Kommuneplanen er en samlet plan for den fysiske udvikling i Horsens Kommune - både i byerne og i det åbne land. Kommuneplanen gælder som udgangspunkt i 12 år, men skal revideres hvert fjerde år.
Kommuneplanen indeholder:
- En hovedstruktur, der fastlægger de overordnede mål for udviklingen og arealanvendelsen i kommunen,
- Retningslinjer for arealanvendelsen, og
- Rammer for lokalplanlægningen
En lokalplan skal være i overensstemmelse med kommuneplanen. Hvis der er uoverensstemmelse, kan lokalplanen kun gennemføres, hvis byrådet vedtager et tillæg til kommuneplanen, der muliggør lokalplanens indhold.
Lokalplanens forhold til kommuneplanen
Kommuneplan 2021-2033 er gældende for området.
Der sker med lokalplanen ingen ændringer, som er i uoverensstemmelse med kommuneplanens hovedstruktur og retningslinjer.
Der er derimod ikke overensstemmelse med kommuneplanens rammebestemmelser.
Kommuneplantillæg
Lokalplanen er omfattet af kommuneplanens rammeområder 17BO04 og 17BO08, der udlægger områderne til boligformål. Da der også ønskes mulighed for udvikling af området til offentlige formål indarbejdes der en ændring i forslag til kommuneplan 2025-2037, der ændrer anvendelsen af området fra boligformål til offentlige formål og boliger, som forudsætning for, at lokalplanen kan gennemføres. Med rammeændringerne i forslag til kommuneplan 2025-2037 reduceres etageantallet samtidig til 2 etager og bebyggelsesprocenten reduceres til 50.
Forslag til kommuneplan 2025-2037 er i høring sideløbende med lokalplanen. Lokalplanen er i overensstemmelse med forslag til kommuneplan 2025-2037 som kan ses på: https://horsens.cowiplan.dk/kommuneplan2025/


Kort med nuværende kommuneplanrammer. Lokalplanområdet er markeret med sort streg.


Kort over ny kommuneplanramme 17OF06. 17OF06 er et nyt rammeområde til Offentlige formål og boliger. Rammeområde 17BO08 reduceres, men rammebestemmelserne beholdes uændrede.
Hovedstruktur
Som kommunens hovedby skal Horsens fortsat udvikles som kommunens center for bosætning, detailhandel, erhverv, kulturtilbud og offentlig og privat service. Byudviklingen ses i et langsigtet perspektiv frem mod 2050 med fokus på kvalitet og robuste og langtidsholdbare løsninger.
Nørrestrand er en ny bydel, der tager afsæt i førnævnte udgangspunkt, for en holdbar og bæredygtig planlægning med plads til både boliger og forskellige andre byfunktioner.
Ændring af kommuneplanens rammer fra boliger til offentlige formål med tilhørende lokalplan er dermed i overensstemmelse med kommuneplanens hovedstruktur.
Retningslinjer
Lokalplanlægningen berører følgende retningslinjer:
Retningslinje 3.5 Landskab
Lokalplanområdet strækker sig over to landskabsområder; Gedved Bakkelandskab og Hansted Ådal.
Lokalplanens delområde 1 er omfattet af Hansted Ådal og specifikt Hele den centrale del af dalen. Hele den centrale del af dalen er vurderet som værende særligt karakteristisk og har derfor fået målsætningen beskyt. Målsætningen betyder, at der kun bør ske ændringer i landskabet, der understøtter landskabets naturprægede landskabsmosaik og bevarer eller styrker landskabets visuelle karakter.
Lokalplanens delområde 2, 3 og 4 er omfattet af Gedved Bakkelandskab og specifikt Gedved-Egebjerg bylandskab. Gedved-Egebjerg bylandskab er vurderet som et karakteristisk landskab uden særlige landskabelige oplevelsesværdier. Landskabskarakteren her derfor fået målsætningen vedligehold. Målsætningen betyder, at ændringer i området bør respektere landskabets overordnede karakter som bylandskab og relationen til de omgivende landskaber.
Lokalplanlægningen forudsætter etablering af en støjvold langs med Gl. Århusvej og Egebjergvej. I relation til retningslinjen forudsætter planlægningen en bevidst stillingtagen til udformningen deraf, så der ved en landskabelig bearbejdning og formgivning af støjvolden, skabes et harmonisk og sammenhængende udtryk. Lokalplanen fastsætter således konkrete bestemmelser om udformningen af en landskabelig bearbejdet støjvold som afbødning for et så omfangsrigt elements påvirkning af landskabet.
Lokalplanen fastsætter samtidig bestemmelser om bebyggelsens visuelle udtryk og dens samspil med områdets landskabelige træk, herunder den terrænmæssige tilpasning.
Lokalplanlægningen er dermed i overensstemmelse med retningslinjen.
Retningslinje 3.7 Geologiske bevaringsværdier
Lokalplanområdet er omfattet af udpegningen som "Større geologisk rammeområde - Det midtjyske søhøjland". Det geologiske rammeområdes landskabsformationer dokumenterer Søhøjlandets opståen og der findes mange spor efter geologiske hændelser fra tidligere istider.
Inden for udpegningen er det vigtigt at bevare de geologiske landskabsformer, og at overgange og sammenhænge mellem lokaliteter med specifik geologisk bevaringsværdi fremtræder klart i landskabet og ikke ødelægges eller sløres af gravning.
Retningslinjen fastsætter, at landskabshensynet skal tillægges stor vægt og at byggeri og anlæg derfor skal placeres og udformes under hensyntagen til landskabets geologiske kvaliteter.
Med planlægningen opføres bebyggelse i 1 til 2 etager og maksimalt 13,5 meters højde tilpasset terrænet. Planlægningen sikrer desuden at støjvolden skal udformes med et landskabeligt præg, med indpasning i eksisterende landskab. Dermed tages der de størst mulige hensyn til indpasning af de ønskede anlæg i landskabet, så både byggeri og støjvoldsanlæg som en skalamæssigt fornuftig og tilpasset afslutning af byen oplevet fra både det storbakkede landskab mod nord, fra ankomsten langs med Nørrestrands Alle samt fra det fredede område omkring Nørrestrand.
Lokalplanlægningen er dermed i overensstemmelse med retningslinjen.


Kort over retningslinjerne Landskab med inddeling i landskabsområder og Geologiske bevaringsværdier. Lokalplanområdet er markeret med sort streg.
Retningslinje 4.5 Fortidsminder og kulturarvsarealer
Lokalplanområdet er ikke omfattet af kulturarvsarealer. Der er ingen fredede fortidsminder, sten- eller jorddiger i planplanområdet eller fortidsminder, der afkaster beskyttelseszoner ind i planområdet. Der er registreret enkelte ikke-fredede fortidsminder i planområdet.
Lokalplanområdet er delvist frigivet til anlægsarbejder og delvist arkæologisk forundersøgt. I den forbindelse er der udpeget et område med væsentlige fortidsminder, der skal undersøges arkæologisk og frigives af Horsens Museum forud for anlægsarbejder.
Derudover er museumslovens generelle bestemmelser gældende. I henhold til Museumslovens § 27, stk. 2 og 3 skal anlæg og byggeri standses, hvis der under jordarbejde findes spor efter grave, gravpladser, bopladser, ruiner eller andre jordfaste fortidsminder, og Horsens Museum skal underrettes om fundet. Fortidsminder er beskyttet af kapitel 8 i museumsloven.
Lokalplanlægningen er dermed i overensstemmelse med retningslinjen.


Kort over retningslinjen Fortidsminder og kulturarvsarealer. Lokalplanområdet er markeret med sort streg.
Retningslinje 6.5 Højspændingsledninger og naturgasledninger
I lokalplanområdet findes der jordkabler på henholdsvis 10 kV og 60 kV samt en tinglyst gasledning.
Ifølge retningslinjerne fastsættes en vejledende konsekvenszone på 10 meter på hver side af en 60 kV jordledning. En konsekvenszone er en afstand, der er fastsat ud fra et forsigtighedsprincip i forhold til magnetfelteksponering fra ledningen. Inden for zonen bør der ikke opføres nye boliger eller institutioner. I lokalplanen fastlægges byggefelter til boliger og institutioner uden for konsekvenszonerne.
I risikozonen omkring en gasledning, må der ikke opføres bygninger til ophold for mennesker, hverken boliger, arbejdsrum, drivhuse og lignende. I forbindelse med udførelsen af projektet, forudsættes gasledningen omlagt uden for lokalplanområdet. Hvis ikke ledningen omlægges, må placering af boliger og institutioner ikke ske nærmere gasledningen end 29 meter til begge sider af ledningen. Respektafstanden er oplyst af ledningsejeren Evida.
Lokalplanlægningen er dermed i overensstemmelse med retningslinjen.


Kort over retningslinjen Højspændingsledninger og naturgasledninger. Lokalplanområdet er markeret med sort streg. Retningslinjen afspejler en luftledning. Ledningen er siden jordlagt og konsekvenszonen reduceret.
Retningslinje 8.1 Klimatilpasning
Alle arealer i Horsens Kommune er omfattet af retningslinjen Klimatilpasning, og skal sikre at vandhåndtering indtænkes i den fysiske planlægning. For lokalplanområdet er der, som en del af udviklingsplanen for Nørrestrand, udarbejdet en overordnet struktur for håndtering af hverdagsregn og ekstremregn, som nærværende lokalplan skal indordne sig under. I den forbindelse er der udarbejdet en vandhåndteringsplan, der fastlægger de overordnede vandveje gennem området og udstikker principper for den interne håndtering af regnvand for de enkelte projekter.
Ændret anvendelse fra boligformål til offentlige formål og boliger ændrer ikke på retningslinjerne for klimatilpasning. Overfladevand skal håndteres ved opsamling og nedsivning og ledes i åbne render på terræn til et centralt regnvandssystem. Der reserveres plads i området til et fælles privat regnvandssystem. En redegørelse kan læses i afsnittet Sektorplaner - Vandhåndtering.
Lokalplanlægningen er dermed i overensstemmelse med retningslinjen.


Kort over retningslinjen Klimatilpasning. Lokalplanområdet er markeret med sort streg.
Retningslinje 8.2 Risikoområder og kendte oversvømmelser
Den vestlige del af lokalplanområdet er omfattet et risikoområde for oversvømmelse fra Hansted Å og Nørrestrand. I følge retningslinjen skal områder inden for risikoområder skal sikres mod oversvømmelse og at der forbindelse med lokalplanlægning skal redegøres i en vandhåndteringsplan for hvordan bygning og anlæg sikres mod oversvømmelse.
Det vurderes for det konkrete lokalplanområde, at området ikke er truet af oversvømmelser fra Hansted Å og Nørrestrand. Der er dog, jf. retningslinje 8.1, udarbejdet en vandhåndteringsplan, der redegør for håndtering af ekstremregn i lokalplanområdet.
Lokalplanlægningen er dermed i overensstemmelse med retningslinjen.


Kort over retningslinjen Risikoområder og kendte oversvømmelser. Lokalplanområdet er markeret med sort streg.
Retningslinje 8.3 Støjbelastede arealer
Den nordlige og vestlige del af lokalplanområdet er omfattet af udpegning til støjbelastet areal (Gl. Århusvej og Egebjergvej). Indenfor de støjbelastede arealer kan der ikke udlægges områder til støjfølsom anvendelse før det er dokumenteret, at det samlede støjniveau er acceptabelt. Bygninger til offentlige formål med institutionspladser og plejehjem betragtes som støjfølsom anvendelse. Der skal redegøres for, hvordan der kan opnås et acceptabelt støjniveau i lokalplanområdet.
Der er udarbejdet støjberegninger, der viser, at området ikke vil kunne overholde de vejledende støjgrænseværdier for den ønskede bebyggelse uden støjafskærmning. Med planlægningen sikres der således mulighed for foranstaltninger til reduktion af støj i form af en støjvold. En redegørelse kan læses i afsnittet Forhold til anden planlægning - Støj fra trafik.
Lokalplanlægningen er dermed i overensstemmelse med retningslinjen.


Kort over retningslinjen Støjbelastede arealer. Lokalplanområdet er markeret med sort streg.
Retningslinje 8.5 Grundvand
Lokalplanområdet ligger inden for område med drikkevandsinteresser, men udenfor område med særlige drikkevandsinteresser.
Lokalplanområdet er beliggende uden for indvindingsopland for almen vandforsyning, og uden for 300 meter fra en drikkevandsboring.
Retningslinjen skal sikre, at der i planlægningen tages højde for grundvandsbeskyttelse, så borgerne sikres drikkevand af god kvalitet nu og fremover.
Det vurderes at lokalplanlægning for offentlige formål i form af institutioner samt til boligformål ikke medfører en væsentlig risiko for negativ påvirkning af hverken drikkevandsinteresser eller vandindvinding.
Lokalplanlægningen er dermed i overensstemmelse med retningslinjen.


Kort over retningslinjen Grundvand. Lokalplanområdet er markeret med sort streg.
