For de arealer, der udlægges til støjfølsom anvendelse, skal det sikres, at støjbelastningen ikke overskrider grænseværdien for den konkrete anvendelse.
Der er flere forskellige muligheder for afbødende foranstaltninger, der kan sikre at bebyggelse overholder miljøstyrelsen vejledende støjkrav. De afbødende foranstaltninger kan være alt fra nedsættelse af hastighed til lukning af Niels Gyldings Gade, som vil nedsætte antallet af boliger med over 58 dB på facader.
Der vil lige meget hvilket scenarie der kigges på i miljørapporten være nogle bygninger som vil have en påvirkning over 58 dB, og der er derfor behov for bygningsintegrerede afværgeforanstaltninger på nogle boliger.
Overskridelserne er under alle omstændigheder højst 4 dB over grænseværdien, i worst case-scenariet (med Niels Gyldings Gade åben, hastighed på 50/30 km/t og trafiktal på 3000/2000) og det forhindrer ikke opførelse af byggeri. Ved endelig projektering vil det være muligt at reducere støjniveauer med tiltag som f.eks. altaners afskærmende virkning, lydruder eller russervinduer.
Som det fremgår at støjberegninger har det en stor effekt at indrette veje til en hastighed på maksimalt 30 km/t for alle byggefelter. Hastighedsmålinger antyder at der kan anvendes hastighedsniveau på 30 km/t i Ribersgade, J. Chr. Juliussens Vej og videre af Åboulevarden. Særligt når der lukkes for trafikafvikling mellem J. Chr. Juliussens Vej og Niels Gyldings Gade.
For enkelte byggefelter vil det have af positiv virkning at lukke Niels Gyldings Gade. I den forbindelse er der brug for en nærmere afklaring af hvornår denne ændring i vejstrukturen forventes gennemført og herunder i hvilken grad det kan indgå i en vurdering af facadestøj på kommende bygningskarreer i Rådhuskvarteret, alt efter hvornår den forventes lukket.
I lokalplan 436 er det en forudsætning for ibrugtagning at bebyggelse overholder vejledende støjkrav, samt at Ribersgade er omlagt og forbindelsen mellem Niels Gyldings Gade og J. Chr. Juliussens Vej lukket.
Lokalplanen sikrer opholdsarealer der overholder støjkrav. De primære opholdsarealer ligger i gårdrummet og mod parken, der er støjfrit. R2 har opholdsarealer på taget, og kan overholde støjgrænsen på opholdsarealer ved at etablere værn.
Læs mere om støj fra trafik under miljøvurdering.