Trafik

Lokalplanen er i overensstemmelse med forslag til Mobilitetsplan 2035, der skriver følgende om Åkvarteret:

Horsens Kommune arbejder målrettet med at få ’Åen tilbage til byen’. Der planlægges for en større omdannelse af Horsens midtby. Omdannelsen kræver bl.a. ændringer i vej- og stinettet i hele Åkvarteret samt kvarterets kobling til de omkringliggende veje og stier.

I forlængelse af den politisk godkendte udviklingsplan for Åkvarteret, er der arbejdet videre med bl.a. vejnettet i området samt koblingerne til eksisterende veje. Inde i Åkvarteret er der arbejdet med en vejinfrastruktur, der sikrer tilgængelighed til området, men besværliggør gennemkørsel. Dette for at skabe et unikt og et trafikalt fredeligt område centralt i Horsens by. Konkret betyder det ensretning af veje og en indretning af vejene til lav hastighed (30 km/t) inde i Åkvarteret. Nord for åen langs Åboulevarden vil der blive indrettet en promenade, hvor ærindekørsel vil være tilladt. Generelt er der i indretningen taget hensyn til både placering af affaldsstationer og renovationsvogne. Desuden er der placeret en bussluse, der sikrer busbetjening mellem Grønlandsvej og Ribersgade. Koblingen til Åkvarteret vil fra vest ske via Ribersgade og fra øst via Grønlandsvej. Bilister fra Strandpromenaden kan ligeledes dreje højre ind ved ny tilslutning fra Hængslet. Langtidsparkering skal jf. Horsens Kommunens Byrumsplan 2.0 primært ske i større p-anlæg i periferingen af midtbyen.

Ligeledes er der i forlængelse af udviklingsplanens vedtagelse arbejdet videre med stinettet i og omkring Åkvarteret samt koblingerne til eksisterende stisystemer. Inde i Åkvarteret er der arbejdet med at bevare cykelforbindelser både i øst-vest gående retning, men også nord-syd, da stiforbindelser gennem området er vigtige for den samlede cykelinfrastruktur i Horsens midtby. I området er der arbejdet for at give plads til cyklister og tilhørende faciliteter, som gør det fordelagtigt og attraktivt at bo og arbejde i området og have cyklen som det primære transportmiddel. Der kan cykles på områdets interne veje samt på de overordnede cykelforbindelser.

Hvor Niels Gyldings Gade i dag forløber gives der plads til Å-loopet, men også til en primær cykelsti. Cykelstien løber fra Ove Jensens Allé i et signalreguleret kryds, og over til ‘Hængslet’, hvor stien tilsluttes stianlæggene på vejene, ved hjælp af broanlægget ved ‘Hængslet’ og ramper, så vejen kan krydses.

Strategi for vejnettet i og omkring Åkvarteret.