Støj fra veje afhænger af trafikmængde, trafiksammensætning og ikke mindst af
hastigheden. En lastbil giver anledning til lige så meget støj som 8-10 personbiler. Derfor har andelen af tung trafik på en vej stor betydning for den samlede støj og tilsvarende har hastigheden en markant virkning på støjniveauet aktuelle sted.
Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier ifm. støj fra vejtrafik i byområdet er:
› Rekreative områder i eller nær byområder (byparker, kolonihaver, nyttehaver,
turistcampingpladser): 58 dB.
› Boligområder (boligbebyggelse, daginstitutioner mv., udendørs opholdsarealer):
58 dB.
› Offentlige formål (hospitaler, uddannelsesinstitutioner, skoler): 58 dB.
› Liberale erhverv m.v. (hoteller, kontorer m.v.): 63 dB.
Hvis en bolig udsættes for støj over 58 dB, betragtes den som støjbelastet og er støjen over 68 dB, betragtes boligen som stærkt støjbelastet.
Horsens Kommunes målsætning er, at støjende anlæg, virksomheder og aktiviteter skal placeres og drives, så de generer omgivelserne mindst muligt. Herunder skal det sikres, at lokalplanbestemmelserne overholder retningslinjerne. Dette gælder både i forhold til boligområder og rekreative områder samt støjfølsomme erhvervs- og centerområder som f.eks. undervisningslokaler, hotel, kontor og institutioner.
I den samlede udpegning indgår støj fra vejanlæg i Horsens, hvor en forøget trafikmængde på ca. 20% på Chr. M. Østergaards Vej i forbindelse med udflytning af politiet, forventes at give en stigning fra trafikstøj på knap 1 dB, hvilket vil opleves som en meget lille ændring. Sammenholdt med, at der i forvejen er lavt hastighedsniveau og kun en lille andel tung trafik, forventes det ikke at medvirke til problemer.