Kommuneplanen

Kommuneplanen er en samlet plan for den fysiske udvikling i Horsens Kommune - både i byerne og i det åbne land. Kommuneplanen gælder som udgangspunkt i 12 år, men skal revideres hvert fjerde år.

Kommuneplanen indeholder:

  • En hovedstruktur, der fastlægger de overordnede mål for udviklingen og arealanvendelsen i kommunen,
  • Retningslinjer for arealanvendelsen, og
  • Rammer for lokalplanlægningen

En lokalplan skal være i overensstemmelse med kommuneplanen. Hvis der er uoverensstemmelse, kan lokalplanen kun gennemføres, hvis byrådet vedtager et tillæg til kommuneplanen, der muliggør lokalplanens indhold.

Kommuneplantillæg

Lokalplanens indhold er i overensstemmelse med kommunens ønsker om byomdannelse jf. kommuneplanens retningslinjer. Lokalplanen er ikke i overensstemmelse med kommuneplanens anvendelse for området, som i dag er udlagt til erhvervsformål. Endvidere er lokalplanen ikke i overensstemmelse med de bebyggelsesregulerende rammebestemmelser i den eksisterende kommuneplanramme. I forbindelse med udarbejdelsen af lokalplanen er der derfor udarbejdet et tillæg 2021-15 til kommuneplanen, som aflyser dele af eksisterende ramme og  overfører området til blandet bolig og erhverv. Kommuneplantillæg 2021-15 giver mulighed for at anvende området til blandede byfunktioner med etageboliger, samt erhverv. Kommuneplantillægget er udarbejdet som forudsætning for, at lokalplanen kan gennemføres.

Lokalplanens forhold til den gældende kommuneplan og kommuneplantillæggets indhold i øvrigt er kort beskrevet herunder:

Hovedstruktur

En omdannelse af arealet til etageboliger er i overensstemmelse med de vedtagne planprincipper i regi af Business Region Aarhus, for så vidt angår den sammenhængende og helhedsorienterede planlægning som skal sikre, at der altid er et alsidigt boligudbud, og sikrer let adgang til områdets natur- og kulturaktiver.

Planlægningen for arealet er i overensstemmelse med hovedstrukturen og det vedtagne bymønster.

Retningslinjer

1.3. Byomdannelse

Området Nørrebrogade/Robert Holms Vej er udpeget til byomdannelse i kommuneplanens retningslinjer, hvori det fremgår, at:

"Området udgør et centralt beliggende område, tæt på Horsens by og på naturarealerne ved Nørrestrand. Der er potentiale for både etablering af boliger, liberale erhverv, offentlige formål med mere. Det er væsentligt, at der er fokus på evt. nyt byggeris placering og udformning, da det ligger ud til en af Horsens store indfaldsveje og dermed er med til at danne en nordlig ”byport” til byen.

Ved nybyggeri bør der tænkes i en skala, der er tilpasset det omkringliggende kvarter, og som ikke bliver synlig set fra landskabet omkring Nørrestrand. Dvs. byggeri i 2 til 3 etager. Med en beliggenhed direkte ud til Nørrebrogade, hvor der er meget trafik, er det væsentligt, at en udviklingsplan belyser, om eller hvordan, der kan opnås et acceptabelt støjniveau for støjfølsom anvendelse som boliger. Dette omfatter også, at der kan etableres friarealer med et acceptabelt støjniveau."

I planlægningen skal de bebyggelsesregulerende bestemmelser sikre, at bebyggelsens omfang, udformning og udseende tilpasser sig det omkringliggende kvarter. 

8.2. Risikoområder og kendte oversvømmelser

Den nordlige del af området ligger i risikoområderne St. Hansted Å og Nørrestrand. Områderne omfatter kolonihaverne ved Løvhøj og områder langs Egebjergvej, Åvej og Otto Ruds Vej. Ved planlægning for byggeri, vejanlæg eller tekniske anlæg inden for et risikoområde, skal bygherre indgå i planlægningen med en vandhåndteringsplan, som redegør for, hvordan oversvømmelsesrisikoen håndteres lokalt.

Der skal udarbejdes en plan for, hvordan eventuelle oversvømmelser kan undgås. Horsens Kommune sikrer at der udføres en kortlægning og planlægning for området.

Der er i forbindelse med lokalplanen udarbejdet en vandhåndteringsplan der redegøre for hvordan vand håndteres lokalt og eventuelle oversvømmelser undgås. 

8.3. Støjbelastede arealer

En stor del af lokalplanområdet er beliggende inden for støjbelastet areal. Indenfor støjbelastede arealer kan der ikke udlægges støjfølsom anvendelse, før det er dokumenteret, at det samlede støjniveau er acceptabelt. I områder til etageboliger og i centerområder vil der normalt kunne accepteres et højere støjniveau.

Lokalplanområdet er beliggende i et område med blandede byfunktioner, og udlægges med nærværende lokalplan og kommuneplantillæg 15 ttil blandede byfunktioner med etageboliger og erhverv. I områder med blandede byfunktioner kan der planlægges for boliger, selv om Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi for støjfølsom anvendelse på 58 dB ikke kan overholdes.

På den baggrund vurderes det, at der kan arbejdes med vejledningens definition af lempede støjgrænseværdier grundet omdannelsen fra erhverv til område med blandede byfunktioner i tættere bebygget område. 

I planlægningen skal det belyses, hvordan byggeriet kan disponeres, så kvaliteten af de udendørs opholdsarealer tilgodeses og støjen ikke opleves problematisk for områdets beboere, samt hvordan der kan opnås et acceptabelt støjniveau for støjfølsom anvendelse. 

Rammer

Ønskerne om udviklingen af Robert Holms Vej 1 til boligformål er i overensstemmelse med kommunens ønske om byomdannelse. Lokalplanområdet ligger inden for eksisterende kommuneplanramme 13ER02 som udlægger området til erhvervsformål. Omdannelsen til boliger forudsætter derfor et tillæg til kommuneplanen. Med kommuneplantillæg 2021-15 ændres områdets anvendelsesmuligheder til blandede byfunktioner med etageboliger og erhverv.

Tillægget regulerer samtidig for en højere bebyggelsesprocent i området, samt bebyggelse i op til 4 etager.  

​Link til kommuneplantillæg 2021-15

Kort over vedtagne kommuneplanrammer.

Kort over forhold til retningslinjen Byomdannelse.

Kort over forhold til retningslinjen Risikoområder og kendte oversvømmelser

Kort over forhold til retningslinjen Støjbelastede arealer