Miljørapport
Planforslaget er omfattet af lov om miljøvurdering. Loven medfører, at der skal foretages miljøvurdering af planer og programmer, hvis gennemførelse af planforslaget kan få væsentlig indvirkning på miljøet.
Horsens Kommune har foretaget en screening af området efter kriterierne i loven, og har vurderet, at planforslaget må forventes at kunne påvirke miljøet væsentligt. På den baggrund har Horsens Kommune foretaget en miljøvurdering, der foreligger i form af en miljørapport. Miljørapporten er offentliggjort sammen med planforslaget.
Find miljørapporten her
Sammenfattende redegørelse
Tillæg 2021-15 – Boliger og erhverv, Robert Holms Vej 1, Horsens
Lokalplan 413 – Boliger og erhverv, Robert Holms Vej 1, Horsens
I henhold til Miljøvurderingslovens §13 skal myndigheden ved den endelige vedtagelse af en plan eller et program, der er omfattet af kravet om miljøvurdering, udarbejde en sammenfattende redegørelse.
Den sammenfattende redegørelse skal jf. lovens §13, stk. 2 belyse følgende emner:
1) Hvordan miljøhensyn er integreret i planen eller programmet
2) Hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen, er taget i betragtning
3) Hvorfor den godkendte eller vedtagne plan eller program er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der har været behandlet
4) Hvordan myndigheden vil overvåge de væsentlige indvirkninger på miljøet af planen eller programmet
Som en del af den sammenfattende redegørelse er der udarbejdet et notat om høringssvar med vurdering af høringsbidragene fra den offentlige høring. Notat om høringssvar er udarbejdet som et selvstændigt dokument.
Integrering af miljøhensyn i planen
Opførelse af et nyt etagebyggeri på Robert Holms Vej 1 vil berøre et område, hvor der er behov for en række undersøgelser der belyser de miljømæssige forhold. De gennemførte undersøgelser har vist, at det planlagte byggeri har en række miljømæssige forhold, som skal håndteres. Horsens Kommune har vurderet, at indholdet i miljørapporten skulle afgrænses til at omfatte en vurdering af følgende miljøparametre:
• Støj fra trafik
• Landskab og visuel påvirkning
• Skyggeforhold
Miljøvurderingen af planforslaget er gennemført parallelt med udarbejdelsen af planforslagene. Miljøvurderingen har medvirket til, at potentielle indvirkninger på miljøet er blevet identificeret og undersøgt.
Hensynet til støj
Vejtrafik støjer, og med beliggenheden ud til Nørrebrogade, som er en af Horsens Kommunes store indfaldsveje, er støjen en miljøpåvirkning. Denne udfordring er der taget hensyn til ved at sikre nødvendige støjdæmpende tiltag for bebyggelsens indendørs og udendørs opholdsarealer. Støjpåvirkningen er blevet undersøgt og dokumenteret i en støjrap-port, og emnet er behandlet i miljørapporten.
Støjrapporten belyser principper for støjdæmpende tiltag samt støjberegninger for området. Der er taget hensyn til støjpåvirkningen ved at fastsætte bestemmelser under lokalplanens formåls- og ibrugtagningsbestemmelser som sikre at nødvendige støjdæmpende foranstaltninger er etableret før ibrugtagning. Derudover sikrer lokalplanens bestemmelser under §8 – bebyggelsens omfang, §9 – bebyggelsens udseende og §10 – ubebyggede arealer, at støjpåvirkningen håndteres, og der sikres et støjniveau der overholder Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj for både indendørs og udendørs opholdsarealer.
Hensynet til landskabet og de visuelle påvirkninger
Den planlagte bebyggelse har et omfang der adskiller sig fra det nære bybillede, og vil antageligt kunne ses fra landskabsområdet Hansted Ådal. På den baggrund er der udarbejdet visuelle undersøgelser som belyser de oplevelsesmæssige og rumlige påvirkninger i det nære bybillede og fra landskabsområdet. Ud over visuelle studier, har Horsens Kommunes landskabsplan og den af Kommuneplan 2021-2033 beskrivelse for lokal-planområdet været anvendt til vurderingen af miljøpåvirkningen af det planlagte byggeri. Miljøpåvirkningen er blevet undersøgt og vurderet i miljørapporten.
De nære omgivelser forventes at blive visuelt påvirket af det planlagte byggeri. For at sikre bebyggelsens sammenhæng med det omkringliggende kvarter, fastsætter lokalplanen bestemmelser for bebyggelsens omfang og udseende. Lokalplanen bestemmelser under §8 – bebyggelsens omfang stiller krav til en etagevis optrapning fra nord mod syd i maksimalt 4 etager. Ligeledes fastsætter lokalplanen bestemmelser, under §9 – bebyggelsens udseende, til at bebyggelsens facader primært skal opføres med røde tegl i stil med omkringliggende ejendomme. Optrapningen sikrer også at flest mulige boliger og naboer får udsigt til landskabet Hansted Ådal. De visuelle studier påviser at omfanget af det planlagte byggeri ikke medfører en væsentlig visuel betydning for landskabet Hansted Ådal.
Hensynet til skyggeforhold
I forbindelse med lokalplanarbejdet er der udarbejdet skyggestudier der belyser skyggeforholdene for den maksimale tilladte volumen jf. lokalplanens bestemmelser. Skyggeforholdene er undersøgt og vurderet i Miljørapporten.
Skyggestudierne er udført for sommersolhverv, efterårsjævndøgn og vintersolhverv hvilket giver et repræsentativt billede af den gennemsnitlige skygge over hele året. Studierne viser, at naboejendomme mod nordvest og nordøst påvirkes af skygge i de tidlige og sene timer i efterårs- og vintermånederne. Skyggepåvirkningen er også undersøgt i Horsens Kommunes 3D-bymodel. Lokalplanens bestemmelser under §8 – bebyggelsens omfang, sikrer bebyggelsens nedtrapning fra syd mod nord, hvilket tillader mest muligt sollys på omkringliggende naboejendomme over hele året.
Vurdering af indkommende høringssvar i offentlighedsfasen og miljørapportens betydning
Jf. Miljøvurderingslovens §32, stk. 3, nr. 2 har Horsens Kommune foretaget en høring af berørte myndigheder ved afgrænsningen af miljørapportens indhold, før der er taget stilling til afgrænsningen.
Miljørapporten har været offentliggjort i perioden 25. juni 2025 til 22. september 2025 i forbindelse med den offentlige høring af forslag til kommuneplantillæg 2021-15, Boliger og erhverv, Robert Holms Vej 1, Horsens og lokalplan 413, Boliger og erhverv, Robert Holms Vej 1, Horsens.
I offentlighedsfasen har Horsens Kommune modtaget i alt 7 høringssvar. På baggrund af behandlingen af høringssvarene, er følgende emner gennemgående:
- Parkeringskapacitet
- Bebyggelsens omfang og skyggeforhold
- Indbliksgener
Enkelte høringssvar vedrører kommuneplantillægget i forhold til ændring i kommuneplanrammen, samt overordnede spørgsmål om håndtering af vand, støj fra trafik, tilladt miljøklasse og adgangsforhold.
Horsens Kommune har behandlet høringssvarene, og udarbejdet et notat om høringssvar, som samler og vurderer høringsbidragene. Notat om høringssvar er udarbejdet som et selvstændigt dokument. Nummerering af lokalplanens bestemmelser under §8 – bebyggelsens omfang konsekvensrettes jf. ændringsforslagene i ’notat om høringssvar’. I det efterfølgende fremgår de nye nummereringer.
Horsens Kommune vurderer at høringssvaret vedrørende kommuneplantillæggets behandling af vandhåndtering, trafikstøj, miljøklasser og adgangsforhold ikke giver anledning til ændring i planforslagene. Kommuneplantillægget fastlægger de overordnede rammer, mens lokalplanen regulerer de nærmere forhold. Herunder vandhåndtering, trafikstøj, miljøklasser og adgangsforhold. Forhold om støj er også undersøgt og vurderet i miljørapporten, og der er udarbejdet en vandhåndteringsplan i forbindelse med lokalplanarbejdet. Høringssvaret medfører ikke ændringer af det i lokalplanen viste projekt, men giver anledning til et genbesøg af lokalplanens bestemmelserne vedrørende støj fra trafik, herunder §11.2-11.3 og §10.7. Høringssvaret giver anledning til mindre justeringer i bestemmelserne, så det tydeligt fremgår, at alle indendørs og udendørs opholdsarealer skal overholde Miljøstyrelsens grænseværdier for støj.
Horsens Kommune vurderer at høringssvaret vedrørende ændring i kommuneplanrammen giver anledning til at tilføje yderligere redegørelse til lokalplanens og kommuneplantillæggets afsnit om forhold til Kommuneplan 2021-2033. Derudover giver høringssvaret anledning til at udpegningen for potentialeområdet til byomdannelse tages ud i den igangværende revision af kommuneplanen. Høringssvaret giver dog ikke anledning til ændringer i kommuneplanrammen. Kommuneplantillægget aflyser dele af gældende ramme for at muliggøre realisering af et nyt etagebyggeri.
Parkeringskapacitet
En række borgere udtrykker bekymring for parkeringskapaciteten i området, og om realisering af lokalplanen medfører øget pres på gadeparkeringen på Nørrebrogade.
Lokalplanen sikrer et tilstrækkeligt antal parkeringspladser for både cykler og biler jf. Horsens Kommunes parkeringsnorm. Lokalplanområdet er beliggende i nærhed til forskellige hverdagsfunktioner, herunder daginstitution, indkøb, fritidsaktiviteter og skole. Derudover ligger området ud til Nørrebrogade hvor der er let adgang til offentlig transport mod Horsens midtby og Aarhus. Lokalplanens parkeringskrav understøtter også målene i Horsens Kommunes klimaplan og Mobilitetsplan 2035 om at fremme cyklisme og grønnere mobilitet, samt at flere borgere vælger en grønnere transportform. Planlægningen er i overensstemmelse med kommunens mål, og høringssvarene giver ikke anledning til ændringer.
Bebyggelsens omfang og skyggeforhold
Flere borgere udtrykker bekymring for den nye bebyggelses omfang og skyggepåvirkning. Høringssvarene beror primært på at bebyggelsens højde medfører skyggepåvirkninger for nærtliggende naboer på Nørrebrogade. Enkelte borgere er også bekymret for at bebyggelsen skiller sig kontrastfyldt ud fra områdets karakter.
Lokalplanen stiller krav til at bebyggelsen opføres i en variation fra 2 til 4 etager med gradvis optrapning der følger det skrånende terræn. Der stilles ligeledes krav til den maksimale bygningshøjde på 16 meter. Lokalplanen stiller også krav til bebyggelsens facader, tage og materialer, så bebyggelsen harmonerer med det omkringliggende kvarter. Herunder at facaderne primært skal opføres i røde tegl.
I forbindelse med lokalplanarbejdet er der udarbejdet skyggestudier som belyser skyggeforholdene for den maksimale tilladte volumen jf. lokalplanens bestemmelser. Skyggeforholdene er undersøgt og behandlet i miljørapporten, samt i Horsens Kommunes 3D bymodel. Horsens Kommune vurderer ikke at bebyggelsen medfører væsentlige skyggepåvirkninger på naboejendomme på Nørrebrogade. Lokalplanens bestemmelser til bebyggelsens udformning, skala og arkitektur vurderes at sikre bebyggelsens tilpasning til områdets karakter.
Høringssvarene peger på en uklarhed om de egentlige byggemuligheder i lokalplanen, samt egentlige skyggepåvirkninger på naboejendomme. Horsens Kommune har på baggrund af høringssvarene præciseret lokalplanens bestemmelser for bebyggelsens omfang. Dette for at sikre klarhed over den maksimale bygningshøjde, og antal etager inden for hvert byggefelt. Horsens Kommune har vurderet, at præciseringen af bestemmelserne ikke har væsentlig betydning for planlægningen. Høringssvarene har også givet anledning til at der er lavet nye skyggediagrammer som viser skyggeforholdene for naboejendomme og de nære omgivelser. Horsens Kommune vurderer at de nye skyggediagrammer ikke giver anledning til ændring i planforslagene.
Indbliksgener
Et par enkelte høringssvar vedrører bekymringen for indbliksgener mod naboejendomme. Af hensyn til støj fra trafik, fastsætter lokalplanen bestemmelser om, at altaner og private terrasser ikke må etableres ud mod Nørrebrogade. Dette sikrer også at indbliksgener mod naboejendomme minimeres. Lokalplanens §8.14 fastsætter også placeringen af tagterrasserne med henvisning til kortbilag, som sikrer at tagterrasserne etableres så tæt på bygningskroppen som muligt og længst væk fra kanten af bebyggelsen. Dette sikrer ligeledes hensynet til naboejendommene. Desuden sikrer lokalplanens bestemmelse at tagterrasserne etableres på bebyggelsens laveste punkter, herunder jf. §8.2. Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer i lokalplanen.
Miljørapporten
I de ovenstående afsnit beskrives bl.a. hvordan miljørapporten er taget i betragtning efter offentlighedsfasen.
De gennemførte undersøgelser i miljørapporten har vist, at det planlagte etagebyggeri har en række miljømæssige forhold, som skal håndteres. Herunder er støj fra trafik blevet undersøgt og vurderet. Miljørapporten peger på at området er støjbelastet og at fremtidige bebyggelse til følsom anvendelse, herunder boliger, kræver støjdæmpende tiltag for at sikre området mod støj.
Lokalplanen tager afsæt i miljørapportens behandling af støj som beror på en udarbejdet støjrapport. Bestemmelserne i lokalplanen orienterer sig væsentligt omkring støj, både i formåls- og ibrugtagningsbestemmelserne, men også under bebyggelsens udseende og krav til opholdsarealer. Samtidig stiller lokalplanen krav til at lejligheder mod Nørrebrogade ikke må have terrasser og altaner af hensyn til støj.
Lokalplanområdet er en del af landskabsområdet Hansted Ådal. Fra lokalplanområdet er der udsigt til dalen ved Nørrestrand. Den planlagte bebyggelse har et omfang der adskiller sig fra det nære bybillede, og vil antageligt kunne ses fra landskabsområdet. I miljørapporten er de visuelle påvirkninger undersøgt og konkludere også at den nye bebyggelse visuelt vil påvirke bymiljøet, men at bebyggelsen ikke vil være betydeligt fremtrædende fra Hansted Ådal. Der har i lokalplanen derfor været fokus på bebyggelsens omfang og udseende, så byggeriet bedst muligt harmonere med det omkringliggende kvarter. Lokalplanen stiller krav til gradvis optrapning fra nord mod syd i tråd med det skrånende terræn. Derudover fastsætter lokalplanen bestemmelser til bebyggelsens facader og materialitet som harmonerer og sikre sammenhæng med det omkringliggende kvarter.
I forhold til den offentliggjorte miljørapport, vurderer Horsens Kommune, at der ikke er behov for yderligere vurderinger og undersøgelser, end dem der allerede er foretaget i miljørapporten.
Alternativer
Støj
Der er ikke undersøgt alternativer til planerne ud over 0-alternativet. 0-alternativet svarer til det scenarie hvor planforslagene ikke vedtages og realiseres. I dette scenarie vil støjen i området være uændret. Og den eksisterende trafik vil fortsat bidrage til støj i området.
Visuelle påvirkninger
Der er undersøgt et alternativ til bebyggelsens udformning med 3 etager frem for 4 etager, som lokalplanen giver mulighed for. Alternativet er undersøgt med det formål at kunne vurdere hvorvidt de visuelle påvirkninger begrænses betydeligt i forhold til det planlagte jf. lokalplanen.
Et alternativ med 3 etager frem for 4 etager vil i nogen grad reducere bebyggelsens højde og dermed den visuelle påvirkning af omgivelserne. Det er dog Horsens Kommunes vurdering at forskellen i den samlede visuelle fremtoning er begrænset, da bebyggelsens volumen fortsat fremstår markant i forhold til det omkringliggende, mere åbne bymiljø. Alternativet vurderes derfor ikke at udgøre betydelig visuel forskel.
Overvågning
I henhold til Lov om Miljøvurdering stilles krav om, at der skal udarbejdes et overvågningsprogram. Overvågningen skal sikre at myndigheden kan vurdere miljøpåvirkningerne, og om de foreskrevne tiltag til at begrænse miljøpåvirkningerne har den ønskede effekt.
De visuelle påvirkninger og skyggeforhold overvåges med lokalplanens bestemmelser, som stiller krav til bebyggelsens omfang, volumen, skala og fremtoning. Overvågningen sker ligeledes i den efterfølgende byggesagsbehandling, hvor der skal ydes særlig opmærksomhed på eventuelle afvigelser fra lokalplanens bestemmelser som kan medføre væsentlig visuel betydning for det nære bybillede.
Støj fra trafik overvåges med lokalplanens bestemmelser der sikrer, at nødvendige støjdæmpende tiltag etableres som forudsætning for ibrugtagning, og støjpåvirkningen håndteres.
