærhedszonen eller inddrager nye arealer i den kystnære dele af byzonen. Der skal i lokalplanens redegørelse oplyses om den visuelle påvirkning af omgivelser, og der skal ved bygningshøjder over 8,5 meter anføres en begrundelse for den større højde. Herudover skal redegørelsen omfatte eventuelle andre forhold, der er væsentlige for varetagelsen af natur- og friluftsmæssige interesser.

Efter Planlovens § 5b må der kun planlægges for anlæg i landzone, såfremt der er en særlig planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse for kystnær lokalisering.

Planlovens § 16, stk. 5, stiller krav til redegørelsen til lokalplanforslag for bebyggelse og anlæg i de kystnære dele af byzonen. Hvis anlægget påvirker kysten visuelt, skal der gøres rede for påvirkningen. Såfremt bebyggelsen afviger væsentligt i højde eller volumen fra den eksisterende bebyggelse i området, skal der gives en begrundelse herfor.

Hovedparten af planområdet ligger i kystnærhedszone. Kystnærhedszonen omfatter alle arealer i landzone og sommerhusområder ind til en afstand af 3 km fra kysten. Kystnærhedszonen er en planlægningszone, hvor der stilles krav om særlig planlægningsmæssig begrundelse for at placere byudvikling, enkeltanlæg og byggeri i zonen. Det sker af hensyn til beskyttelsen og bevarelsen af de åbne kystlandskaber. Derfor skal der redegøres for, hvordan nye bebyggelser og anlæg tilpasses i kystlandskabet, uden at påvirke dem negativt.

Mod nord ved fjorden og ved vejdæmningen, hæver vejen sig over terræn og vil være synlig og markant i landskabet. Vejen påbegynder nord for Bollervej sin stigning mod dæmningen og den hævede vej krydser engen, stranden og kystlinjen. Dette vil uundgåeligt påvirke oplevelsen af kystlandskabet og tilføre et element i et i dag forholdsvis uberørt landskab. Anlæggets synlighed vil yderligere forstærkes af eventuelle pumpehuse.

Landskabet nord for Bollerstien med de åbne vidder og udsigten over Horsens Fjord er særligt sårbart over for større anlæg på grund af dets flade og enkle karakter. En stor del af landskabet er orienteret mod kysten og præget af udsigter mod Horsens Fjord - i dag relativt uforstyrrede af bebyggelse og tekniske anlæg. Landskabets sammenhæng med fjorden og modstående kyst er dermed en central del af landskabsoplevelsen.

Set fra Bollerstien mod øst vurderes det, at vejdæmningen og et eventuelt pumpehus vil påvirke landskabsoplevelsen væsentligt negativt da dæmningen i væsentlig grad hindrer udsigten til Horsens Fjord. Samtidig vurderes det, at den visuelle påvirkning sker på et mindre geografisk område, og at andre interesser i form af forbedret infrastruktur og klimasikring vejer tungere.

Med planlægningen muliggøres en vejforbindelse, som aflaster Bjerrevej, Bollervej og vejene i Horsens midtby samt skaber en mere direkte forbindelse sydøst om byen, så havnearealerne og midtbyen kan tilgås fra den sydlige del af byen. Vejen bidrager til en mere effektiv trafikafvikling. Med dæmningsanlæggene og tilhørende højvandssluser, pumpestation og stoplogs indgår anlægget i den fremtidige sikring af Horsens midtby. I fremtiden forventes klimaforandringerne at medføre en generel havvandsstigning og hyppigere tilfælde af stormflod og kraftige regnhændelser. Vejanlægget bidrager således til at forebygge skadespåvirkninger som følge af oversvømmelsestilfælde inden for de inddæmmede arealer og opstrøms. 

Planområdets placering i kystnærhedszone findes nødvendig for at kunne muliggøre en sammenhængende forbindelse mellem det sydøstlige Horsens og Horsens midtby med bynær tilkobling ved Ove Jensens Alle og Høegh Gulbergs Gade. Ligeledes findes dæmningsanlæggenes placering inden for kystnærhedszonen nødvendig for at kunne etablere vejforbindelsen med en dæmningsfunktion. 

Hensynet til fremkommelighed, effektiv trafikafvikling samt bidrag til klimasikring af Horsens midtby vurderes at være mere tungtvejende interesser end hensynet til landskabet og de visuelle forhold

Det fremgår af planlovens § 5 b, stk. 1, nr. 5, at når der planlægges for kystnærhedszonen, skal offentlighedens adgang til kysten sikres og udbygges. Dette krav søges varetaget på følgende måde: Lokalplanen fastsætter, at Bollerstiens nuværende forløb føres under vejanlægget, så færdsel på stien kan fortsætte uændret. Dertil etableres en tilslutning mellem Bollerstien og ringvejens cykelsti, så bløde trafikanter på ringvejsforbindelsen kan tilgå Bollerstien og de kystnære områder syd for Horsens Fjord. Der udlægges med lokalplanen dobbeltrettet fællessti langs hele vejens forløb. 

Der etableres adgang fra ringvejsforbindelsen til den østlige side af "deponiet", og det vil fortsat være muligt at færdes på Horsens Havn, hvor vejen tilsluttes Ove Jensens Alle. Det vil være muligt at krydse ringvejsforbindelsen til fods, idet der er alene er tale om en tosporet vej. 

Planområdet ift. kystnærhedszonen.