Kommuneplanen

Kommuneplanen er en samlet plan for den fysiske udvikling i Horsens Kommune - både i byerne og i det åbne land. Kommuneplanen gælder som udgangspunkt i 12 år, men skal revideres hvert fjerde år.

Kommuneplanen indeholder:

  • En hovedstruktur, der fastlægger de overordnede mål for udviklingen og arealanvendelsen i kommunen,
  • Retningslinjer for arealanvendelsen, og
  • Rammer for lokalplanlægningen

En lokalplan skal være i overensstemmelse med kommuneplanen. Hvis der er uoverensstemmelse, kan lokalplanen kun gennemføres, hvis byrådet vedtager et tillæg til kommuneplanen, der muliggør lokalplanens indhold.

Kommuneplantillæg

Lokalplanens indhold er i overensstemmelse med kommunens ønsker om byomdannelse jf. kommuneplanens retningslinjer. Lokalplanen er ikke i overensstemmelse med kommuneplanens anvendelse for området, som i dag er udlagt til erhvervsformål. Endvidere er lokalplanen ikke i overensstemmelse med de bebyggelsesregulerende rammebestemmelser i den eksisterende kommuneplanramme. I forbindelse med udarbejdelsen af lokalplanen er der derfor udarbejdet et tillæg 2021-15 til kommuneplanen, som aflyser dele af eksisterende ramme og  overfører området til blandet bolig og erhverv. Kommuneplantillæg 2021-15 giver mulighed for at anvende området til blandede byfunktioner med etageboliger, samt erhverv. Kommuneplantillægget er udarbejdet som forudsætning for, at lokalplanen kan gennemføres.

Lokalplanens forhold til den gældende kommuneplan og kommuneplantillæggets indhold i øvrigt er kort beskrevet herunder:

Hovedstruktur

En omdannelse af arealet til etageboliger er i overensstemmelse med de vedtagne planprincipper i regi af Business Region Aarhus, for så vidt angår den sammenhængende og helhedsorienterede planlægning som skal sikre, at der altid er et alsidigt boligudbud, og sikrer let adgang til områdets natur- og kulturaktiver.

Planlægningen for arealet er i overensstemmelse med hovedstrukturen og det vedtagne bymønster.

Retningslinjer

1.3. Byomdannelse

Området Nørrebrogade/Robert Holms Vej er udpeget til potentialeområde til byomdannelse i kommuneplanens retningslinjer, hvori det fremgår, at:

"Området udgør et centralt beliggende område, tæt på Horsens by og på naturarealerne ved Nørrestrand. Der er potentiale for både etablering af boliger, liberale erhverv, offentlige formål med mere. Det er væsentligt, at der er fokus på evt. nyt byggeris placering og udformning, da det ligger ud til en af Horsens store indfaldsveje og dermed er med til at danne en nordlig ”byport” til byen.

Ved nybyggeri bør der tænkes i en skala, der er tilpasset det omkringliggende kvarter, og som ikke bliver synlig set fra landskabet omkring Nørrestrand. Dvs. byggeri i 2 til 3 etager. Med en beliggenhed direkte ud til Nørrebrogade, hvor der er meget trafik, er det væsentligt, at en udviklingsplan belyser, om eller hvordan, der kan opnås et acceptabelt støjniveau for støjfølsom anvendelse som boliger. Dette omfatter også, at der kan etableres friarealer med et acceptabelt støjniveau. 

Det vil være relevant at en udviklingsplan tager stilling til, hvorvidt den ekstra trafikmængde vil påvirke det omkringliggende vejnet. Det er vigtigt, at vejnettet kan håndtere den nye trafik, så der er tilstrækkelig kapacitet og ikke mindst en trafiksikker løsning ved koblingen til eksisterende vej.

I forhold til håndtering af overfladevand skal udviklingsplanen belyse, hvordan der bedst muligt kan etableres en optimal afstrømning, der ikke skaber oversvømmelser i andre områder af bydelen.

Området er 2,3 ha stort, og det estimeres, at der kan bygges ca. 172 boliger på det."

I planlægningen skal de bebyggelsesregulerende bestemmelser sikre, at bebyggelsens omfang, udformning og udseende tilpasser sig det omkringliggende kvarter. 

Vurdering af de eksisterende forhold

Potentialeområdet udgør i alt et areal på 2,3 hektar fordelt på 4 matrikler og dele af vejmatrikler. Det samlede område inden for udpegningen bliver delt i to mindre delområder med skæring af Hede Nielsens Vej. De to ejendomme nord for Hede Nielsens Vej anvendes i dag til butiksformål, hhv. en ny dagligvarebutik og et loppemarked. Disse har ikke ændret anvendelse og det er heller ikke forventningen de ændrer anvendelse eller brugen af ejendommene afvikles. 

Planlovens §11 d fastslår, at et byomdannelsesområde kun kan omfatte områder hvor anvendelsen til miljøbelastende erhvervsformål i den langt overvejende del af området er ophørt eller under afvikling. I forarbejderne til Kommuneplan 2021-2033, som udlagde området til potentialeområde, er det en forudsætning for byomdannelse, at bydelscenteret nord for Hede Nielsens Vej flyttes til Langmarksvej. Horsens Kommune vurderer, at flytningen ikke er realiseret med den påtænkte, og siden gennemførte, planlægning, og ej heller at dette forventes gjort fremtidigt.

Det tilbageværende område inden for udpegningen til potentiel byomdannelse udgør et areal på omtrent 0,8 hektar. Horsens Kommune vurderer, at det beskedne omfang af de to ejendomme beliggende i rammeområde 13ER02, ikke reelt kan afgrænses som et byomdannelsesområde. Dertil vurderer Horsens Kommune, at hvis områdets anvendelse ønskes ændret, kan dette gøres med ændringer på rammeniveau. En ændring fra eksisterende erhverv til en blandet udnyttelse med boliger og erhverv vurderes ligeledes ikke at udgøre en større eller markant virkning på den omkringliggende by. 

Den igangværende planlægning for Robert Holms Vej 1, behandler de konkrete forhold, som en udviklingsplan ellers skulle have belyst. Herunder håndtering af vand og støj fra trafik i form af en vandhåndteringsplan og støjredegørelse. Støjforhold er endvidere behandlet konkret i den tilhørende miljørapport.

På baggrund af ovenstående vurderer Horsens Kommune, at en udviklingsplan, med henblik på at udlægge området til byomdannelsesområde, ikke længere er aktuel. Dette grundet i at forholdene som en udviklingsplan skulle have belyst, er konkret behandlet i lokalplanen. 

8.2. Risikoområder og kendte oversvømmelser

Den nordlige del af området ligger i risikoområderne St. Hansted Å og Nørrestrand. Områderne omfatter kolonihaverne ved Løvhøj og områder langs Egebjergvej, Åvej og Otto Ruds Vej. Ved planlægning for byggeri, vejanlæg eller tekniske anlæg inden for et risikoområde, skal bygherre indgå i planlægningen med en vandhåndteringsplan, som redegør for, hvordan oversvømmelsesrisikoen håndteres lokalt.

Der skal udarbejdes en plan for, hvordan eventuelle oversvømmelser kan undgås. Horsens Kommune sikrer at der udføres en kortlægning og planlægning for området.

Der er i forbindelse med lokalplanen udarbejdet en vandhåndteringsplan der redegøre for hvordan vand håndteres lokalt og eventuelle oversvømmelser undgås. 

8.3. Støjbelastede arealer

En stor del af lokalplanområdet er beliggende inden for støjbelastet areal. Indenfor støjbelastede arealer kan der ikke udlægges støjfølsom anvendelse, før det er dokumenteret, at det samlede støjniveau er acceptabelt. I områder til etageboliger og i centerområder vil der normalt kunne accepteres et højere støjniveau.

Lokalplanområdet er beliggende i et område med blandede byfunktioner, og udlægges med nærværende lokalplan og kommuneplantillæg 15 ttil blandede byfunktioner med etageboliger og erhverv. I områder med blandede byfunktioner kan der planlægges for boliger, selv om Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi for støjfølsom anvendelse på 58 dB ikke kan overholdes.

På den baggrund vurderes det, at der kan arbejdes med vejledningens definition af lempede støjgrænseværdier grundet omdannelsen fra erhverv til område med blandede byfunktioner i tættere bebygget område. 

I planlægningen skal det belyses, hvordan byggeriet kan disponeres, så kvaliteten af de udendørs opholdsarealer tilgodeses og støjen ikke opleves problematisk for områdets beboere, samt hvordan der kan opnås et acceptabelt støjniveau for støjfølsom anvendelse. 

Rammer

Ønskerne om udviklingen af Robert Holms Vej 1 til boligformål er i overensstemmelse med kommunens ønske om byomdannelse. Lokalplanområdet ligger inden for eksisterende kommuneplanramme 13ER02 som udlægger området til erhvervsformål. Omdannelsen til boliger forudsætter derfor et tillæg til kommuneplanen. Med kommuneplantillæg 2021-15 ændres områdets anvendelsesmuligheder til blandede byfunktioner med etageboliger og erhverv.

Tillægget regulerer samtidig for en højere bebyggelsesprocent i området, samt bebyggelse i op til 4 etager.  

​Link til kommuneplantillæg 2021-15

Kort over vedtagne kommuneplanrammer.

Kort over forhold til retningslinjen Byomdannelse.

Kort over forhold til retningslinjen Risikoområder og kendte oversvømmelser

Kort over forhold til retningslinjen Støjbelastede arealer